Zajímavosti

10.07.2018 19:37

Z Bombardieru CSeries se stal Airbus A220

text: (jjk), foto: www.airbus.com Z Bombardieru CSeries se stal Airbus A220
V úterý 10.července 2018 slavnostně do rodiny dopravních letounů konsorcia Airbus přibyl další přírůstek. Stal se jím stroj Bombardier CSeries, který se od tohoto data oficiálně jmenuje Airbus A220. Jedná se o dlouhodobě avizovanou spolupráci mezi společnostmi Airbus a Bombardier. Na podzim roku 2017 do projektu CSeries majoritně vstoupil evropský výrobce Airbus a vlastně se už jen očekávalo (a spekulovalo), pod jakým označením se letouny CSeries objeví v rodině Airbusu. Na konec se tedy ze strojů Bombardier CSeries CS100 (pro 108-133 cestujících) stal Airbus A220-100 a z CS300 (pro 130-160 cestujících) se stává A220-300.
Slavnostní ceremoniál proběhl ve středisku Henri-Ziegler Delivery Center v Toulouse 10.července 2018 ve 12,25 hodin, kdy přiletěl a přistál letoun CS300, tedy A220-300 už v nových firemních barvách Airbusu. Letouny Bombardier CSeries CS100 (BD-500-1A10) a CS300 (BD-500-1A11) se tak už teď změnily na Airbus A220-100 a A220-300. Jedná se tak o dokončení akvizice započaté v roce 2017, kdy Airbus dohodl s kanadským výrobcem většinový podíl ve společnosti  C Series Aircraft Limited Partnership (CSALP), neboli v projektu dopravních letounů CS100 a CS300. Letouny CSeries, respektive A220 se kromě jiného budou vyrábět i v továrně Airbusu v Mobile v Alabamě (kde v současné době sídlí montážní linka na letouny A320). Spojením s Airbusem se vlastně podařilo vyřešit Bombardieru nepříjemnosti spojené se sankcemi uvalenými americkým prezidentem na kanadské firmy. Pro americký trh budou Kanaďané vyrábět letadla v Alabamě a pro ostatní světový trh v Montrealu, případně v továrnách Airbusu v Evropě. Zároveň Bombardier doufá, že se mu podaří probojovat do flotily společností Air Canada a Air Transat, které používají letadla Airbusu, všech možných typových řad. Ovšem hned ten den, kdy byla slavnostně oznámena nová značka rodiny letounů Airbus, došlo na podpis smlouvy mezi šestým největším americkým leteckým dopravcem, společností JetBlue a firmou Airbus, na šedesát letadel A220-300 (CS300) a na opci, na dalších šedesát kusů. Tyto letouny se budou vyrábět v americké továrně Airbusu v Mobile, v Alabamě, a tím se firma vyhne amesickým sankcím a clům vůči kanadský firmám.   
V říjnu roku 2017 společnost Airbus oznámila akvizici ve společnosti Bombardier pro novou generaci letounů řady C s tím, že získala 50,1 procenta. A tak podobně jako v jiných případech, jako bylo ovládnutí společnosti Eurocopter, i v tomto případě se hovořilo na podzim o tom, že dojde k přejmenování projektu. Jak známo vrtulníky z rodiny Eurocopter se přejmenovaly na Airbus Helicopters, tak z EC135 se stal typ H135. Tak se i tedy hovořilo o tom, že by se stroje Bombardier CS100/300 jmenovat jinak a spekulovalo se o názvech Airbus A210 a A230, ale jak víme, nakonec se Airbus rozhodl pro označení A220-100 a A220-300.  
Kanadská společnost Bombardier představila v roce 2004 na veletrhu ve Farnborough nový model typu C (CSeries), přičemž písmeno „C“ bylo odkazem na firmu Canadair, která se stala součástí společnosti Bombardier Aerospace v roce 1986 a zároveň jistým abecedním symbolem, že typ C Series doplní hlavní hráče na trhu Airbus a Boeing.
Bombardier CS100 (BD-500-1A10) vzlétl v září 2013 a v červenci 2015 už mířil letoun k prvnímu zákazníkovi Swiss International Air Lines. CS100 má kapacitu 108 až 133 sedadel a o dva roky později vzlétl i CS300 (BD-500-1A11) pro 130 - 160 cestujících. Dne 14.prosince 2016 si tento větší stroj přebral první dopravce, lotyšský airBlatic. Náklady na vývoj a výrobu nového letounu byly pro kanadskou firmu zhruba šest miliard dolarů.
V říjnu 2017 však společnost Airbus ohlásila vstup do projektu „CSeries“ a získala i zároveň 50,01 procent akcií, přičemž Bombardier si ponechal 31 procent akcií a Investissement Québec 19 procent. Antimonopolní úřady v Evropě i v Kanadě tuto operaci schválily a to znamenalo, že Airbus pro výrobu letounů CSeries uvolnil (a nově dostavěl) část svých kapacit v novém montážním závodě ve městě Mobile ve státě Alabama.
Současně s tím se objevily na podzim i informace, že Airbus zařadí letouny CS100 a CS300 do svého portfolia podobně jako to udělal s vrtulníky Eurocopter. Ovšem v případě těchto letounů se využilo zatím volné číslování jakoby předcházející řadu letounů Airbus A320. Z toho tedy by vyplývá, že z modelu CS100 by se stal Airbus A220-100 a z modelu CS300 nově Airbus A220-300.
A co se týče změn názvů letounů, vlastně se nejedná o nějakou novinku. K podobné situaci došlo i u legendárního letounu Douglas DC-9, který se nejprve změnil na McDonnell Douglasem MD-80/85 a posléze nový typ MD-95 po spojení s Boeingem v roce 1997 na Boeing 717-200. Takže tentokrát došlo na Bombardier CS100/300, který se změnil na Airbus A220-100/-300.
A pro připomenutí pražské návštěvy (první i posléze praidelné) CS100 a CS300 viz. Váhavá kanadská premiéra, Kanadský Švýcar na ostro v Praze, Forbachova třístovka jako třešnička a informace o spolupráci obou firem viz.Stane se z Bombardier CS100, Airbus A210?
text: (jjk), foto: www.airbus.com
 
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Menu

Z fotogalerie

GGP GGP

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama