Zajímavosti

20.04.2013 19:34

Žlutě rozkvétá louka „U jelena“

text,foto: (jjk) Žlutě rozkvétá louka „U jelena“

To takhle vezmete letoun Piper Cub, uříznete mu křídla, uříznete čumák a ocas, všechno to naházíte do mixéru a pak to poslepu zase složíte dohromady…co se z toho stane? Také Piper, ale vypadající poněkud jinak, ačkoli nevědoucí pozorovatel má neodbytný pocit, že mu to letadélko něco připomíná. Tuzemce možná napadne, že by to mohl být nějaký derivát polského zemědělského stroje PZL Mielec M-18 Dromader, protože tyto stroje u nás dříve spolu s letouny Z-37 Čmelák práškovávali (a jeden kousek M-18 tu ještě létá). Ale z těch třech zmíněných letounů, které se zabývaly a zabývají především zemědělskou činností, je tento podivně přeházený Piper, neboli Piper PA-25 Pawnee nejstarší, protože vznikl na prkně Fred Weicka už v roce 1957, zatím co nás domácí Z-37 Čmelák v roce 1963 a polský M-18 Dromader až v roce 1976. Tím nováčkem na českém nebi, který žlutě rozkvétá momentálně za letišti ve Zbraslavicích, na louce zvané též místopisně „U jelena“ je americký letoun Piper PA-25-235 Pawnee B.

Piper PA-25-235 Pawnee B s rejstříkovou značkou OK-EYX, byl zapsán v České republice teprve 18. února 2013, takže plachtařská soutěž ve Zbraslavicích je jeho první ostrou akcí na našem území. Tento zemědělský letoun, který zároveň umí (stejně jako náš Čmelák) vlekat větroně, je tedy na plachtařské závody (a další výcvik na kluzácích) jako dělaný. Tento konkrétní stroj létal před časem ještě se značkou SE-EYX ve švédském klubu Örebro Segelflygares Ek. Förening, ale původně byl pod výrobním číslem 25-3898 ve firmě Piper Aircraft Inc. sestaven v roce 1966.
Původně tento letoun PA-25 Pawnee vymyslel konstruktér Fred Weick ve firmě Piper Aircraft jako robustní letoun, který svou zadní částí trochu produkty Piperu připomíná, jako zemědělský letoun se snadnou údržbou. A v roce 1957 se tentop jednomotorový dolnosplošník poprvé dostal do vzduchu. Stroj se vyroben z ocelových trubek a potažen plátnem s vyvýšenou kabinou uprostřed, aby měl pilot dobrý rozhled. Pravděpodobně se jedná o první sériově vyráběný letoun speciálně určený pro zemědělské účely. Výroba re naplno rozeběhla v roce 1959 a ukončena byla v roce 1982. Ale stroj se nevyráběl jen ve Spojených státech, ale nástupnická firma New Piper Aircraft, Inc v roce 1998 převedla veškerou podporu včetně typového osvědčení i na argentinskou společnost Latino Americana de Aviación SA resp. Lavia Argentina SA (Laviasa) (www.laviasa.com). V Argentině vznikla dokonce i dvoumístná verze.
Původně v Piperu vznikly čtyři modifikace tohoto letounu a to PA-25-150 Pawnee jako čistě zemědělský práškovací stroj. Pak PA-25-235 Pawnee B jako vlečný letoun pro potřebu plachtařů (a s větší nádrží na práškovací hmotu). Z této verze vznikl letoun PA-25-260 Pawnee C s větším výkonem a nakonec vznikla i verze PA-25-260 Pawnee C vybavená nádržemi vně křídel a kovovými vztlakovými klapkami a křidélky. A jak bylo řečeno ještě k tomu v Argentině vznikla verze PA-25-235 Puelche II a dvoumístná varianta se skořepinovou kabinou PA-25-235 Puelche Biplaza.
Co se týč parametrů, tak letoun PA-25 má kapacitu nádrží na hasební či práškovací látky 568 litrů, nebo 545 ​​kg, délku má 7,55 metru, rozpětí 11,02 metru, výšku 2,19 metru, prázdnou hmotnost 662 kg, maximální vzletovou hmotnost 1 317 kg, pohonnou jednotku Lycoming O-540-B2B5 (235 hp/175 kW) a maximální rychlost 188 km/h, dolet 500 km, dostup 3 963 metru.
Takže s novou sezonou tu máme nový (i když původně poněkud zánovní) letoun, který u nás ještě nikdy nelétal a svou žlutou barvou řekněme i rozkvetl (momentálně zbraslavickou) jarní louku místopisně zvanou „U jelena“
text, foto: (jjk)
[Věnováno mé přítelkyni, která de facto jako inspirace stála za vznikem Magazínu Letiště ČR a díky níž i celý tento projekt existuje, a která t.č. bohužel vzhledem ke své vážné nemoci jen velmi pomalu opět světa běh a nejen ten letecký začíná znovu objevovat, (jjk)]

 

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Menu

Z fotogalerie

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama