Zajímavosti

25.03.2018 16:19

Už pět let vzpomínání, nejen na vousáče

text,foto: (jjk) Už pět let vzpomínání, nejen na vousáče
V posledních dnech března se v Praze objevil Boeing 737-400 slovenské společnosti Go2Sky OM-GTD, který na léto posílí flotilu Českých aerolinií, a já si vzpomněl, že už to v lednu bylo vlastně pět let, kdy z flotily naší nejstarší letecké společnosti tyto letouny definitivně odešly. Před dvěma roky se dokonce na výpomoc do flotily ČSA prostřednictvím Go2Sky jeden bývalý stroj na léto vrátil v podobě stroje Boeing 737-49R OM-GTB (OK-CGI), ale jinak už jen pět let na službu těchto strojů ve flotile Českých aerolinií jen vzpomínáme…
Sice nové Boeingy 737 se objevují v barvách společnosti Travel Service/SmartWings a na léto epizodně od roku 2016 stroje společnosti Go2Sky, ale na více než dvacetileté (po dvaceti letech a šesti měsících) působení v barvách Československých a Českých aerolinií už můžeme posledních pět let vzpomínat a při letní službě slovenské společnosti jen vzpomínat.
A dá se říci, že i závěr jejich kariéry, která se uzavřela 13.ledna 2013, byla tak trochu symbolická, protože posledními pěti stroji typu Boeing 737-500(55S), byly ty, které u (ještě) Československých aerolinií v roce 1992 začínaly. A také měly i historicky nejatraktivnější zbarvení v podobě retro „vousů“ a stříbrného dresu Sky teamu.

Tak když do Prahy 25.března 2018 přiletěl na výpomoc letoun společnosti Go2Sky, vzpomněl jsem si, že už je to pět let od odchodu těchto strojů ze služby u ČSA, která začala před více než čtvrtstoletím, když 23. června 1992 na tiskové konferenci Československých aerolinií, jejich tehdejší generální ředitel Jiří Fiker oznámil přílet prvního stroje Boeing 737-500. O této novince na československém nebi jsem o den později také krátkým článkem seznámil čtenáře deníku Lidová demokracie (dnes už neexistujícího) a v sobotu 27. června 1992 z vyhlídkové terasy pražského ruzyňského letiště sledoval první letoun Boeing 737-500 OK-XGA ve službách Československých aerolinií. A před pěti lety 13. ledna 2013 se tedy éra letounů Boeing B737 u Českých aerolinií uzavřela. 

Jak bylo řečeno, začalo to oznámením na tiskové konferenci a mým následným článečkem v deníku Lidová demokracie dne 24. června 1992
 
Nová křídla pro ČSA
 
Lidová demokracie 24. června 1992
(jjk): V rámci obnovy letadlového parku největší československé letecké společnosti ČSA bude tuto sobotu 27. 6. představen a pokřtěn první z řady pěti amerických Boeingů 737-500. Boeing 737 patří k vůbec nejúspěšnějším strojům na světě. Slouží v současnosti u 193 leteckých společností všech kontinentů. Tento dvoumotorový letoun má namontovány francouzsko-americké úsporné a téměř nehlučné motory SNECMA/General Electric CFM 56-3 a při rychlosti kolem 950 km/h dolétne až do vzdálenosti 4 683 kilometrů. Na přání ČSA výrobce zamontoval na palubu 111 pohodlných sedadel. Stroj OK-XGA se před nedávnem již objevil při svém slavnostním roll-outu na ploše továrního letiště Boeing Field v USA s novým designem. Písmena OK na směrovém kormidle byla nahrazena třemi trojúhelníky v národních barvách a jistou grafickou změnu doznala i velká červená písmena ČSA na trupu. Boeingy 737-500 mají na středních mezinárodních tratích nahradit dosluhující »sovětské« Tu-134A a lze si len přát, aby po radikálním řezu v letadlovém parku (kromě B737, A-310 místo Il-62 a ATR72 místo Jaků-40) se v co nejkratší době zlepšily podmínky i pro technický personál aerolinií, jenž používá stále ještě zařízení v dezolátním a naprosto nevyhovujícím stavu.
 
Po té v sobotu 27. června 1992 tedy opravdu první letoun Boeing 737-500 OK-XGA v nových barvách ČSA na pražském ruzyňském letišti opravdu přistál a nejen, že jsem „Bulíka“ z vyhlídkové terasy na vlastní oči viděl, ale i jsem o tom krátce referoval na stránkách Lidové demokracie v pondělním vydání 29. června 1992.
 
Lidová demokracie 29. června 1992
V sobotu dopoledne usedl na plochu ruzyňského letiště v Praze letoun americké výroby Boeing 737-500 v nových barvách Československých aerolinii. Stroj s imatrikulační značkou OK-XGA je 31 metr dlouhý, 11,1 metru vysoký s rozpětím křídel 28,9 metru. Do tři a půl metru široké kabiny se pohodlně usadí 111 cestujících. B737 nahradí v budoucnu na středních mezinárodních linkách ČSA zastaralé Tu-134A. (jjk)
 
V Československých a po té v Českých aeroliniích celkem sloužilo postupně třicet letounů Boeing 737 a to patnáct ve verzi B737-500 a patnáct B737-400. A je možná symbolické, že těch úplně prvních pět letounů, které ještě na trupu zažily název Československé aerolinie – Czechoslovak airlines. Takže těch úplně prvních pět strojů B737 v ČSA, bylo také těmi zcela posledními, které zde dosloužily. Od této chvíle budou ve flotile Českých aerolinií létat jen letouny Airbus A319/320/321 a ATR42/72.
Boeing 737 původně vznikl v šedesátých letech dvacátého století a první let absolvoval v roce 1967. Od té doby vznikly necelé dvě desítky různých verzí jak civilních tak vojenských. V Českých aeroliniích sloužící verze B737-400 pro 140 až 188 cestujících se do provozu dostala v roce 1988 u americké letecké společnosti Piedmont Airlines. V ČSA tento typ sloužil od roku 1995 do září roku 2012. Dva letouny B737-400 v roce 2012 končily u sesterské společnosti ČSA a to u Holidays Czech airlines.
Verze Boeing 737-500, o níž je řeč, se do provozu dostala v roce 1990 u letecké společnosti Southwest Airlines a na palubu se vejde od 108 do 133 cestujících. ČSA si, ale objednaly konfiguraci pro 111 cestujících. Prvních pět letounů B737-500 dorazilo do tehdejšího Československa přímo od výrobce mezi 27. červnem 1992 a 15. srpnem 1992. Těch pět strojů obdrželo kromě rejstříkového čísla i (jak bylo zvykem) jméno podle nějakého města. A tak B737-500 se značkou OK-XGA byl pokřtěn jménem Plzeň a do služby byl zařazen 3. července 1992. A následně v červenci a srpnu roku 1992 nastoupily do služby B737-500 se značkou OK-XGB se jménem Olomouc, OK-XGC se jménem České Budějovice, OK-XGD se jménem Poprad a letoun se značkou OK-XGE se jménem Košice.
Postupem let se také u těchto nejstarších sloužících letounů měnila vizáž. Nejprve v roce 1993 zmizel název společného československého státu a už stroje nesly jen název České aerolinie – Czech airlines. V době, kdy se měnil design, obdržely postupně i současný vzhled s „trsátky“, přičemž na dva letouny se opět vrátil název Československé aerolinie a to i s retro nátěrem. A tak v listopadu 2011 obdržel letoun OK-XGB modré vousy (viz. OK-XGB …následovník OK-LDA) a v únoru 2012 letoun OK-XGC vousy červené (viz. OK-XGC …Lence k svátku…). Kromě toho stroj OK-XGE obdržel v květnu 2012 barvy aliance SkyTeam.
Jak uvedl server www.Planes.cz Boeing B737-500 OK-XGA ukončil svou činnost už na svatého Mikuláše 6. prosince, OK-XGB, OK-XGC a OK-XGE v neděli 13. ledna 2013 a poslední OK-XGD ukončí svou službu u ČSA v pondělí 14. ledna 2013 technickým přeletem z albánské Tirany, kde byl na krátkém pronájmu u letecké společnosti Belle Air. Co dál bude s těmito letouny není ještě zřejmé a varianty jsou tak tři. Buď se podaří letouny prodat nějaké letecké společnosti, či do nějakého muzea a pokud tyto možnosti nevyjdou, budou stroje rozebrány a sešrotovány.
Před pěty lety se tak uzavřely dvě desítky let služby letounů Boeing 737 u Československých, respektive Českých aerolinií. A i když stroje tohoto typu u nás stále létají především díky společnosti Travel Service/SmartWings, která už využívá letouny nové generace MAX 8, tak u Českých aerolinií se musíme spokojit jen s těmi prázdninovými posilami, jako v posledních třech letech od slovenské společnosti Go2Sky (Dobří „Bulíci“ se vracejí, ale jen na chvilku, a připomenutí ukončení provozu  Dvě dekády s „Bulíky“, aneb „Byl jsem při tom“).
text, foto: (jjk)
 
 
 
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Menu

Z fotogalerie

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama