Zajímavosti

04.09.2016 19:57

Vraždy v Midsomeru doputovaly už i k nám

text, foto: (jjk) Vraždy v Midsomeru doputovaly už i k nám
Ten kdo sleduje pravidelně populární britský detektivní seriál Vraždy v Midsomeru (Midsomer Murders), si určitě ve čtvrtém dílu šestnácté série (Letecký klub/The Flying Club) mohl všimnout dvojice zvláštních dvoumístných akrobatických speciálů, které jsou u nás prakticky neznámé. Jednu z hlavních rolí tam hrály dva letouny, které jsou součástí týmu Fly2Help z letiště Cotswold Airport, Cirencester. Ony dva akrobatické letouny v tomto seriálu byly typu Van's Aircraft RV-8 G-RVMZ a G-HILZ. A před několika týdny se letoun typu Van's Aircraft RV-8 (tentokrát se švédskou registrací SE-XXM a ta mu také zůstane) objevil v České republice s tím, že zde bude trvale bydlet. V sobotu 3.září 2016 se tak na chvíli tento letoun objevil na letišti Sazená. 
V seriálu Vraždy v Midsomeru diváci mohli vidět, že letouny Van's Aircraft RV-8 umí docela hezky létat akrobacii. Nu a ony jsou to také akrobatické letouny, jen je u nás moc lidí nezná a hlavně zde zatím žádný nelétal. To se však před několika týdny změnilo. V České republice (konkrétně v Příbrami) několik posledních týdnů bydlí letoun Van's Aircraft RV-8 se švédskou registrací SE-XXM, který se sem logicky přestěhoval ze Švédska.   
Ale trochu pojďme dál do minulosti. Americkou firmu Van's Aircraft založil Richard "Van" VanGrunsven v roce 1973 (www.vansaircraft.com). VanGrunsven se vždy specializoval na experimentální, amatérská, ultralehká letadla a kluzáky a to jak v tovární výrobě, tak i jako stavebnice. Během posledních čtyřiceti let VanGrunsven vybudoval poměrně slušně prosperující firmu a i docela solidní škálu různorodých typů letadel, která se exportují především do Velké Británie, Kanady, na Nový Zéland a do Austrálie, ale i do Nigérie, Francie, Hong Kongu a podobně.
Letoun RV-8 vymyslel Richard "Van" VanGrunsven jako dvoumístný (případně jednomístný), jednomotorový dolnoplošník, který může sloužit pro výcvik i leteckou akrobacii i když je stále vlastně v kategorii Experimental. Letou si lze koupit buď jako tovární výrobek a nebo jako stavebnici. Ostatně v tom je filozofie VanGrunsvenovy firmy. VanGrunsven stroj poprvé vznesl do vzduchu v roce 1995 a tentýž rok ho i představil na významném letecké veletrhu v Oshkoshi. Letounů RV-8 bylo od té doby prodáno (a vyrobeno) necelých patnáct set a to ve dvou variantách, s ostruhovým, nebo tříbodovým příďovým podvozkem.
Ačkoli těchto strojů bylo vyrobeno opravdu poměrně velký počet a de facto popularitu jim udělal až jeden díl populárního detektivního seriálu Vraždy v Midsomeru (Midsomer Murders/The Flying Club), u nás je tento letoun prakticky neznámý. To by se mohlo změnit, protože tuzemský aviatik hangárující v Příbrami (už má letoun Slingsby T-67C Firefly v modrobílé barvě někdejšího majitele KLM Koninklijke Luchtvaart Maatschappij Luchtvaartschool (KLS) s registrací OK-WTC a někdejší PH-SGB) si tento zajímavý letounek přivezl ze Švédska od předchozích velmi šetrných majitelů a tak má opravdu velmi málo  nalétáno a je jako nový. Van's Aircraft RV-8 SE-XXM byl vyroben v roce 2002 cn 81366, s motorem Lycoming IO-360-A1B6: 200 hp (149 kW). A jinak rozměry RV-8 jsou délka: 6,40 m, rozpětí: 7,32 m, výška: 1,70 m, plocha křídla: 10,8 m², prázdná hmotnost: 508 kg, vzletová hmotnost: 816 kg, maximální rychlost: 356 km/h, cestovní rychlost: 338 km/h, pádová rychlost: 93 km/h, dolet: 1.513 km, dostup: 6.858 m, stoupavost: 9,7 m/s, plošné zatížení: 76 kg/m².
ost Scriptum na téma "u nás prakticky neznámé"...no ono je to spíš myšleno tak, že na našich letištích to není známé letadlo, protože pokud je mi známo zatím nikdy ani jediný stroj Van's nebyl v československém, českém/slovenském rejstříku, ačkoli v sousedním Německu, Francii, Irsku, Švýcarsku, Itálii, Švédsku, Norsku, Nizozemsku, Belgii jich létají desítky a desítky a jsou v rejstřících i například Chorvatsku, Polsku. Ale nemyslím si, že většina (i pravidelných a i nepravidelných, a i těch, kteří se nějakým laickým způsobem o létání zajímají) návštěvníků různých leteckých dnů, sletů, DOD a podobně zná a na první pohled pozná letouny z produkce Van's Aircraft... spíš si myslím, že kdybych mezi mnohými leteckými fandy-diváky na nějaké té letecké akci udělal anketu na téma Vans, víc jich bude vědět, že se jedná o světoznámou textilku vyrábějící sportovní oblečení a boty (a bude mít i nějaký kus oblečení značky Vans i na sobě), než o leteckou firmu.... takže z tohoto pohledu je myšleno, že je u nás téměř neznámé...
text, foto: (jjk)

 [Věnováno mé přítelkyni, která de facto jako inspirace stála za vznikem Magazínu Letiště ČR a díky níž i celý tento projekt existuje, a která se ze své vážné nemoci pomalu vrací zpět a světa běh a nejen ten letecký znovu objevuje, (jjk)]

   Herec z britské detektivky RV-8 v Čechách 3.9.2016

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Menu

Z fotogalerie

vgc vgc

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama