Zajímavosti

14.02.2015 19:40

U řeky Iravádí, téměř na dohled Andamanského moře

text: (jjk), foto: M.H., JTr U řeky Iravádí, téměř na dohled Andamanského moře

Stále vládne nevlídné a ne úplně vstřícné povětří a tak se podruhé krátce podíváme do Myanmaru (bývalé Barmy), neboli Svazové republik Myanmar (Pyidaunzu Thanmăda Myăma Nainngandaw') a navazujeme tak na předchozí návštěvu Baganu a jeho planin posetých pagodami, stúpami a chrámy (viz. Tam kde rostou pagody jako houby po dešti). Tak jak jsme opustili letiště Bagan Airport letounem charterové letecké společnosti Golden Myanmar Airlines ATR 72-600 XY-AJM (která vznikla teprve v roce 2012 a má dva kusy strojů ATR 72 dodané v červnu 2014 a kromě toho má ještě dva letouny Airbus A320-200), tak jsme po nějaké chvíli přistáli na letišti Yangon International Airport v bývalém hlavním městě Rangúnu (od roku 1989 Yangonu). Na místní poněkud ospalé poměry je na tomto letišti až podivuhodně velký provoz včetně ruského Iljušinu Il-96-300PU a japonského Boeingu B747-400. Vzhledem k přítomnosti nejvyšších státních představitelů z různých států světa tu panovaly poněkud přísnější bezpečnostní opatření a tak na pořizování obrázků nebylo moc času, ale za zajímavé podívání i to málo stojí.

Nezvyklá přítomnost vládních speciálů byla tehdy dána tím, že v tu dobu probíhal summitem východoasijských zemí v současném hlavním městě Neipyijtu. Díky tedy tady bylo možné (bohužel proti slunci a ještě poněkud mlhavě) potkat dva velkostroje a to Putinův Iljušin Il-96-300PU Rossiya Airlines OJSC/Авиакомпания Россия (Rossiya - Russian Airlines/Россия - Российские авиалинии) a Japanese Air Force One Boeing B747-400 Japanese government aircraft-日本国政府専用機 (Nippon-koku seifu sen'yōki), který bohužel není až tak moc dobře vidět. Ale k vidění tu jsou i další letouny místních leteckých společností, jako třeba Airbus A319-112 XY-AGR Myanmar Airways International, nebo ATR 72 XY-AJJ/AJY společnosti Air KBZ (Kanbawza) a i Airbus A320 zmíněné společnosti Golden Myanmar Airlines (o které byla řeč i minule).

Společnost Myanmar Airways International (www.maiair.com), respektive její předchůdkyně, byla založena krátce p druhé světové válce v roce 1946 pod názvem Union of Burma Airlines, ale na počátku fungovala jen jako vnitrostátní. Do zahraničí společnost začala létat po krátké době v roce 1950. V roce 1972 došlo k přejmenování společnosti na Barma Airways a po přejmenování země z Barmy na Myanmar v roce 1989 došlo i na tuto leteckou společnost a tak došlo k další změně názvu na Myanma Airways. A od roku 1993 oficiálně vlajkový dopravce Myanmaru funguje ve dvojím vydání a to pod současným názvem Myanmar Airways International (a na vnitrostátním trhu jako Myanma Airways respektive Myanmar National Airlines). Na rozjezdu nové éry této letecké společnosti se podíleli i odborníci ze singapurských a brunejských aerolinií a i dnes se posádky myanmarské společnosti pravidelně školí u Royal Brunei Airlines (a také u Malaysia Airlines). A společnost spolupracuje i s Thai Airways, Qatar Airways a Jetstar Asia Airways. V roce 2010 vláda Myanmaru prodala osmdesátiprocentní podíl v Myanmar Airways International, soukromé Kanbawza Bank Ltd a zbytek si ponechalo myanmarské Ministerstvo dopravy prostřednictvím Myanmar National Airlines. Bankovní dům se rozhodl do společnosti investovat a tak došlo k jisté modernizaci a rozšíření flotily (i když se může zdát, že sedm letounů není nijak velká flotila) a tak dnes létá s pěti letouny Airbus A320-200 a dvěma A319-100. A společnost létá s těmito letouny vesěs do okolních zemí jako je Kambodža, Čína, Indie, Japonsko, Malajsie, Singapur, Jižní Korea, Thajsko a Indonésie. V loňském roce 2014 stát prodal bankovní skupině Kanbawza (KBZ) Group i zbytek svého podílu v této letecké společnosti.
Co se týče zmíněných letounů ATR 72 XY-AJJ/AJY společnosti Air KBZ (Kanbawza), tak ta má přímou souvislost s bankou Kanbawza (KBZ) Group. Tato myanmarská vnitrostátní společnost vzniknuvší v roce 2011 má název banky přímo ve svém názvu, takže o majetkových poměrech u Air KBZ (www.airkbz.com) nelze ani pochybovat. Tato soukromá společnost létá šesti letouny ATR 72-500/600 z Yangonu do Baganu, Nyaung Oo, Mandalay a  Heho.
A co se týče letiště Yangon International Airport, tak to založila během druhé světové války 1. American Volunteer Group (Flying Tigers) létající v čínských barvách v bojích proti Japonsku a v roce 1947 dobudovalo jednotka RAF Mingaladon. K zásadní modernizaci letiště došlo až v době mírného uvolňování poměrů v Myanmaru v letech 2003 a 2006-2007. Letiště má asfaltovou vzletovou a přistávací dráhu 03/21   3 414 metrů a terminálem letiště projde ročně kolem tří milionů cestujících.
…nu a příště se podíváme přímo do bývalého hlavního města Yangonu
text: (jjk), foto: Michael Heger, Jiří Tremčínský
[Věnováno mé přítelkyni, která de facto jako inspirace stála za vznikem Magazínu Letiště ČR a díky níž i celý tento projekt existuje, a která t.č. bohužel vzhledem ke své vážné nemoci světa běh a nejen ten letecký opět teprve znovu objevuje, (jjk)]

 

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Menu

Z fotogalerie

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama