Zajímavosti

14.05.2011 20:44

Rozmařilá sedmnácta…

text,foto: (jjk) Rozmařilá sedmnácta…

…je od letošního května, od zahájení nové výstavní sezony, k vidění ve kbelském leteckém muzeu Vojenského historického ústavu. Jak by se mohlo zdát nejde ani tak o odrůstající pubertální slečnu, ale dámu v letech, dámu dvaašedesátiletou, která se poněkud překvapivě převlékla do nového slušivého kostýmku, vlastně kostýmku odpovídajícímu tomu, ve kterém v roce 1949 do tehdejšího Československa přicestovala z tehdejšího Sovětského svazu. A od letošku tak působí mnohem civilněji a patrně navěky odložila militaristickou uniformu. Jedná se o jediný letoun z jakovlevovy konstrukční kanceláře Jak-17 na našem území, který nedávno prošel rekonstrukcí a od květnových dnů 2011 je opět k vidění tak, jakoby právě opustil brány výrobního závodu.

 
Dlouhá léta byl Jak-17, který se do sbírek leteckého muzea dostal v roce 1967, k vidění ve vojenském khaki kabátě a modře natřeným spodkem letounu. Tento nátěr letounu opatřili v Aeru Vodochody před slavnostním otevření letecké výstavy v pražských Kbelích v roce 1968. Při současné renovaci se však zjistilo, že rozmařilá sedmnáctka pod „maskovacím kabátem“ skrývala ještě jeden „vojenský“ oblek v barvě hráškově zelené, který pro změnu získala v Technickém muzeu v Brně. Restaurátoři však ještě nalezli barvu šedozelenou a světe div se pod ní sovětskou světle šedou olejovou barvu, která se běžně v Sovětském svazu na letadlech používala na konci čtyřicátých let dvacátého století. Jistých změn také doznalo postupem let zbarvení i číslice 30 na čumáku letounu. Původně číslo bylo o několik milimetrů posunuto a také nebylo žluté s červeným lemem, ale bílé s lemováním červeno-černým. A také československé znaky měly o něco málo menší průměr nežli výsostné znaky pozdějšího typu.
Padlo tedy rozhodnutí přebarvit letoun do podoby, ve které i patrně do Československa v roce 1949 přicestoval a to do lesklé šedé barvy odstínu A-33m, číslo, jak bylo uvedeno je rovněž původní bílé a jak bylo výše zmíněno, lemované červeně a černě. Československé znaky jsou modře lemované a popisky v ruštině jsou vyvedeny černě. A šedou barvu dostal i vnitřek kabiny a podvozkové nohy i šachty.
Jakovlev Jak-17 (Як-17, v kódu NATO Feather a označen jako Type-16) byl jeden z prvních sovětských proudových stíhacích letounů a na rozdíl od svého předchůdce Jak-15 měl příďový podvozek a neměl „na zadku“ ostruhové kolečko. Prototyp vzlétl v roce 1947 a v roce 1948 se rozhodlo o zahájení sériové výroby a celkem do roku 1949 bylo vyrobeno 430 kusů včetně dvoumístné varianty Jak-17UTI. Neměl však nijak excelentní výkony a tak byl brzy nahrazen letounem Jak-23 (prototyp letěl rovněž v roce 1947), ale oba stroje byly překonány legendárním letounem Mig-15.
Jak-17 létal v Československu jen v jednom kuse a to v letech 1949-1950, kdy byl testován pod označením S-100. Později jako učební pomůcka sloužil ve Vojenské technické akademii. V roce 1967 se z brněnského technického muzea dostal do Prahy a o rok později byl v Aeru Vodochody zrekonstruován. Další zásadní opravy, především nejvíce viditelné pro návštěvníky, se dočkal před letošní sezonou Leteckého muzea Vojenského historického ústavu.
Kromě Sovětského svazu létaly „sedmnáctky“ rovněž v Čínské lidové republice, Rumunsku a Polsku. 
Jak-17 měl rozpětí 9,20 metru, délku 8,70 metru, výšku 2,30 metru, nosnou plochu 14,9 m², hmotnost prázdného stroje 2081 kg, vzletovou hmotnost 2890 kg (max. vzletovou hmotnost 3240 kg). Letoun byl poháněn jedním proudovým motorem Tumanskij RD-10 A o tahu 8,9 kN. A maximální rychlost dosahoval 748 km/h, dolet 395 km, dostup: 12 750 m a vybaven byl dvěma kanóny Nudelman-Suranov NS-23 ráže 23 mm po šedesáti nábojích…
 
A protože je nejlepší se podívat do Leteckého muzea ve Kbelích na vlastní oči je kromě srovnání „starého“ a „nového“ nátěru Jaku-17 mezi obrázky jen drobná ochutnávka exponátů, která by měla zájemce navnadit k návštěvě muzea. V roce 2011 na to máte čas do 30. října a více o muzeu se dozvědět na stránkách Vojenského historického ústavu www.vhu.cz 
text, foto: (jjk)
Zdroj: www.vhu.cz

 

 
 

khaki zbarvení Jaku-17 khaki zbarvení Jaku-17
khaki zbarvení Jaku-17
nové šedé zbarvení Jaku-17 nové šedé zbarvení Jaku-17
nové šedé zbarvení Jaku-17
khaki zbarvení Jaku-17 khaki zbarvení Jaku-17
khaki zbarvení Jaku-17
nové šedé zbarvení Jaku-17 nové šedé zbarvení Jaku-17
nové šedé zbarvení Jaku-17
khaki zbarvení Jaku-17 khaki zbarvení Jaku-17
khaki zbarvení Jaku-17
nové šedé zbarvení Jaku-17 nové šedé zbarvení Jaku-17
nové šedé zbarvení Jaku-17
nové šedé zbarvení Jaku-17 nové šedé zbarvení Jaku-17
nové šedé zbarvení Jaku-17
 

 

 

 

 

 

 

Torzo hydroplánu Saunders Roe SaRo A.19 Cloud Torzo hydroplánu Saunders Roe SaRo A.19 Cloud
Torzo hydroplánu Saunders Roe SaRo A.19 Cloud
 

Menu

Z fotogalerie

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama