Zajímavosti

04.04.2018 20:12

Šedesátník se čtyřmi srdci Pratt & Whitney

text: (jjk), foto: L.O., www.airport-cb.cz Šedesátník se čtyřmi srdci Pratt & Whitney
Ve středu 4.dubna 2018 se nad českobudějovickým mezinárodním letištěm v Plané objevil čtyřmotorový dopravní letoun Douglas DC-6B ve stříbro-modro-bílých barvách Red Bull GmbH Dietricha Mateschitze, respektive z flotily Flying Bulls Fleet z Hangaru 7 v Salcburku. Douglas DC-6B na českobudějovickém letišti tak provedl několik výcvikových letů, včetně letmých přistání touch and go, přičemž po první várce stoj přistál na chvíli odpočinku na východní stojánce. Po krátké přestávce stroj absolvoval další tréninkové kolo a po té odletěl na svou mateřskou základnu v Salcburku.
Do Salcburku proto, že hlavním sídlem býčí letky je především letiště Salzburg a Hangár 7 (www.hangar-7.com), který obsahuje mnohé skvosty letecké historie a je nutno podotknout, že všechny stroje jsou provozuschopné a kromě leteckých dnů v Rakousku a Německu je možné leckteré tyto létající poklady vidět i na leteckých akcích v České republice. Rakouský podnikatel Dietrich Mateschitz (*20. května 1944 v St. Marein im Mürztal) je totiž, kromě jiného, i velkým fanouškem letectví a létání. A právě jedním z typů Mateschitzovy protily je právě letoun DC-6B, se kterým létal někdejší jugoslávský prezident Josip Broz Tito, nebo akrobatický vrtulník MBB Bö-105CB, nebo Vought F4U-4 Corsair, Lockheed P-38 Lightning, North American B-25J Mitchell, Vought F4U-4 Corsair, nebo Extra 300L, Cessna C-337, BD-5J Microjet, Eurocopter EC-135, Boeing PT-17 Stearman, Fairchild PT-19 M-62A, North American T-28B Trojan, Alpha Jet, Cessna CE-208 Amphibian Karavan, Bell 47 G-3B-1, Bell Cobra TAH-1F a Pilatus Turbo Porter PC-6/B2-H4 a další. Některé z těchto strojů lze potkávat na tuzemských letištích na leteckých dnech, a nebo se s nimi bylo možné potkat při výcvikových letech i v Českých Budějovicích například v květnu 2013 (viz. Mateschitzova bujná miminka u červené věže).
Zmínka byla o tom, že Douglas DC-6B, který se 4.dubna 2018 objevil na českobudějovickém letišti měl cosi společného s jugoslávským prezidentem Josipem Brozem Titem. Tak on tento stroj měl vůbec hodně bohatý život.
Tento konkrétní letoun Douglas DC-6B (cn 45563/24.10.1958) je jedním z posledních vyrobených strojů tohoto typu a v tomto roce slaví šedesáté narozeniny. Původně zamířil k Jugoslávským aeroliniím (JAT - Jugoslovenski Aerotransport), kde obdržel registraci YU-AFA. Stroj byl speciální objednávkou prezidenta Socialistické federativní republiky Jugoslávie, předsedy Svazu komunistů Jugoslávie, maršála a vrchní velitel ozbrojených sil Josipa Broze Tita (prezidentem byl v letech 1953 až 1980, tedy do své smrti). A ačkoli letoun nesl barvy letecké společnosti JAT, byl v roce 1961 přeregistrován k vojenskému letectvu a až do roku 1975 měl tři registrační čísla (7451, 73101, 7511). V roce 1975 byl stroj z prezidentské letky vyřazen a odprodán do Zambie (traduje se, že na přímý pokyn doživotního jugoslávského prezidenta) tamnímu prezidentovi Kennethu Kaundovi. Ostatně si byli v lecčems s Totem podobní. Kaunda byl historicky prvním prezidentem nezávislé Zambie a v křesle vydržel od roku 1964 do roku 1991 (kdy byl poražen ve volbách ve svobodných volbách a odstoupil z funkce). V Zambii byl letoun zařazen k zambijskému vojenskému letectvu a obdržel vojenskou registraci GMB-110 a po odchodu Kaundy z funkce zůstal opuštěn na letišti v Lusace.
Na letišti v Lusace stroj také objevil v roce 1996 namibijský majitel letecké společnosti Namibia Commerical Avtn, posléze Air Namibia lsd z Windhoku Chris Schutte. V Namibii obdržel stroj registraci V5-NCF. Ale vzhledem k nepříznivé bezpečnostní situaci na namibijsko-angolské hranici se letoun nakonec rozhodl prodat. A inzerátu si všiml hlavní pilot Red Bullu Sigi Angerer a tak se stroj vydal na cestu do Rakouska. Sice v rejstříku se objevuje v roce 2001 americká registrace N996DM (a kromě majitele The Flying Bulls GmbH i majitel Aircraft Guaranty Corp Trustee, ale to není podstatné, protože od druhé poloviny roku 2000 byl ve býčím státu), ale od roku 2013 už nosí rakouskou „espézetku“ OE-LDM. Stroj však po svých předešlých anabázích potřeboval zevrubnou rekonstrukci, tak i když 7. července 2000 z Windhoku vyrazil po vlastní ose a po čtyřech zastávkách a 28 hodinách doputoval do Salcburku, podrobil se v letech 2001 až 2004 zevrubné rekonstrukci, respektive generální opravě při které obdržel (kromě jiného) i zcela nový interiér, staronové čtyři motory Pratt & Whitney R-2800-CB-17 a novou avioniku.
Tento šedesátiletý klenot z flotily Dietricha Mateschitze se sice třeba objevil vloni v Pardubicích, ale na Aviatické pouti byl ve společnosti jiných letounů. Ale v Českých Budějovicích byl 4.dubna 2018 tento stroj sám na výcviku, a obdivován alespoň osazenstvem českobudějovického letiště….  
text: (jjk), foto: Ing. Ladislav Ondřich www.airport-cb.cz

  DC-6 České Budějovice 

 
 

 

 

 

 

 

 

 

Menu

Z fotogalerie

15 15

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama