Zajímavosti

01.03.2014 19:30

Vzpomínka na letecké eso Ernsta Strohschneidera

text:(jjk), foto: Archiv města Ústí nad Labem Vzpomínka na letecké eso Ernsta Strohschneidera

V březnu roku 2014 uplyne devadesát šest let od tragického skonu jednoho z významných vojenských pilotů první světové války, který se narodil v Ústí nad Labem. Tím pilotem a zároveň fotografem a leteckým esem první války byl Ernst Strohschneider. Do letecké historie jsme se už před časem do Ústí nad Labem vypravili (viz. Fatální chyba starosty Rehna…, Ještě jednou do Ústí nad Labem a i za Margou von Etzdorf) a říkali jsme si něco o dění v průkopnických dobách letectví v této oblasti. Tentokrát si, ale představíme člověka, který se sice zde narodil, ale proslavil se nejen svými patnácti sestřely na tzv. Italské frontě, kde také v posledním roce první světové války zahynul.

Ústecký rodák Ernst Strohschneider (*6. září 1886 v Ústí nad Labem - †21. března 1918 severní Itálie) dosáhl během první světové války jako nadporučík císařského rakouského letectva patnácti sestřelů a kromě toho i rád fotografoval a to především pozice italské armády a italská města a horstvo. Ernst Strohschneider do armády vstoupil už v mládí a stal se i důstojníkem rakouské císařské armády u pěchoty, ale v roce 1913 odešel do civilu. Po začátku první světové války se však do armády vrátil a nastoupil k Infanteriere­giment 28. V Srbsku byl postřelen a po zotavení byl převelen na „Východní frontu“, kde byl raněn rovnou dvakrát a navíc se dostal i v roce 1915 do ruského zajetí. Ze zajetí se mu sice podařilo uprchnout, ale po zranění byl uznán neschopen služby. Což mu ovšem v době, kdy se teprve vojenské letectvo formovalo a byla potřeba nových pilotů nevadilo v nástupu k letectvu. Ve Vídeňském Novém Městě (Wiener-Neustadtu) se tak vycvičil jako pozorovatel a v roce 1916 odešel na „Italskou frontu“ k Flik 23.  A tam už 15. června 1916 dosáhl na letounu Lloyd C.III svého prvního leteckého vítězství. Ovšem tento sestřel není ověřený. Posléze byl převelen k Flik 28 u italského města Isonzo (Soča), kde však byl pouze epizodně, protože musel opět do pilotní školy. Ze školy se nevrátil do Isonza, ale putoval na letiště Divacco k Fluggeschwader 1. Zde jako doprovod bombardérů létal se strojem Hansa-Brandenburg D.I s nímž také 3. Června a 21. června 1917 sestřelil dva letouny Farman a byla to jeho první dvě potvrzená vzdušná vítězství. Po té byl pět převelen opět do oblasti Isonza k jednotce Flik 42J, kde na stíhačce Albatros D.III pokračoval ve svém úspěšném bojovém nasazení. Za oběť mu postupně padlo hned několik italských hydroplánů Savoia – Pomilio, nebo letouny Macchi M.5., či Ansaldo S.V.A.5. a několik skvělých letounů SPAD, nebo dokonce legendární letouny první světové války Sopwith Camel.
Od prosince 1917 byl i jmenován velitelem stíhací roty Flik 61J v jejích řadách získal v březnu 1918 i své patnácté potvrzené (a celkově šestnácté) vzdušné vítězství nad letounem Ansaldo S.V.A.5. To ovšem asi ještě sám netušil, že je to jeho vítězství poslední a už vůbec ne, že se konce války a návratu do Ústí nad Labem nedočká. Zahynul v noci 21. března 1918 po relativně banální nehodě. Přistával jen na velmi chabě pouhými několika ohni osvětlenou přistávací dráhu. Jiné osvětlení v té době ani nebylo k dispozici (pokud vůbec nějaké osvětlení na letišti vůbec bylo). S letounem Phönix D.I se mu však na potemnělé dráze podařilo přehlédnout jakousi překážku, o kterou se letoun zarazil, odrazil a převrátil. Vzhledem k tomu, že nelétal s dostatečně pevnou pokrývkou hlavy (letectví přece jenom bylo ještě v plenkách) a navíc ani nebyl připoután, náraz ho vymrštil z letounu a dopadl hlavou na kámen, což mu přivodilo smrt. In memoriam byl Ernst Strohschneider za osobní statečnost v boji s nepřítelem jmenován rytířem Leopoldova řádu.
Kromě nepřátelských pozic a různých měst a horstev (tomu se budeme věnovat příště), ale i nějaká ta letadla a letiště stihl Ernst Strohschneider vyfotit. A tak zde jsou k vidění některá vojenská rakouská letiště na „Italské frontě“, dvě italská letiště a jedno ve Vídeňském Novém Městě…
Určitě není bez zajímavosti, že ředitel Archivu města Ústí nad Labem a historik PhDr. Vladimír Kaiser se svými italskými a rakouskými kolegy o tomto významném pilotovi chystá i tištěnou publikaci.
text:(jjk), foto: Archiv města Ústí nad Labem
Zdroj: Archiv města Ústí nad Labem, PhDr. Vladimír Kaiser
P.S. poděkování za poskytnutí materiálů, souhlas se zveřejněním a spolupráci PhDr. Vladimíru Kaiserovi
[Věnováno mé přítelkyni, která de facto jako inspirace stála za vznikem Magazínu Letiště ČR a díky níž i celý tento projekt existuje, a která t.č. bohužel vzhledem ke své vážné nemoci teprve světa běh a nejen ten letecký opět stále znovu objevuje, (jjk)]  

 

 
 

 

letiště Trento letiště Trento
letiště Trento
 

 

 

 

 

letoun Lloyd C.III letoun Lloyd C.III
letoun Lloyd C.III
 

letiště Trento letiště Trento
letiště Trento
 

 

 

 

 

letiště Thiene letiště Thiene
letiště Thiene
 

 

 

 

 

 

letiště Trento letiště Trento
letiště Trento
 

 

letiště Verona letiště Verona
letiště Verona
 

letiště Verona letiště Verona
letiště Verona
 

 

letiště Vídeňské Nové Město letiště Vídeňské Nové Město
letiště Vídeňské Nové Město
letiště Bassano letiště Bassano
letiště Bassano
 

 

 

Menu

Z fotogalerie

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama