Zajímavosti

08.01.2017 18:09

Střídání stráží v ostravském Zábřehu

text: (jjk), foto: D.R. Střídání stráží v ostravském Zábřehu

Na přelomu starého a nového roku došlo na několika základnách letecké záchranné služby ke změně provozovatele (nebudeme se teď zabývat fatální neznalostí, neschopností a amatérismem hybatelů současného zdravotnictví). A střediskem, které „postihlo“ střídání stráží se stala jedna z nejstarších základen u nás, a to té ostravské. Už jen to, že nese označení Kryštof 05 napovídá, že bylo toto středisko jedním z prvních v někdejším Československu. V areálu Zdravotnické záchranné služby Ostrava - Zábřeh, kde je i heliport (a měla by být po dostavbě nového hangáru i policejní letecká základna) tak jako na dlani bylo 31.prosince 2016 a 1.ledna 2017 vidět vystřídání dvou strojů Eurocopter EC135 T2+, dvou různých provozovatelů.

Nebudeme se zabývat tím, že systém se podivným jednáním pseudoexpertů z ministerstev financí a zdravotnictvím podařilo dosti úspěšně narušit, s tím, že vize do budoucnosti je spíš podobná „lidovým poudačkám“, než smysluplnému konceptu. Ale co se stalo, stalo se a bohužel v tuto chvíli to nejde odestát. V průběhu roku bylo rozhodnuto, že policie, respektive Letecká služba Policie ČR bude létat kromě Prahy i z Brna a Armáda České republiky kromě letiště v Plzni – Líní i v Českých Budějovicích, respektive dočasně v Bechyni. O dalších základnách rozhodla ministerská komise v září s tím, že dvě základny bude provozovat DSA (Hradec Králové, Liberec), dvě slovenská Air Transport Europe (Olomouc, Ústí nad Labem) a dvě rakouská Helikopter Air Transport (Jihlava, Ostrava). V Ústí nad Labem zatím dva měsíce bude létat ještě DSA, protože Úřad na ochranu hospodářské soutěže nebyl s ministerským výběrem spokojen (ale o tom je psáno jinde viz. Barča má v Ústí ještě dva měsíce prodlouženou ...). A dosavadní druhý největší (a nejletitější) provozovatel letecké záchranky, firma Alfa-Helicopter na jaře oznámila, že k 1.lednu 2017 ukončí veškerou činnost a do tendru se tedy nepřihlásila. Doposud létala v Brně, Českých Budějovicích, Jihlavě a Olomouci.
Ale vraťme se do Ostravy. Tam se komise rozhodla pro rakouského provozovatele Helikopter Air Transport, který převzal pro své dvě tuzemské základny (druhá je v Jihlavě) dva vrtulníky Eurocopter EC135 T2+ po končící firmě Alfa-Helicopter. A protože v Ostravě doposud létala společnost DSA se stejným typem stroje nedošlo v kvalitativní změně. Jak bylo řečeno rakouská firma Helikopter Air Transport Gesellschaft m.b.H. (HeliAir) od nového roku  provozuje základny LZS Kryštof 05 (Ostrava) a Kryštof 12 (Jihlava).
Vrtulník Eurocopter EC135 T2+ OK-AHG (cn 909/2010 zdr.22.6.2010 vzr. 21.12.2016 Alfa-Helicopter, od 21.12.2016 Helikopter Air Transport Gesellschaft m.b.H. jako OE-XVH), který doposud létal na základně Kryštof 09 v Olomouci bude nově operovat ze základny Kryštof 12  v Jihlavě. A druhý vrtulník Eurocopter EC135 T2+ "Nikola" OK-NIK má novou registraci OE-XVG (cn 805/2008, zdr. 9.6.2009, vzr. 20.12.2016 Alfa-Helicopter, od 20.12.2016 Helikopter Air Transport Gesellschaft m.b.H.) a ten doposud hlavně působil na základně Kryštof 04 v Brně a nově tedy bude operovat ze základny Kryštof 05 v Ostravě.
A tak v Ostravě – Zábřehu došlo na přelomu roku 2016 a 2017 ke střídání dvou vlastně téměř stejných strojů, protože dosavadní Eurocopter EC135 T2+ OK-DSE (cn 818/2009 zlr.8.7.2009) má výrobní číslo jen o třináct míst mladší, ale do rejstříku se stroje dostaly jen měsíc po sobě.
Ale zmiňme se krátce o třetí nejstarší základně letecké záchranky v České republice a celkově páté v někdejším Československu. Nejprve vznikla základna v Praze (dnes Kryštof 01) 1. dubna 1987, druhá základna (později Kryštof 02 a v samostatném Slovensku dnes Krištof 02) v Banské Bystrici byla otevřena 1. července 1987, po té „trojka“ v Popradu 7. prosince 1987, čtvrtý Kryštof posléze v Brně 1. července 1988 a tedy dnešní Kryštof 05 v Ostravě 1. srpna 1989.  
Tedy ten den byl zahájen zkušební provoz a základna byla v areálu Fakultní nemocnice Ostrava. Nejprve zde začal létat státní podnik Slov-Air s vrtulníkem Mil Mi-2. Od 1. ledna 1992 ostravskou leteckou záchranku provozuje firma Bel Air nejprve také se strojem Mi-2, ale později už s modernějším strojem Bell 206L-3 OK-WIO. A v roce 1993 se už o leteckou záchranku královehradecká firma DSA. Ta nejprve také létá s vrtulníky Mi-2, ale v roce 1996 přichází se stroji Eurocopter AS355 F2 Ecureuil 2 (OK-AIB a OK-WIQ).
V roce 1999 se od nemocnice stěhuje i letecká základna do nového areálu Integrovaného záchranného systému v Ostravě-Zábřehu. A od roku 2003 už jsou ve flotile DSA moderní vrtulníky Eurocopter EC135. Prvním je verze T1, šedivo-stříbrný OK-DSA. Díky tomuto stroji je také v Ostravě možný i nepřetržitý, tedy i noční provoz. A v roce 2005 přichází novější verze EC135T2 v Ostravě tak slouží žlutá OK-DSD. A nakonec od roku 2009 je zde už verze T2+ OK-DSE, který zde létá do konce roku 2016.
Nechme tedy stranou rozhodnutí „pseudomudrců“ ministerské komise (kteří považují leteckou záchranku jako cosi mezi taxislužbou a vyhlídkovým letem) a snažme se jen tak trochu pokochat obrázky Daniela Richterka, který střídání stráží ve dnech 31.prosince 2016 a 1.ledna 2017 tak hezky obrázek po obrázku zaznamenal.  
text: (jjk), foto: Daniel Richterek

  [Věnováno mé přítelkyni, která de facto jako inspirace stála za vznikem Magazínu Letiště ČR a díky níž i celý tento projekt existuje, a která se ze své vážné nemoci pomalu vrací zpět a světa běh a nejen ten letecký znovu objevuje, (jjk)]

   Střídání stráží Kryštof 05 31.12.2016/1.1.2017 Ostrava-Zábřeh

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Menu

Z fotogalerie

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama