Zajímavosti

26.03.2016 20:41

Váhavá kanadská premiéra

text, foto: (jjk) Váhavá kanadská premiéra
Zdálo by se, že kanadští výrobci letecké techniky jakoby před několika lety poněkud zaspali a nechali se předběhnout na trhu brazilskou firmou Embraer. Ale zhruba před deseti lety Kanaďané zpět naskočili do ujíždějícího vlaku a ztrátu na Brazilce začínají dohánět. Zní to jako v hokeji, nebo ve fotbalu, ale je to souboj o letecký trh, který v pelotonu za daleko vpředu uhánějícími giganty Boeing a Airbus, pomalu, ale jistě na bronzové příčce zezadu „sichroval“ právě brazilský Embraer. Z další konkurence se nejrychleji probrali z letargie právě Kanaďané a rozhodli se na třetí místo na trhu také zaútočit letounem, který je přímým konkurentem brazilského stroje řady Embraer ERJ-170/-190 a to letounem Bombardier CSeries. A poprvé se letoun tohoto typu objevil tak trochu váhavě v Praze 24.března 2016.
Pobyl, ale krátce a v nevlídném počasí…takže musíme si počkat na lepší počasí a na „barevnější pobyt“ příště…
Letouny Bombardier Aerospace jsou dostatečně známé a stačí je připomenout, že tato kanadská společnost sídlící v Dorvalu v Québecu. Bombardier v roce 1986 převzal jinou firmu Canadair, o tři roky později i odkoupil severoirského leteckou továrnu Short Brothers a o rok později i americký Learjet. Nákupní apetit, ale firmu neopustil ani o další dva roky později, když koupil polovinu firmy de Havilland Canada (a o tři roky později společnost ovládl celou). Takže dnes jsou všichni tito druhdy významní letečtí výrobci sdruženi pod hlavičkou Bombardier Aerospace.
Jak jsem se zmínil, trh s letouny střední velikosti na střední tratě se úspěšně podařilo obsazovat brazilskému Embraeru, protože giganti Boeing a Airbus si to rozdávají o první dvě místa na trhu a na třetí místo se zdálo být uvolněné. První chytil vlnu zájmu zmíněný brazilský Embraer a na trhu uspěl a uvolněnou bronzovou příčku úspěšně obsadil letouny řady ERJ-170/-190 (ale samozřejmě stále jsou obchodně úspěšné i další produkty brazilského výrobce). Další výrobci sice přišli s ambiciosními projekty, ale Číňané přepálili začátek a dodnes se jim nepodařilo letouny Comac ARJ21 pro cca sto pasažérů na středních tratích zařadit do pravidelného provozu a spustit sériovou výrobu, ruský Suchoj Superjet RRJ100-95 ani zdaleka nenaplnil očekávání. Naopak kanadští konstruktéři z Bombardieru a japonští z Mitsubishi Aircraft Corporation ucítili šanci a rozhodli se, že se pokusí do souboje o třetí příčku vložit, nebo alespoň se zařadit se strojem podobným ERJ-190, nebo RRJ100-95 do závěsu za Embraer. Kanaďané se svým projektem CSeries 100/300 začali v roce 2004 a do vzduchu se první letoun zvedl 16.září 2013. Letounů CS100 bylo vyrobeno zatím šest kusů a CS300 dva kusy. Především se zatím jedná o prototypy a předsériové stroje. Ale protože prvním zákazníkem je německá Lufthansa, respektive její dcera Swiss International Air Lines už se ve Švýcarsku (a nejen tam) objevily první dva letouny Bombardier CSeries CS100 (BD-500-1A10)  pro 108 až 125 cestujících, které vlastně plní funkci předváděcích strojů. Objevují se tak na leteckých veletrzích a nebo křižují Evropu a předvádějí se na různých místech. Stroj CS100 s registrací C-GWXZ létá v barvách Swiss International Air Lines s helvetským křížem na ocase, ale stroj C-FFCO je v továrním modrobílém nátěru. Tentodruhý jmenovaný letoun se také jako první Bombardier CS100 objevil v Praze 24.března 2016. Ale bohužel nad Ruzyní byl takový klasický mlžný opar a navíc ačkoli mnozí čekali na kopečku u VPD 24/06 zcela nečekaně švýcarský Kanaďan odstartoval z VPD 30/12 a tak byla vidět jen bílá tečka na bílém pozadí.... Do flotily společnosti Swiss International Air Lines Ltd. se bude letoun zařazovat v průběhu tohoto roku a postupně nahradí dosluhující letouny Avro RJ100. Zatím je objednáno dvacet letounů CS100 pro 125 cestujících a 2+3 členů posádky (2x Pratt & Whitney PW1524G).
text, foto: (jjk)
Zdroj: www.swiss.com  
[Věnováno mé přítelkyni, která de facto jako inspirace stála za vznikem Magazínu Letiště ČR a díky níž i celý tento projekt existuje, a která se ze své vážné nemoci pomalu vrací zpět a světa běh a nejen ten letecký znovu objevuje, (jjk)]
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Menu

Z fotogalerie

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama