Zajímavosti

29.10.2017 18:08

Ve vichřici s pštrosem na brambory

text: (jjk), foto: M.J. Ve vichřici s pštrosem na brambory
„Víte, jaký to muselo bejt před Edisonem krásný? Nikdo neponocoval, smrklo se, všichni šli na kutě, spát s těma... jak se jmenujou?“ … „Pštrosi…“ Tak Jiří Grossmann předpokládal, že se chodí spát s pštrosy, ale pštrosa lze potkat i během nedělní vichřice na silnici u Vrbičan, nedaleko Panenského Týnce, cestou pro brambory. Nu ano, v neděli 29.října 2017 se vůkol vichřice proháněla, po silnicích běhali pštrosi a přesto se i v té slotě podařilo ve vesničce Zichovec (vzdušnou čarou necelé čtyři kilometry od letiště v Panenském Týnci) odhalit památník československého a britského vojenského pilota genmjr. Jiřího Hartmana.
Tak to tak poněkud zmateně vypadá, ale nebylo tomu až tak. To se takhle litvínovský letecký fotograf a učitel v nedělní vichřici se vydal pro brambory kamsi k Panenskému Týnci, a cestu mu usnadňovaly vyvrácené zákazové značky, prchajícího pštrosa potkal na silnici, až dorazil do maličkaté vesničky Zichovec, kde i přes útrapy počasí 29.října 2017 slavnostně odhalovali atypický památník genmjr. Jiřího Hartmana, bývalého letce britského a československého vojenského letectva, který by 24.října 2017 oslavil sté narozeniny.
 Jiří Hartman byl jedním z českých (československých) pilotů, který si zalétal i na proudových strojích v britském vojenském letectvu, ale tomu tak bylo až v padesátých létech dvacátého století. Jiří Hartman (* 24.10.1917 - † 27.3.2006) vystudoval Vojenskou akademii v Hranicích na Moravě, vyřazen byl 2. září 1938 v hodnosti poručíka a krátce sloužil u 4.Leteckého pluku, protože po okupaci se 16. června 1939 vydal nejprve do Polska a Francie. Začátek války zažil tedy jak v Polsku, ale i ve Francii, kde dřív, než stačil zasáhnout do bojů jako pilot, bylo ve Francii, tak říkajíc, dobojováno a Jiří Hartman odlétal 19. června 1940 z Cazaux na palubě britského letounu Lockheed Hudson do Velké Británie.
Ve Velké Británii vstoupil 13. července 1940 do britské královského letectva, a nejdříve k 310. sqn v Duxfordu. V září toho roku odešel k výcvikovým a pomocným jednotkám a v roce 1941 působil u servisní jednotky MU jako zkušební a zalétávací pilot na strojích  Miles Magister, N.A. Harvard, Fairey Battle, Airspeed Oxford, Gloster Gladiator, de Havilland Tiger Moth, Hawker Hind, Curtiss Mohawk, Tomahawk. Po té vystřídal několik jednotek a v červnu 1942 (12.června) se dostal k 310. sqn. Zde také vybojoval své jediné vzdušné vítězství 19. srpna 1942 ve stroji letounu Spitfire Mk.Vb EP572 (NN-Z) v souboji s Bf-110.
Po invazi na kontinent Jiří Hartman bojoval v Holandsku, Belgii, po zásahu německými flaky zažil i několik nouzových přistání a nakonec nalétal 560 operačních hodin a podnikl 168 akcí nad německým územím. A v bojích nad Evropou se dočkal i konce války, a jako velitel 310. sqn 13. srpna 1945 přiletěl se svou jednotkou do Československa. Nejprve velel 10. stíhacímu pluku ve Kbelích a pak 8. pluku v Brně. Ale ačkoli Jiří Hartman se spolu s dalšími začlenil do obnoveného vojenského československého letectva, podobně jako po v případě jeho kolegů Hartmanovo působení v Československu nemělo dlouhého trvání. Po únorovém převratu v roce 1948, byl nejprve převelen ke štábu III. leteckého sboru a o měsíc později odeslán na řádnou dovolenou, v červnu na tzv. „čekanou“ dovolenou“. Protože už v řadách bývalých letců RAF začaly perzekuce nového režimu, Jiří Hartman na další neblahý vývoj situace nečekal a 4. června 1948 uprchl přes Šumavu a Německo zpět do Velké Británie, do své druhé, definitivní emigrace.
Ve Velké Británii byl Jiří Hartman hned v roce 1948 opět přijat do řad RAF a v následujících deseti letech, do odchodu do výsluhy v roce 1958, létal na proudových stíhačkách de Havilland Vampire F Mk.3 a Gloster Meteor F Mk.7 u 247. sqn, poté u 288. Sqn. Před koncem kariéry ve vojenském letectvu Jiří Hartmann létal jako pilot vrtulníku Bristol HR Mk.14 Sycamore u záchranářské 275. sqn SAR.
Své rehabilitace se nakonec Jiří Hartman dočkal v roce 1991 a byla mu přiznána hodnost plukovníka, v březnu 1992 pak byl jmenován do hodnosti generálmajora a v roce 1996 obdržel medaili Za hrdinství. Mezi tím mu v roce 1996 vyšla autobiografická kniha „Letec“, kterou vydal Svět křídel.
Jiří Hartman zemřel 27. března 2006 v britském Portchesteru.

text: (jjk), foto: Miloš Jenčík - mobil

  

 
 

 

 

 

 

 

Menu

Z fotogalerie

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama