Zajímavosti

15.06.2013 20:39

Tygr, tygr, tygr z Indie…

text,foto: (jjk) Tygr, tygr, tygr z Indie…

… konce týdne se nedožije, je! Zpíval kdysi Viktor Sodoma, ale rovnou tři z Indie se v minulých dnech, pro někoho nečekaně, zjevili na českém nebi. Ale není to tak úplně nějaké překvapení, protože se jako v případě letounů společnosti Avion Express (viz. Bělásek a černá hvězda) jedná o letní posilu pro společnost Travel Service/SmartWings. Letní sezona stávající flotilu tuzemského dopravce natolik vytěžuje, že každoročně najímá i několik letounů od jiných společností, aby dokázal uspokojit svou poptávku po svých službách. V pro sezonu 2013 to tak jsou kromě jiného i tři stroje, pro nás poněkud exotické, společnosti SpiceJet z Indie.

V Indii jsme se sice podívat byli (viz. Mezi odpadky, nakupující krávou a všudypřítomnou špínou…), ale letoun leteckého dopravce SpiceJet se podařilo zastihnout jen z velmi veliké dálky a tak padla vlastně jen kratičká zmínka o ní. Příležitost se tedy naskýtá nyní, když ještě v originálním zbarvení ve čtvrtek 13. června 2013 (než byly stroje obdařeny polepy SmartWings) přistávaly indické letouny na pražském ruzyňském letišti. Dne 13. června 2013 tak postupně během odpoledne a večer přiletěly z Dillí tři letouny SpiceJet Boeing B737-800 registrací VT-SGQ, VT-SPW, VT-SGU.
SpiceJet je indická nízkonákladová společnost se sídlem v Chennai, ale dalšími hlavními „domácími“ letišti je Dillí a Hajdarábád. Pod současným názvem SpiceJet začal létat v květnu roku 2005, ale původně vlastně už je v provozu od roku 1993. V tom roce, krátce po deregulaci letecké dopravy v Indii, žačaly vznikat nové letecké společnosti a jednou z nich byla ModiLuft (v technickém partnerství s německou Lufthansou). Lufthansa také novému indickému dopravci poskytovala všemožnou podporu včetně školení posádek a pilotů ve Frankfurtu nad Mohanem a tým techniků byl složen jak z Indů, tak i Němců. A také společnost ModiLuft létala s letouny Boeing B737-200 pronajatými od Lufthansy. Jenže po ukončení počáteční podpory ze strany Lufthansy byla spolupráce přerušena a to vlastně znamenalo i konec letecké společnosti ModiLuft už v roce 1996. Ačkoli společnost přestala létat provozní osvědčení původní majitel prodal a ten nový společnost oprášil pod názvem Royal Airways. Až v roce 2004 se změnilo vedení společnosti, vznikl nový název SpiceJet a také se změnilo zaměření na nízkonákladovou low-cost společnost. Nový styl společnosti si také vyžádal zcela novou flotilu letounů, kterými se staly především stroje Boeing B737-800/900 a Bombardier Dash 8 Q400. V současné době SpiceJet létá do více než padesáti destinací především na domácí půdě, ale v necelých deseti případech i do zahraničí. A ve své flotile má více než padesátku letounů (a dalších více než třicet objednaných) z nichž je strojů Boeing B737-800 třicet jedna kusů, Boeing B737-900ER šest kusů a Bombardier Dash 8 Q400 patnáct kusů (původní ModiLuft měl pouhých sedm strojů B737-200/400).
A tak se jako takové malé osvěžení českého leteckého nebe na toto léto objevily u nás tří tygři z Indie … Tygr, tygr, tygr z Indie…
… konce týdne se nedožije, je! …jak zpívá Viktor Sodoma, ale tito tři tygři z Indie se u nás určitě minimálně dožijí konce léta, než se vrátí zpět do Dillí…
text, foto: (jjk)
[Věnováno mé přítelkyni, která de facto jako inspirace stála za vznikem Magazínu Letiště ČR a díky níž i celý tento projekt existuje, a která t.č. bohužel vzhledem ke své vážné nemoci jen velmi pomalu opět světa běh a nejen ten letecký začíná znovu objevovat, (jjk)]

 

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Menu

Z fotogalerie

vgc vgc

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama