Zajímavosti

17.04.2016 21:50

Tak trochu na první pohled bratranec

text, foto: (jjk) Tak trochu na první pohled bratranec
Když se v den prvního letošního parašutistického provozu na letišti Hořovice – Tlustice mihnul kolem letounek Scheibe SF-25 C Falke (viz. Když prší tak se ohlédneme za tříkolkou), který se tu a tam u nás na některých letištích objeví, stojí za to připomenout, že se na tomto letišti před nějakým tím týdnem objevil i vzduchoplavecký aparát, který vypadá jako příbuzný. Letoun Samburo AVo-68R sice na první pohled budí dojem, že je ze stejné líhně. Ale Samburo AVo-68R je původem z Rakouska a Scheibe SF-25 C Falke je německý letoun. To však nic nemění na tom, že vedle sebe působí jako bratranci.
Pravdou je, že v šedesátých a sedmdesátých letech toto uspořádání motorizovaných kluzáků, nebo motorových letounů na bázi kluzáků, bylo poměrně obvyklé. Jak bylo řečeno sice svou koncepcí připomíná německý letoun Scheibe SF 25S, ale jedná se o rakouský výrobek Alpla AVo-68R Samburo a D-KDJK, který přiletěl onehdy do Hořovic (a nejspíš se opět někdy zjeví, protože majitelem a pilotem je český, tedy spíš ještě československý emigrant) byl vyroben jako AVo-68V (c/n 028) v roce 1979 s motorem Limbach SL 1700 a s registrací OE-9165. V letech 1995 a 1996 současný majitel stroj přestavěl na verzi AVo-68R s motorem Rotax 912 80 PS (délka letounu je 8,05 metru, rozpětí 16,68 metru, výška je 1,86 metru, maximální rychlost je 215 km/h a dolet 1 000 kilometrů). Letoun v roce 1970 vyvinuli konstruktéři Alwin Lehner s Wernerem Vogelem ve společnosti Alpla a prototyp vzlétl poprvé v roce 1975. V roce 1979 však byla výroba ukončena a firma se poněkud vytratila. O víc než deset let si na tento projekt vzpomněli jinde a tak v roce 1990 obnovila výrobu společnost Luftfahrttechnischen Betrieb Gerhard Nitsche v Unterwössenu. U této firmy však letounek dlouho nevydržel a projektová dokumentace a licence na výrobu se stěhovala v roce 1996 do firmy Aircraft Phillipp GmbH. V roce 2004 nakonec letounek Samburo dokonce opustil rodné Rakousko a vydal se za štěstím do Německa. Vše totiž převzala německá firma M&D Flugzeugbau GmbH & Co. KG z Friedeburgu, která v roce 2006 dokonce představila prototyp modernizované verze AVO-68R 115  PS (Rotax 914 F3) a 100 PS (Rotax 912 S3). Podle dostupných dokumentů bylo vyrobeno v původní továrně 29 letounů tohoto typu a to ještě v 70. letech dvacátého století. Od té doby vzniklo už jen 17 letounů ve třech různých (de facto nástupnických) firmách, či svépomocí. Přesný počet vyrobených modernizovaných letounů (či dodaných ve formě stavebnice) ve firmě M&D Flugzeugbau GmbH & Co. KG však bohužel tento výrobce neuvádí, takže lze odhadnout jen podle německého rejstříku, že se jedná zhruba o desítku letounů….  
Takže letounků typu Alpla AVo-68R Samburo nelétá po Evropě nijak moc a o to vzácnější je chvilka, když se někde objeví. Sympatický strojek s registrací D-KDJK však má původem českého majitele – pilota, a tak je možné, že se s ním ještě někdy u nás, na některém letišti, potkáme…
 
text, foto: (jjk)

 

 [Věnováno mé přítelkyni, která de facto jako inspirace stála za vznikem Magazínu Letiště ČR a díky níž i celý tento projekt existuje, a která se ze své vážné nemoci pomalu vrací zpět a světa běh a nejen ten letecký znovu objevuje, (jjk)]

   Samburo AVo-68R v Hořovicích 12.9.2015

 

 

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Menu

Z fotogalerie

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama