Zajímavosti

10.04.2010 18:51

Vzpomínka na Tupolev Tu-154

text,foto: (jjk) Vzpomínka na Tupolev Tu-154

V souvislostí s tragickou nehodou vojenského speciálu polské armády na palubě s prezidentem Lechem Kaczyńskim a předními představiteli Polské republiky i tamní armády je na místě připomenout i letoun, kterým byl osvědčený Tupolev Tu-154M. Z polských aerolinií LOT byl tento stroj vyřazen už před několika lety, ale vojenské letectvo ho stále ještě používalo. Ve stavu mělo polské vojenské letectvo dva kusy tohoto stroje, ale jeden z nich byl trvale odstaven. Tupolev Tu-154M, který havaroval u Smolenska byl ruskými techniky servisován a modernizován v prosinci roku 2009. Letouny tohoto typu létaly i v České republice resp. Československu a byly vyřazeny v listopadu roku 2007.
Pro připomenutí uvádíme text, který u té příležitosti byl zveřejněn na jiném místě Magazínu Letiště České republiky doplněný fotografiemi jejichž kvalita je rozmanitá a někdy i velmi špatná. Důvodem je leckdy velmi nekvalitní negativ původního filmu, který podlehl zubu času. Jde tedy jen o informativní sbírku fotografií Tupolevu Tu-154.
V pondělí 5. listopadu 2007 ukončil provoz první ze dvou dopravních Tupolevů Tu-154M Vzdušných sil Armády České republiky. Tento den vykonal stroj ev. Č. 1003 (v.č. 99A 1003) z Prahy poslední lety do kosovské Prištiny v rámci rotace českých vojáků v misi KFOR. Při návratu ve večerních hodinách pak stroj vedený kapitánem Michalem Bohuňovským přistál na 24. základně dopravního letectva ve Kbelích. O den pozděli posádka vedená plukovníkem Emilem Komjatim přelétla z ruzyňského letiště do Kbel také stroj ev. Č. 1016 (v.č. 96A1016). Odstavené stroje jsou stále, doposud neúspěšně včetně náhradního motoru D-3OKU-154 ser. 2 a spouštěcích motorů TA-6A nabízeny formou obchodní veřejné soutěže k odprodeji.
Určitě mnoho z nás s touto třímotorovou legendou někdy letělo. Kromě cest za mořem s ČSA či Travel service, vozil i tuzemské rekreanty za sluncem k Černému moři bulharský národní dopravce Balkan (dnes už bohužel neexistující – postihl ho fenomén ekonomických transformací v postkomunistických zemích v 90. letech a to vytunelování, ale bulharské letecké společnosti z našeho nebe nezmizely, jeho nástupce jako Hemus Air, Bulgaria air, Air VIA, Bulgarian Air Charter a Balkan Holidays je často vidět i na našich letištích). I autor těchto řádků měl tu čest letět s tímhle třímotorovým „Tůčkem“ v barvách Balkanu…. tedy čest, bulharští piloti ve Varně, na ne úplně nejrovnější dráhu, přistávali hodně svérázně a bylo spíš překvapením, že se stroj nerozpadl. Ale Moloďci tento elegantní a těžko zaměnitelný stroj, sešroubovali dohromady opravdu poctivě a tak za svého života vydržel leckdy i velmi brutální zacházení (i když co kus to originál a piloti měli často zamotanou hlavu, když palubní deska vypadala v každém stroji trochu jinak). Připomeňme si tedy krátkým životopisem tento letoun s fotografickou přílohou z archivu. Kvalita těch starších je, jak bylo zmíněno občas dost tragická, za což se autor omlouvá, ale patrně negativy nebyly uchovávány v optimálních podmínkách a tak některé vypadají, že jsou staré sto a nikoli deset či patnáct let, nebo dvacet let.   
Prototyp Tu-154 vznikl jako letoun, který měl nahradit na linkách stroje Tupolev Tu-104 a Iljušin Il-18. Poprvé odstartoval 4. října 1968 a na pravidelné linky Aeroflotu byl uveden 9. února 1972, první vedla do Minerálních Vod. Na svou první mezinárodní pravidelnou linku, a to do Prahy, se vydal 1. srpna 1972. Letouny prvních sérií měly některé únavové problémy draku. Mnohočetné problémy stroje vyústily mimo jiné i v katastrofu v Praze roku 1973 (při které zahynula, kromě baskytaristy, celá doprovodná kapela zpěvačky Evy Pilarové). Na dalších sériích bylo překonstruováno celé křídlo, vstupní dveře a celá řada dalších detailů. Poslední, velmi povedenou verzí, je Tu-154M (někdy se užívalo i označení Tu-164), který roku 1988 vstoupil v počtu sedmi kusů i do parku ČSA – Československých aerolinií, kde byl používán na středních tratích s velkou poptávkou. Typickým cílem byla Moskva, Londýn nebo Istanbul. Změnou politické orientace státu došlo i ke změně orientace na západní techniku a první tři Tu-154M opustily ČSA již roku 1992, poslední koncem roku 1999. Tento letoun byl posádkami velmi oblíben pro velmi dobré letové vlastnosti. Letouny verzí B-2 a M používala i Letecká služba Federálního ministerstva vnitra pro státní lety, ale pronajímala je i ČSA a jiným společnostem, například Travel Service (1997-1999) nebo Ensor Air (1993-1994). Počátkem devadesátých let se u nás objevilo i několik pronajatých Tu-154M společností Georgia Air Prague nebo Air Moravia, která však nenosila českou, ale ruskou a estonskou imatrikulaci. Posledním provozovatelem Tu-154M u nás zůstala Armáda České republiky, která, jak už bylo v úvodu, vyřadila poslední stroj 6.listopadu 2007.
Nezbývá i pod tíhou aktuálních událostí tomuto poctivému a pracovitému dělníku nebes zachovat tichou nostalgickou vzpomínku.
A ještě na závěr pár důležitých technických údajů: Tupolev Tu-154M (užívaný AČR):Taktický dolet (s maximální zásobou paliva a 5 450 kg nákladu): 6 600 km; Taktický dolet (s maximálním nákladem): 3 700 km; Maximální cestovní rychlost: 935 km/h; Praktický dostup: 12 100 m; Maximální vzletová hmotnost: 100 000 kg; Hmotnost prázdného letounu: 55 300 kg; Maximální náklad: 18 000 kg; Maximální zásoba paliva: 39 750 kg; Typ motorů: 3 x Aviadvigatel D-30KU-154-II; Maximální tah motorů: 3 x 104 kN; Maximální počet přepravovaných osob: 116; Rozpětí křídel: 37,55 m; Délka: 47,90 m; Výška: 11,40 m; Osádka: 5  
Verze letounu: Tu-154 - první verze s motory Kuzněcov NK-8-2; Tu-154A - verze s motory Kuzněcov NK-2U; Tu-154B - verze s konstrukčními změnami, s motory NK-8-2U a s vyšší nosností; Tu-154B2 - modernizovaná verze Tu-154B; Tu-154S - transportní verze Tu-154B; Tu-155 - experimentální letoun s motory na metanolové palivo; Tu-156 - experimentální letoun s motory na metanolové palivo; Tu 154M (Tu-164) - verze s motory Aviadvigatel D-30KU-154-II; Tu-154M2 - dvoumotorová verze s motory PS-90A, ve fázi projektu.
text,foto: (jjk)
Zdroj: Открытое акционерное общество «Туполев»; www.tupolev.ru
 
P.S. ta česká vojenská Tůčka stojí ve Kbelích ještě v dubnu 2010

 
 

 

Ensor air
 

Tu-154M schované za budovou a Tu-134
 

Travel service
 

 

Travel service
 

Letka Ministerstva vnitra ČR
 

Aeroflot - foto: (VLa)
 

Aeroflot
 

Bulgarian air charter
 

ČSA a rozestavěný Terminál 3 Jih
 

Tu-154M ČSA a Boeing B727 Delta
 

spolu s ATR-42 v dešti
 

Atlant Soyuz
 

v dáli armádní letka
 

Ural airlines
 

Ural airlines
 

Ural airlines
 

Pulkovo
 

 

Pulkovo
 

Armáda ČR
 

Armáda ČR
 

Armáda ČR
 

Armáda ČR
 

Armáda ČR
 

Armáda ČR
 

Armáda ČR
 

Armáda ČR
 

 

...Polish Air Force...
 

 

 

 

 

Menu

Z fotogalerie

jus jus

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama