Zajímavosti

22.12.2013 20:06

Zimní cesta do Asie 4. – Thajsko a Bangkok

text: (jjk), foto: M.H. Zimní cesta do Asie 4. – Thajsko a Bangkok

Tak a tedy podruhé se podíváme do Thajska. Po dvou návštěvách v Kambodži (viz. Zimní cesta do Asie 1. – Kambodža a Siem Reap a Zimní cesta do Asie 2. – Kambodža a Phnom Penh) a Chiang Mai (viz. Zimní cesta do Asie 3. – Thajsko a Chiang Mai) to ještě bude letiště Suvarnabhumi Airport v Bankoku. A vlastně i Bankok samotný, protože, jak bylo zmíněno při všech návštěvách, starty a přistání na jednotlivých letištích jak v Kambodži, tak i v Thajsku se odehrávaly buď v noci, nebo v časných ranních hodinách a nebylo tedy moc možné něco smysluplného vyfotit. Ale v sychravém středoevropském počasí to tak jako tak je tak trochu letnější povětří než v našich tuzemských podmínkách. Ale neodvratně blížící se vánoce bylo možné potkat i v buddhistickém Thajsku. Bankok se hemžil ryze evropskou vánoční výzdobou, což v této zemi působí poněkud bizardně. Ale tak si alespoň něco můžeme říci o tomto letišti a společnosti Nok Air, jejíž Boeing tu akorát za časného rána parkoval, a kterou jsem minule opomenul.   

Takže Letiště Suvarnabhumi Airport, nebo také New Bangkok International Airport, je jedním ze dvou mezinárodních letišť v Bangkoku. Bohužel opět v noci a ráno 26. října 2013 toho moc k vidění nebylo kromě Boeingu B737-85P HS-DBC letecké společnosti Nok Air. Letiště Suvarnabhumi samotné bylo otevřeno v roce 2006, ale jeho stavba se táhla opravdu neuvěřitelně dlouho (jakoby se stavělo u nás).
S plánováním výstavby druhého mezinárodního letiště pro Bangkok se začalo už na počátku roku 1960. Proces plánování se táhl až do roku 1968, kdy se vlastně zjistilo, že není hotovo téměř nic. V tu dobu už byl skluz proti plánu dokončení letiště pět let. Pozemek pro výstavbu letiště byl vykoupen za dalších pět let v roce 1973. Jenže v tom roce došlo k politickým změnám a svržen byl vojenský premiér Thanom Kittikachorn a projekt byl zrušen. V roce 1996 byla založena společnost pro výstavbu letiště, ale přišla asijská finanční krize a opět bylo po všem. Výstavba letiště začala až v roce 2002 za vlády Thaksina Shinawatry. Po dalších peripetiích a politických zvratech v Thajsku bylo letiště konečně dokončeno v roce 2005 a v roce 2006 zprovozněno. Po neuvěřitelných šestačtyřiceti letech.
Letiště Suvarnabhumi Airport je hlavním základnou thajského vlajkového dopravce Thai Airways International , a dále Bangkok Airways a Orient Thai Airlines. Letiště je obdařeno paralelními asfaltovými dráhami  01R/19L o délce 4 260 metrů a 01L/19R o délce 3 810 metrů a ročně odbaví 53 milionů cestujících a létá odtud 96 leteckých společností doslova do celého světa.
Zmíněná (a zde více viděná viz. Zimní cesta do Asie 3. – Thajsko a Chiang Mai) letecká společnost Nok Air byla založena v roce 2004 a dnes má ve flotile 22 pestrobarevných letounů s charakteristickým žlutým zobákem (Nok znamená thajsky pták). 14 letounů Boeing B737-800 a 8 letounů ATR72-500. A spolupracuje s Siam General Aviation Company Limited, která pod názvem Nok Mini operuje s letouny Saab-340. Společnost je také tak trochu prodlouženou rukou patří Thai Airways International, které patří 49 procent akcií Nok Air. Společnost obsluhuje třicet destinací převážně v Thajsku, se dvěma výjimkami, kterými jsou barmská (Myanmar) města Mawlamyine a Yangon (Rangún).
Nu, je z toho z letišť v Kambodži a Thajsku poněkud málo (ve srovnání s loňskou návštěvou Indonésie), ale jak už bylo několikrát zmíněno, přelety mezi jednotlivými letišti se konaly vesměs v noci, či v takovou denní hodinu, že nebylo moc vhodné cokoli vyfotit. Takže tu máme pokaždé něco navíc, nějaké ty brouky k jídlu, nějakou tu veselici a poměrně kuriózní vánoční výzdobu v listopadu 2013 v ulicích thajského Bankoku, nebo ostatní městský ruch s popeláři, masérkami, elektrikáři, bydlením u řeky atp.
text: (jjk), foto: M.H. (Michael Heger)
 [Věnováno mé přítelkyni, která de facto jako inspirace stála za vznikem Magazínu Letiště ČR a díky níž i celý tento projekt existuje, a která t.č. bohužel vzhledem ke své vážné nemoci teprve světa běh a nejen ten letecký opět stále znovu objevuje, (jjk)]   

 

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Menu

Z fotogalerie

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama