Zajímavosti

14.03.2014 20:34

V Praze se opět objevil budulínek

text: (jjk), foto: (jjk), Jan Slabý-Tigisek V Praze se opět objevil budulínek

Už ve dvou případech se na pražském ruzyňském letišti zjevil v současné době největší dopravní letoun (pro cestující) na světě Airbus A380. Poprvé to byl předváděcí let německé společnosti Lufthansa v roce 2011 (viz. A ještě tu o Budulínkovi…) a podruhé se v Praze zjevil A380 v roce 2012 v barvách společnosti Emirates (viz. Budulínek opět v Praze….), kdy musel mimořádně přistát kvůli úmrtí pasažéra. Ale ještě jednou jsem se o A380 zmiňoval a to v roce 2008, ale tehdy to byl výskyt tohoto letounu na letišti v Singapuru (viz. 2008 v První singapurský Airbus A380). V pátek 14. března 2014 to však byl Airbus A380-861 společnosti Korean Air Lines HL7614 nasazený na pravidelnou linku ze Soulu do Prahy a zpět.

Airbus A380-861 (výrobního čísla 068, který měl premiéru ve vzduchu 15. března 2011) korejských aerolinií byl dodán provozovateli 7. září 2011 v konfiguraci pro 407 cestujících ve třech třídách. Do Prahy přiletěl, jak bylo zmíněno, na pravidelné lince ze Soulu a na zpáteční cestu s sebou přibral, kromě běžných cestujících i 160 podnikatelů, kteří se vraceli z mezinárodního veletrhu CeBIT v německém Hannoveru. Nahradil tak běžně používaný na této trase korejský Airbus 330-200 pro 235 cestujících (v letní sezoně to je několikrát i Boeing B747). Pražské letiště bylo stejně jako v případě příletu německého A380 (mezipřistání Emirates v roce 2012 nebylo předem ohlášeno) v roce 2011 i tentokrát zcela obklopeno davy zvědavců, ale také fotografů (i na mém tajném místě jsem nebyl jako obvykle sám, ale i tady byly asi dvě desítky zvědavců). Ale hlavním účelem návštěvy nebylo jen předvedení tohoto letounu veřejnosti, ale ověření schopnosti pražského letiště odbavit efektivně i tento typ letounu. Po generální rekonstrukci dráhy 06/24 a dalších úpravách má od roku 2013 pražské letiště od Úřadu pro civilní letectví certifikát pro možnost pravidelného odbavování letounů kategorie „F“, což je právě A380 a nejmodernější verze „Jumba“ Boeing B747-8. V této souvislosti v současné době probíhá výběrové řízení na stavební a technologickou úpravu stojánky číslo 14 u Prstu B, aby bylo možné odbavovat právě tato letadla.
Korean Air v současné době provozuje osm těchto letounů A380 (z 155 členné flotily) v úpravě rozdělené do tří tříd. V přízemí je dvanáct míst v první třídě (Kosmo Suites) a 301 míst v ekonomické třídě. V patře je pak umístěno 94 polohovatelných křesel Prestige Sleeper ve třídě Prestige (business). Kromě toho je na palubě i „Duty Free Shop“ doplněný třemi bary a salonky.
Po páteční návštěvě A380 na pravidelné lince ze Soulu a po dalších úpravách Prstu B je naděje, že se tento letoun bude na ruzyňském letišti patrně časem objevovat pravidelněji. Už jen proto, že Korean Air létá do Prahy téměř každý den (ty další dny doplňuje A330 Českých aerolinií) a je i spolumajitelem českého vlajkového dopravce.
text: (jjk), foto: (jjk), Jan Slabý-Tigisek
Zdroj: www.prg.aero
[Věnováno mé přítelkyni, která de facto jako inspirace stála za vznikem Magazínu Letiště ČR a díky níž i celý tento projekt existuje, a která t.č. bohužel vzhledem ke své vážné nemoci teprve světa běh a nejen ten letecký opět stále znovu objevuje, (jjk)]  

 

 
foto: Jan Slabý - Tigisek foto: Jan Slabý - Tigisek
foto: Jan Slabý - Tigisek
foto: Jan Slabý - Tigisek foto: Jan Slabý - Tigisek
foto: Jan Slabý - Tigisek
foto: Jan Slabý - Tigisek foto: Jan Slabý - Tigisek
foto: Jan Slabý - Tigisek
foto: Jan Slabý - Tigisek foto: Jan Slabý - Tigisek
foto: Jan Slabý - Tigisek
foto: (jjk) foto: (jjk)
foto: (jjk)
foto: (jjk) foto: (jjk)
foto: (jjk)
foto: (jjk) foto: (jjk)
foto: (jjk)
foto: (jjk) foto: (jjk)
foto: (jjk)
foto: (jjk) foto: (jjk)
foto: (jjk)
foto: (jjk) foto: (jjk)
foto: (jjk)
foto: (jjk) foto: (jjk)
foto: (jjk)
foto: (jjk) foto: (jjk)
foto: (jjk)
foto: (jjk) foto: (jjk)
foto: (jjk)
foto: (jjk) foto: (jjk)
foto: (jjk)
foto: (jjk) foto: (jjk)
foto: (jjk)
foto: (jjk) foto: (jjk)
foto: (jjk)
foto: (jjk) foto: (jjk)
foto: (jjk)
foto: (jjk) foto: (jjk)
foto: (jjk)
foto: (jjk) foto: (jjk)
foto: (jjk)
foto: (jjk) foto: (jjk)
foto: (jjk)
foto: (jjk) foto: (jjk)
foto: (jjk)
foto: (jjk) foto: (jjk)
foto: (jjk)
foto: (jjk) foto: (jjk)
foto: (jjk)
foto: (jjk) foto: (jjk)
foto: (jjk)
foto: (jjk) foto: (jjk)
foto: (jjk)
foto: (jjk) foto: (jjk)
foto: (jjk)
foto: (jjk) foto: (jjk)
foto: (jjk)
foto: (jjk) foto: (jjk)
foto: (jjk)
foto: (jjk) foto: (jjk)
foto: (jjk)

Menu

Z fotogalerie

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama