Zajímavosti

05.03.2017 17:43

Třicet let „Tři sta dvacítky“

text, foto: (jjk) Třicet let „Tři sta dvacítky“
Dne 22. února 1987 se vznesl do oblak první stroj typu Airbus A320 a zahájil tak novou etapu souboje mezi konkurenty v leteckém průmyslu. Tehdy byl podnik Airbus Industrie teprve mladým konsorciem vzniklým kolem podniků Aérospatiale, MBB - Messerschmitt-Bőlkow-Blohm (Hamburger Flugzeugbau/Deutsche Airbus), British Aerospace Plc. (BAE Systems) a CASA. Společný podnik měl za sebou úspěšné letouny typu Airbus A300 a A310, ale s novým letounem se vrhl na trh a do přímé konkurence s letouny Boeing 737. A jak dnes víme, byl to šťastný krok, protože dnes jsou největšími firmami v leteckém průmyslu právě Boeing a Airbus…
Projektů letounů pro krátké, střední, ale dlouhé tratě bylo v Evropě vícero, ale buď skončily jen na projekčním plátně, nebo v omezené výrobě, bez většího komečního úspěchu. Až společná letoun konsorcia Airbus uspěl. Model pro krátké a střední trati byl označen Airbus A320 a představen byl v roce 1983. Ve stejné době přišel Boeing se zásadní modernizací svého typu B737 a McDonnell Douglas s několika verzemi MD 80. O Airbus A320 byl ovšem hned od počátku zájem, což vedlo k objednávce 265 letounů a 174 opcí.
Projekt A320 vznikal od roku 1983 z iniciativy společnosti Air France. V březnu roku 1984 byla zahájena výroba prototypu A320-111 F-WWAI (cn 001) a dne 22. února 1987 se uskutečnil stroj první let. Dne 27. dubna 1987 následoval druhý prototyp F-WWDA (cn 002).
V únoru 1988, získal Airbus A320 certifikaci a v dubnu 1988 se spustila sériová výroba A320-111 a provoz u Air France a Air Inter. A krátce na to ještě letouny zařadila do flotily společnost British Caledonian Airways, která splynula později s British Airways. Následovala verze A320-211 pro Ansett Airlines, a následovaly Northwest Airlines, Cyprus Airways, Adria Airways, Indian Airlines, Lufthansa, Air Canada a Braniff a tak dále.
Konečná montáž je u Aérospatiale do Toulouse, křídla Typ motorů si zákazníci mohli zvolit mezi General Electric-SNECMA CFM International CFM56-5, resp. CFM56-5A1, CFM56-5A3 a CFM56-5A4, nebo IAE - International Aero Engine V2500-A1 a či V2527-A5 (maximální tah pohonných jednotek je 105, 111 až 122 kN podle verze). Na výrobě motorů a jejich gondol má podíl řada dalších firem: Messier Hispano Bugatti, Rohr France, Aeritalia a Lucas. Celkový počet firem podílejících se na výrobě A 320 je však mnohem větší, jako třeba Dowty Rotol či Liebherr Aerotechnik.
Airbus A320 se stal základem pro skupinu verzí se stejnou konstrukcí, ale rozdílnou kapacitou.
Airbus A320 má dvě varianty A320-100 a A320-200, pro v průměru 150 cestujících a s motory CFMI CFM56-5 nebo IAE V2500 s tahem 113 kN až 120 kN.
Zkrácená verze A320 je A319 se 124 cestujícími. A v této variantě je A319CJ (Airbus Corporate Jet) pro cca 39 pasažérů, ale na přání zákazníka může být dodán v jakékoliv konfiguraci, podobně jako A319CJ , nebo A319LR
Airbus A321 je prodloužená verze A320 se zvětšenou plochou křídel a pohonem motorů CFM56 a V2500 a ve verzích -100 a -200 od 186 do 236 cestujících. Tyto stroje se staly konkurentem Boeingů 757.
Nejmenší A318 má kapacitu kolem stovky cestujících, ale bohužel na trhu až tak neuspěl, i když měl nahradit zastarávající nejstarší verze Boeingu 737 a Douglasu DC-9 a Boeing 717. Ale na trh se dostaly letouny stejné kategorie typu Embraer 190/195 (a nově E-Jet), nově i Bombardier CSeries, případě Suchoj SSJ100, nebo v blízké době i Mitsubishi MRJ 70/90
A nově se objevila i verze Airbus A320neo (new engine option) s modely A319neo, A320neo a A321neo. Ale to už je jiná historie…
text, foto: (jjk)
  
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Menu

Z fotogalerie

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama