Zajímavosti

20.11.2010 20:04

Zlaté orientální krajkoví…

text,foto: (jjk) Zlaté orientální krajkoví…

…na svislé ocasní ploše sává návštěvníkům pražského ruzyňského letiště v poslední době, čas od času vzpomenout na legendární dopravní letoun Boeing B727 a je to pro fanoušky letectví, ale ne jen pro ně podobná (dnes už) kuriozita, jako britský stroj Vickers VC10 (viz. Westminsterská „Dvaašedesátka“ …), o kterém byla již zmínka před týdnem. Starší ročníky si zcela jistě vzpomenou na modýlek třímotorového stroje B727 z firmy VEB Plasticart sídlící v městečku Zschopau nedaleko Saské Kamenice (Chemnitz), který se v měřítku 1:100 a v barvách amerického dopravce Pan American vyráběl v letech 1968 až 1991. Po roce 1990 se dokonce tento slavný stroj objevil i v barvách československých resp. českých (a slovenských) leteckých dopravců a to hlavně ve službě u Air Terrex (posléze Terrex group), a rovněž u Air Slovakia a společnosti Bemoair (v pronájmu od letecké společnosti Transtel z afrického státu Togo a i s tamní registrací 5V-TPA). Pryč jsou časy, kdy pražské letiště pravidelně navštěvovaly tyto letouny společností Ariana Afgan Airlines (nebo Bakhtar Afgan Airlines) či Lufhansa, JAT, a nebo Pan American a posléze Delta Air Lines a v posledních letech je jejich pražské přistání už jen výjimečnou událostí. V poslední době se z Boeingu B727 stal opět poněkud nečekaně pravidelnější návštěvník našeho největšího mezinárodního letiště a to především z toho důvodu, že letoun společnosti Silk Way (SW) Business Aviation bývá nasazován jako náhradník na pravidelné lince ázerbájdžánských aerolinií AZAL (Azərbaycan Hava Yolları – AHY) z Baku do Prahy (viz. Rozkvetly modré „Azal“ky…) za stroj Airbus A319-114. A tak čas od času můžeme při pohledu na tento stroj ve zlatobílém provedení s orientálním krajkovím na svislé ocasní ploše nostalgicky zavzpomínat na jeden z nejslavnějších dopravních letounů historie.

Boeing B727, který měl být určen pro střední a krátké tratě, byl prvním třímotorovým proudovým dopravním letadlem, které bylo na světě vyrobeno. V té době už po celé planetě zažíval obrovský obchodní úspěch letoun Boeing B707 (především pro dlouhé a transatlantické tratě) a tak se továrna rozhodla „sedm set sedmičce“ pořídit mladšího brášku. Studie vznikaly už od poloviny padesátých let dvacátého století, ale až díky zájmu a závazným objednávkám společností Eastern Airlines a United Airlines se od roku 1959 vývoj rozběhl naplno (celkem se jednalo o objednávku osmdesáti letounů). Označení „727“ byla vybráno z toho důvodu, že číslo „717“ bylo tehdy určeno pro vojenskou verzi Boeingu B707 – KC-135. I číslovka „717“, ale nakonec byla o několik desítek let použita a to, když se firma Boeing v roce 1997 sloučila s McDonnell Douglas (původně dvě firmy Douglas Aircraft s McDonnell Aircraft Corporation) a stroj DC-9, respektive MD-80 byl přečíslován na Boeing B717. Ale vraťme se k „sedm-dva-sedmičce“. Letoun svým trupem vycházel z předchozího typu B707, jen měl menší zavazadlový prostor, protože na krátké tratě nebylo potřeba takové množství bagáže. Vylepšení se oproti minulým typům dočkala křídla, která byla opatřena (oprvé v historii) na náběžné hraně nosné plochy tzv. Kruegerovými klapkami, které pomáhaly zejména při vzletu a přistání. Zásadní změnou (a to především z důvodu ekonomičtějšího provozu) byl počet motorů. Místo čtyř u B707, které byly podvěšeny pod křídly, byly u B727 tři motory Pratt & Whitney JT8D umístěny v zádi letounu. Dva po stranách trupu a třetí v trupu, přičemž nasávací otvor, tak charakteristický pro tento letoun, byl umístěn v kořeni svislé ocasní plochy. Boeing vyrobil čtyři prototypy, z nichž první se vznesl do vzduchu 9. února 1963 a skoro na den přesně rok po té 1. února 1964 převzala první letoun B727-100 letecká společnost Eastern Airlines a o čtyři dny později i společnost United Airlines. Boeing po té v roce 1965 začal vyvíjet i o 6,1 metru prodlouženou verzi B727-200 (pro 189 cestujících) a první stroj této verze byl dodán společnosti Northeast Airlines 14. prosince 1967. Tuto verzi následoval v roce 1970 typ s delším doletem B727-200Adv. (advanced) s motory Pratt & Whitney JT8D-15 a v roce 1981nákladní B727-200F Adv.. Nákladní Boeing B727 se stal oblíbeným hlavně pro kurýrní firmu Fedex, DHL a společnost UPS, která letoun vybavila novými motory Rolls-Royce Tay651. Postupem let začaly být tyto letouny nahrazovány novějšími Boeingy B757 a výrobní linka se definitivně uzavřela v roce 1984 přičemž z ní za jedna dvacet let vyjelo celkem 1832 strojů B727 různých verzí. Ty poslední, které dnes ještě porůznu létají jsou opatřeny tlumiči hluku, aby splňovaly normy ICAO.
Tím návštěvníkem Prahy je stroj B727-251 Adv. původně dodaný v roce 1981 letecké společnosti Northwest Airlines, (a Northwest Orient Airlines) a po ukončení služby u amerického dopravce v roce 2002 se objevil o rok později u leasingové firmy Antonov Aircraft Dealer Corporation na Ukrajině a v roce 2005 stroj začal působit u ázerbajdžánské společnosti Turan Air s registrací 4K-AZ9. Poslední tři roky má letoun atraktivní zlato bílé zbarvení, „poznávací značku“ 4K-8888, nové vinglety na koncích křídel a vnitřní V.I.P. úpravu pro šedesát cestujících a patří letecké společnosti Silk Way (SW) Business Aviation (společnost s podobným názvem Silk Way Airlines v Ázerbajdžánu provozuje nákladní dopravu). Silk Way (SW) Business Aviation je v provozu od roku 2007 a především se specializuje na obchodních a charterové lety, pronájmy letadel pro firemní a individuální a V.I.P. dopravu. A kromě Boeingu B727-251 Adv. má ve své flotile i letouny Gulfstream (G200 pro deset cestujících, G450 pro čtrnáct a G550 pro osmnáct cestujících) a stroj ATR 42-500 ve V.I.P. úpravě pro devatenáct pasažérů.
A pro úplnost ještě pár údajů o Boeingu B727. Posádku tvoří dva piloti a jeden letový inženýr, letoun uveze podle druhu verze 131 až 189 cestujících, délka je 40,59 až 46,69 metru, rozpětí křídel 32,92 metru, výška 10,36 metru, průměr trupu 3,76 metru, šípovitost křídel 32°, plocha křídel 157,93 m², prázdná hmotnost od 39 780 do 45 360 kg, maximální vzletová hmotnost od 68 946 do 95 030 kg, maximální kapacita paliva 31 000 litrů a pohonnou jednotkou jsou tři motory Pratt & Whitney JT8D (u UPS Rolls-Royce Tay651).
A kdo by chtěl tento letoun, v atraktivním provedení ázerbájdžánského dopravce se zlatým orientálním krajkovím na svislé ocasní ploše vidět i jak se říká na živo, stačí se občas podívat na spotterské stránky www.planes.cz a v odkazu „Očekáváme v PRG“ se avízo na přílet tohoto letounu objeví, tak můžeme jen doufat, že ještě tento náhradník za A319 společnosti AZAL, přijde na řadu. Na fotografiích je jen malá chvilka z jednoho z podzimních příletů tohoto letounu a k tomu jako vzpomínka Boeing B727 společnosti Delta Air Lines z první poloviny 90. let ve společnosti Tu-154M Českých aerolinií a z hodně časem ztrouchnivělého negativu, který téměř podlehl skáze, nascanovaný obrázek startujícího B727 společnosti Pan American od Viktora Láně.
text, foto: (jjk)
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

foto: (jjk) první polovina 90.let foto: (jjk) první polovina 90.let
foto: (jjk) první polovina 90.let
foto: (VLa) 80.léta foto: (VLa) 80.léta
foto: (VLa) 80.léta
 

 

Menu

Z fotogalerie

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama