Zajímavosti

20.03.2011 18:13

Zbloudilý „Zkoumač“ vzduchu a ředitelské vozítko

text,foto: (jjk) Zbloudilý „Zkoumač“ vzduchu a ředitelské vozítko

Zima se stále ne a ne pustit své vlády, těžké černé mraky se válejí nad krajinou, ale i nepříjemném lezavém počasí je možné zahlédnout nějaké ty zajímavé létavé kousky na pražském letišti na Ruzyni. A někdy se to tak přihodí, že hnedle dva najednou. A tak se v šedomlžné šedé mlho šedi soboty 19. března 2011 na Ruzyni zjevil jediný stroj slovenské letecké společnosti AirExplore a ředitelský V.I.P. letoun Korean Air. V obou případech se jednalo o Boeing B737, v prvním případě, ale letoun poněkud obstarožní a ve druhém letoun relativně nový.

 
V turbulentní prostředí slovenské letecké dopravy, kde letecké společnosti vznikají a zanikají nahodile jak se mění počasí se člověk věci neznalý občas diví, co to vidí…ale není se čemu divit, když si uvědomíme, že za uplynulých dvacet let z leteckého slovenského nebe zmizel Slov-Air, posléze transformovaný v Tatra Air a dále vznikly a zanikly letecké společnosti Air Slovakia (původně Air Terrex Slovakia), Slovenské aerolinie, ambiciosní SkyEurope Airlines, nebo Seagle Air, ze kterých zbyla jen osamostatněná letecká škola a pak dcerka ostravské Czech Connect Airlines a to Central Charter Airlines Slovakia, která už ani nemá své letadlo, protože její OM-CCA už má na trupu OM-VRD a barvy další slovenské společnosti Danube Wings a kromě toho má na Slovensku svou pobočku i Travel Service.
Do Prahy se, ale poněkud nečekaně přiletěl ukázat jediný Boeing B737-4Y0 letecké společnosti AirExplore. Rok stará slovenská společnost tak náhle zaskočila do Prahy z Palerma na charteru, který měla původně měla nasmlouvaný společnost ItAli Airlines, ale té se zatím nepodařilo obnovit činnost, respektive přišla o osvědčení leteckého provozovatele a tak si musí na nasmlouvané lety půjčovat letadla jinde (od rumunských Medallion Air, bulharských VIA, nebo právě slovenských AirExplore).
Společnost začala prakticky fungovat zápisem do leteckého rejstříku svého dosud jediného letounu a k tomu došlo 25. května 2010. Poněkud už starší stroj Boeing 737-4Y0 (OM-AEX) výrobního čísla 25178 poprvé letěl 5. ledna 1992 a krátce na to se dostal do flotily letecké společnosti Air Berlin a od roku 1997 sloužil u španělské společnosti Futura až do jejího bankrotu v roce 2008. Po té byl letoun uložen u společnosti Stuttgarter Flugdienst a společnost AirExplore si letoun pronajala od německé společnosti EHEIM Flugzeug GmbH & Co.KG Vermietung v loňském roce.
AirExplore sídlí na letišti M. R. Štefánika v Bratislavě a zabývá se ACMI pronájmem letadla jiným leteckým společnostem a tak tedy v současné době pro svého italského klienta. Letoun také létal už ve Švédsku a nebo Iráku a hovoří se i o rozšíření flotily o jeden, či dva stroje (www.airexplore.sk).
 
To letoun Korean Air Boeing 737-7B5 (BBJ) (HL8222) zabloudil na pražské letiště podle některých informací proto, že vedení společnosti mělo v Praze jednat o zprovoznění nákladní linky z Jižní Koreje. Korean Air má veském parku více než sto třicet strojů a do Prahy létá pravidelný spoj s letounem Boeing B777-2B5/ER, ale stroj, který na Ruzyni přistál je speciálně upravený V.I.P. s luxusnějším vybavení, což značí i zkratka BBJ - Boeing Business Jet. Boeing B737-7B5 (BBJ) se poprvé do vzduchu dostal 31. července 2009 a do korejského leteckého rejstříku byl pod značkou HL8222 zapsán 14. července 2010.
 
Oba letouny tak byly v nevlídném podmračeném počasí posledních zimních dnů příjemným oživením ruzyňského leteckého provozu…, který je ostatně vidět také...
 
text, foto: (jjk)
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Menu

Z fotogalerie

ap ap
jus jus

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama