Zajímavosti

02.11.2014 20:39

Samhaim, aneb loučení Dušičkové

text,foto: (jjk) Samhaim, aneb loučení Dušičkové

Keltský konec roku Samhaim připadá na noc z 31. října na 1. listopadu. Prolíná se se vzpomínkou na všechny zesnulé, což jsou lidově zvané Dušičky a tento svátek In commemoratione omnium fidelium defunctorum připadá na 2. listopad. Je to vlastně dohromady taková připomínka začátku a konce, uzavřeného kruhu. Symbolicky, s připomínkou začátku a konce, uzavírajícího se kruhu, se v první listopadový den roku 2014 uzavřela na letišti Chrudim jedna kapitola, jedné legendy. V Chrudimi to na počátku šedesátých let začalo a svým způsobem 1. listopadu 2014 i skončilo, přičemž se začíná odvíjet příběh nový, ale přece jenom trochu jiný. Slavná „Chrudimská čtyřka“, dnes sestava Flying Bulls Aerobatics Team (z Jaroměře) se definitivně rozloučila s československými (českými) letouny. Posledním tuzemským typem, který tento slavný akrobatický tým provozoval byl letoun Zlin Z-50LX.  

Tak jako keltský svátek Samhaim byl koncem a začátkem jednoho časového období, tak i u Flying Bulls Aerobatics Team (ať už se ve své historii tato akrobatická sestava jmenovala jakkoli) končí dlouhá, třiadvacetiletá etapa, kdy nebe brázdily letouny Zlin Z-50LX a budou nahrazeny letouny novými, tentokrát německými akrobatickými speciály XtremeAir XA42. Takže sice něco končí, ale něco nového (i když poněkud jiného) zase začíná. Od roku 1960 akrobaté létali postupně se Zliny Z-226T, Z-226A, Z-526 a Z-526 AFS, a po svém obnovení v roce 1991 tedy Z-50LX. Všechno letouny tuzemské výroby a při absenci výroby akrobatických letounů tedy přichází éra letounů německých. A tak jak je výše psáno, i jistá symbolika je v tom, že se s „padesátkami“ čtveřice letců v čele s Radkou Máchovou, loučila s těmito letouny (ověnčenými mnoha úspěchy) v den dušičkový 1. listopadu 2014 na letišti, kde se historie akrobatického týmu psát začala.   
Při Ústřední letecké škole Svazarmu na letišti v Chrudimi začaly v roce 1960 létat na letounech Zlin Z-226T dvojice Jiří Tlustý a Božej Struž a Antonín Klimenda s Ladislavem Bezákem. Posléze se sestava změnila v trojici Jiří Tlustý, Božej Struž a Antonín Klimenda a v roce 1961 do „Chrudimské čtyřky“ sestavu doplnil Ladislav Bezák. V polovině šedesátých let už se tým jmenoval "Box Trener" a pod tímto názvem vystupuje na leteckém dnu v Podhořanech v roce 1967 a nebo točí propagační film pro Expo ´67, které se konalo v kanadském Montréalu. V roce 1968 měla chrudimskou sestavu opustil (odešel do emigrace) Ladislav Bezák, ale než se nejspíš vrchnost stačila vzpamatovat a nějak normalizačně zasáhnout, byl nahrazen Ladislavem Trebatickým. A v této podobě akrobaté létali až do roku 1982, kdy se na leteckém dnu v Lučenci rozloučili a ukončili činnost, protože už neměli na čem létat. Jak už bylo zmíněno, za tu dobu vystřídali čtyři verze akrobatického letounu řady Z-226/526.
Po roce 1989 však Jiří Tlustý obnovil za podpory firmy Unimax čtyřčlenný box s letouny Z-50LX. Unimax Devils už létal v sestavě Jiří Tlustý, Božej Struž, Jiří Saller a Daniel Polonec a s novým sponzorem a tedy novým názvem Sky Box (a novým manažerem Martinem Nepovímem) také už se stroji Zlin Z-50LX. V roce 1997 nahradil Božeje Struže Miroslav Krejčí a s ním absolvuje FAI World Grand Prix v Neuchâtel v roce 1998 (první místo), v Zhang Jia Jie v roce 1999 a 2000 (3. místo a celkově druhé místo v sérii). Husarský kousek se daří v Číně, kde Sky Box proletí i Tienmenský skalním obloukem ve vertikální formaci, který je cca 30 metrů široký a 90 metrů vysoký. V roce 2001 se z boxu stává Flying Bulls Aerobatics Team (už pod křídly firmy Red Bull Dietricha Mateschitze) a vyhrává v japonském Motegi v kategorii akrobatických leteckých formací FAI World Grand Prix. Rok po té střídá v této sestavě Jiřího Tlustého Radka Máchová a „padesátky“ pod jejím vedením létají v Saudské Arábii, Bahrainu, Abu Dhabi, Kuwaitu, Kataru, Jordánsku, Kypru, Indii a Španělsku a i jinde. V roce 2006 nastupuje do sestavy Jiří Vepřek a dnešní podoba týmu je hotova. V tuto chvíli box tedy létá ve složení Radka Máchová, Jiří Saller, Miroslav Krejčí a Jiří Vepřek. Ale čas nelze zastavit a kromě pilotů stárnou samozřejmě i letouny. V roce 2014 se tak na jaroměřském letišti objevují moderní německé letouny XtremeAir XA42, které na leteckých vystoupeních pilotují ve dvojici Jan Rudzinskij a Stanislav Čejka (jinak náhradníci v týmu) a je zřejmé, že Zliny Z-50LX míří nezadržitelně do důchodu a sezona 2014 je jejich poslední. Zliny se svými piloty absolvují poslední letecké dny a na Svátek všech zesnulých (a keltský konec a začátek roku Samhaim) 1. listopadu 2014 se definitivně loučí se svou aktivní činností u Flying Bulls Aerobatics Team z Jaroměře, v místě svého vzniku na letišti v Chrudimi. Kruh se uzavřel, pachatel se vrátil na místo činu a začíná kapitola nová, s novými akrobatickými speciály XtremeAir XA42….hodně štěstí.
A také od Miloše Jenčíka z tohoto listopadového loučení viz. The Flying Bulls Aerobatics Team - Rozloučení se Z-50LX | Chrudim | 1. 11. 2014 na www.airfoto.jencik.net
text, foto: (jjk)
[Věnováno mé přítelkyni, která de facto jako inspirace stála za vznikem Magazínu Letiště ČR a díky níž i celý tento projekt existuje, a která t.č. bohužel vzhledem ke své vážné nemoci pomalu a váhavě světa běh a nejen ten letecký opět teprve znovu objevuje, (jjk)]

 

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Menu

Z fotogalerie

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama