Zajímavosti

16.12.2012 19:12

Sen tentokrát na zimním slunci…

text,foto: (jjk) Sen tentokrát na zimním slunci…

V pátek 14. prosince 2012 o Prahy přiletěl s téměř třičtvrtěhodinovým zpožděním nejnovější kousek z výrobní linky amerického výrobce The Boeing Copany, neboli Boeing B787 Dreamliner v barvách polské vlajkové letecké společnosti LOT - Polskie Linie Lotnicze, o čemž jsme se ve dvou větách zmínili viz. Jako ve snu….. Ale počasí bylo nevlídné, mlhavé, mrzavé a zkrátka a dobře bylo hnusně. V neděli 16. prosince 2012 se, ale vyčasilo a Boeing B787 Dreamliner se ukázal i na sluníčku. Tentokrát pro změnu letoun přiletěl o deset minut dříve než měl a tak z přistání jsou obrázky dělané jen z veliké dálky a tak jsou trochu v mlžném oparu. Na odletu se však pro změnu výrazně opozdil a tak je alespoň při pojíždění na start vidět tento moderní letoun z obou stran a za svitu skomírajícího prosincového slunce.

 
Polský B787 bude k vidění na pražském ruzyňském letišti ještě několikrát a to až do 14. leden 2013 (kdy do Prahy přiletí si mohou zájemci najít na serveru www.Planes.cz v rubrice Očekáváme v PRG. V rámci svého evropského představovacího turné se B787 LOTu ještě podívá do Vídně, Mnichova, Frankfurtu, Hannoveru, Kyjeva, Budapešti a Bruselu a na první svou dálkovou linku se vypraví z Varšavy do Chicaga 16. ledna 2013. Celkově bude ve stavu polských aerolinií osm strojů tohoto typu. Je, ale možné, že se ještě objeví v Praze i v barvách jiných evropských dopravců, protože B787 mají objednaný například společnosti Air Berlin, Aeroflot, KLM, Air France, nebo Norwegian Air Shuttle. Jeden kus bude dodán i tuzemské společnosti Travel Service, ale vzhledem k opožděné výrobě v továrně Boeing, bude do České republiky dodán nejdříve v roce 2014. Travel Service uvažuje i o opci na druhý letoun.     
Boeing B787 je proti svým předchůdcům odlišný především proto, že tradiční materiály jsou ve velké míře nahrazeny uhlíkovými vlákny a tak stroj má menší hmotnost a tudíž i menší spotřebu paliva oproti konkurenci.
V devadesátých létech se firma Boeing zabývala několika projekty najednou, včetně nadzvukového dopravního letounu, ale všechny koncepty postupně byly odsunuty do pozadí a ujal se jen ten, který využíval zcela nových materiálů pro výrobu. Materiály z uhlíkových vláken využívané doposud hlavně ve vojenském průmyslu mají tu výhodu, že oproti kovům jsou výrazně lehčí a mnohem pružnější. I když nevýhodou je, že uhlíková vlákna jsou křehčí a při deformaci se roztříští. Mimo jiné i z tohoto důvodu si americký letecký úřad Federal Aviation Administration (FAA) vyžádal další testy, které pravděpodobně pozdržely i seriovou výrobu Boeingu B787. Podle původního plánu měl první B787 doputovat k prvnímu zákazníkovi společnosti All Nippon Airways už v květnu 2008, ale nakonec bylo datum posunuto až na podzim roku 2011 (26. října 2011). První prototyp B787 se totiž dostal do vzduchu až 15. prosince 2009.
V současné době byly zatím zákazníkům dodány čtyři desítky strojů, ale objednávky dosáhly už téměř osmi set padesáti. Doposud B787 létají u například All Nippon Airways, Air India, Ethiopian Airlines, Japan Airlines, United Airlines, nebo Qatar Airways a tak polský LOT je, jak už bylo zmíněno, první evropskou leteckou společností vlastnící tento stroj.  
Boeing B787 vyráběný ve dvou konfiguracích (B787-8/9) pojme na palubu od 210 do 290 pasažérů a délku trupu má 57 metrů, rozpětí křídel 60 metrů a výšku 17 metrů. A i s pomocí motorů General Electric GEnx nebo Rolls-Royce Trent 1000 může dolétnout téměř až šestnáct tisíc kilometrů. A zajímavostí bezpochyby je i lepší výhled cestujících z letounu, protože v B787 bylo použito okének v rozměru 47 x 28 centimetrů, což jsou největší okna jaká byla kdy na dopravních strojích použita.
A tak po nedávné už druhé návštěvě letounu největší kapacitou v podobě nejnovějšího letounu koncernu Airbus A380 (viz. Budulínek opět v Praze….) se pražský divák mohl potěšit i pohledem na nejnovější produkt konkurenčního Boeingu v podobě B787 a těšit se můžeme i na další návštěvy tohoto stroje, nebo jiné novinky a nebo počkat na B787 v barvách společnosti Travel Service.
text, foto: (jjk)
 
[Věnováno mé přítelkyni, která de facto jako inspirace stála za vznikem Magazínu Letiště ČR a díky níž i celý tento projekt existuje, a která t.č. bohužel vzhledem ke své vážné nemoci jen váhavě světa běh a nejen ten letecký teprve opět začíná znovu objevovat, (jjk)]  
 

 

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Menu

Z fotogalerie

jus jus

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama