Zajímavosti

03.07.2011 19:18

Sesbíráno cestou a k tomu UXA opět v letu…

text,foto: (jjk) Sesbíráno cestou a k tomu UXA opět v letu…

…a tak jak se říká leccos spadne pod stůl. A tak kromě nějakého toho kousku země připomínající někdejší nouzovou práškařskou plochu, nebo přelétnutí nějakého toho letiště řekněme dospělého se podaří natrefit i na nějaký ten létající vehikl, o kterém mnozí ani netuší, že ještě někde poletuje. A tak kromě několika míst, kde by se dalo, či už nedalo přistát, může návštěvník hořovického letiště v Tlustici potkat i tříkolový motorový Blaník, tedy XL-113 Experimental jehož kořeny sahají do roku 1988, kdy poprvé vzlétl s motorem Tatra. Dnes však už tento zajímavý letoun, který existuje v jediném exempláři nelétá pod imatrikulací OK-UXA jak si ho možná někteří pamětníci pamatují, ale pod plachtařskou „espézetkou“ OK-9121…, ale i toto číslo má v sobě bezděčně jistou symboliky, protože pokud sečteme čísla jak jdou v řadě za sebou, vyjde nám číslo třináct a vždyť tento letoun vychází ze slavného větroně L-13 Blaník.

V rejstříku je nyní zaneseno datum 24. února 2010 a jako majitel pan Bohumil Seidl, ale původně zde figuroval do roku 1999 jako majitel Aeroklub České republiky. Výrobní číslo zůstává i nadále X01 a tak očividnou změnou je jen pohon tohoto letounu. Kdysi to byla pohonná jednotka z Tatry Kopřivnice AT-714 jejíž logo se skvělo i na svislé ocasní ploše, ale dnes je v „čumáku“ umístěn motor Rotax 912 80HP. Kde se, ale vlastně takto upravený Blaník vzal, když se v té době už vyráběl motorizovaný L-13 Vivat a experimentovalo se i s jinými letouny na bázi motorového kluzáku jako byl M-17 Universal, nebo L-13B Bačostroj, který dnes sídlí v Kunovicích?
Hlavním důvodem byla snaha vyvinout ve druhé polovině osmdesátých let letoun pro zemědělské účely a to nejen pro práškování, ale třeba i pro fotografování polností a lesů. Svým způsobem iniciátorem vzniku letounu byl Agrochemický podnik (ACHP) Chotětov u Mladé Boleslavi a na výzvu zareagoval operativně kunovický Aerotechnik (dnes součást firmy Evektor – tehdy podnik Ústředního výboru Svazarmu) projektem letounu XL-113, který vycházel, jak už číslo napovídá z kluzáku L-13 Blaník, který motorizované varianty už měl, jak bylo zmíněno odzkoušené. Prototyp se odlepil od plochy kunovického letiště 3. listopadu 1988 a na první pohled se od svých příbuzných odlišoval a i dnes odlišuje. Nemá jednokolový, ale příďový tříkolový pevný podvozek, což působí velmi elegantně, ale především prakticky, protože sedí dostatečně vysoko nad zemí, aby se usnadnilo pojíždění po ploše a zlepšil výhled posádky z letounu. Jak také bylo zmíněno, do přídě byl umístěn zbrusu nový motor Tatra AT-714 o výkonu 58 kW a 3500 otáčkách za minutu a objemu 1959 cm³, který vycházel z automobilového motoru T-613 a tehdy poháněl vrtuli Hoffmann HoV-62R.
V letounu XL-113 byly umístěny dvě nádrže o objemu sedmdesát litrů z nichž se postřik dostal do dvou pětimetrových ráhen opatřených šesti rotačními tryskami, čímž se podařilo obsáhnout záběr až dvacet metrů postřikované plochy. Kromě toho se v kabině před pravým sedadlem nacházel otvor, který umožňoval fotografování za letu. Letoun od května 1989 sloužil pod imatrikulací OK-UXA u ACHP Chotětov. Bohužel se stroj nedočkal následovníků a postupně přešel do majetku Aeroklubu České republiky a nakonec do soukromých rukou a zdánlivě se nad ním slehla zem. Pan Bohuslav Seidl však po mnohaletém úsilí dokázal tento zajímavý letoun opět dostat tak říkajíc na značky, ale tentokrát na ty plachtařské určené pro větroně OK-9121 a motor z Tatry nahradil motor od Rotaxu a v leteckém rejstříku je stroj od 24. února 2010 a k vidění je na hořovickém letišti Tlustice.
V každém případě je určitě pro mnohé příjemným překvapením, že zajisté zajímavý letoun XL-113 Experimental je opět k vidění na naší obloze a i dnes si jen můžeme přát, aby se našel nějaký odvážlivec a inicioval výrobu nějakého dalšího sourozence, aby tak s jistou obměnou prodloužil život nesmrtelné „Blanícké“ konstrukce, když s těmi originálními bezmotorovými kluzáky je to teď přičiněním evropských byrokratů poněkud nahnuté. A ještě dovětek, že XL-113 má rozpětí sedmnáct metrů, délku osm a půl metru, výšku necelé tři metry a maximální vzletovou hmotnost osm set třicet kilogramů a rychlost kolem dvou set kilometrů za hodinu…
 
 
…a co se týče některých přelétnutých míst, o kterých byla také v úvodu zmínka. Tak například ze zemědělských ploch, kde zbylo jen malé betonové stání lze zmínit Nemyčeves, nebo Chotěvice. Zcela jistě nepoužívaná je plocha Bukovina u Pecky, nebo asfaltová Kněžice u Jičína. Naopak své využití reprezentují plochy Libáň (viz. Ach to plánování…), nebo Choteč (viz. Před Svatojánským Újezdem… a Slétnutí v Chotči u Lázní Bělohrad). A nakonec je tu něco málo z leteckého podívání se nad letiště Hořice (viz. Na letišti a nad letištěm v Hořicích), nebo Zbraslavice (viz. Mistrovství regionů ve Zbraslavicích; AZ Cup - dolétáno jest; Potulný rytíř Zbraslav postavil srub na svahu Poupilu…; U Poupilu rytíře Zbraslava se slavilo…; Lepidopterologem snadno a rychle…; Šťastné to beránek…; Republika bez beránka, Grímsvötn jen kejchnul) doplněné novou dřevěnou rozhlednou mezi Zbraslavicemi a Bohdančí a nebo Hořovice (viz. Za paragány v Hořovicích; Památka na kpt.Josefa Matouška v Hořovicích; Eyjafjallajökull je pryč, Svatý Mikuláš Tavelič přinesl léto…).. ... a k tomu ještě jako bonus festival Votvírák na letišti Milovice
…a tak to bylo něco málo z toho co tak zvaně upadlo pod stůl…když máme tak nepříjemno deštivo…
text, foto: (jjk)

 

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Libáň Libáň
Libáň
 

 

 

 

 

 

Nemyčeves Nemyčeves
Nemyčeves
 

 

 

Choteč Choteč
Choteč
 

 

 

 

 

 

 

Chotěvice Chotěvice
Chotěvice
 

 

 

 

Bukovina u Pecky Bukovina u Pecky
Bukovina u Pecky
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Milovice a Votvírák Milovice a Votvírák
Milovice a Votvírák
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Menu

Z fotogalerie

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama