Zajímavosti

25.05.2017 14:19

Půlstoletí na Sazené

text, foto: (jjk) Půlstoletí na Sazené
Letiště se bourala v minulosti a bohužel se bourají i nyní. Jedním z těch, které vzniklo jako náhrada za zbourané letiště, které ustoupilo průmyslové výstavbě, je letiště Sazená. Kralupští letci měli letiště původně v místech současné chemičky, ale po jeho uzavření nějaký čas pobývali na letišti Mělník – Hořín (které dnes už také neexistuje), ale čtvrtek 25. května 1967 na nově postavené letiště Sazená přilétli letci s prvními kluzáky a oficiální provoz letiště mohl začít.  
Takže, jak a kde se letiště v Sazené vlastně vzalo. Historie kralupského letiště sahala do třicátých let dvacátého století, kdy nutila zhoršující se mezinárodní situace stát, posilovat armádu včetně letectva. Nedostatek pilotů měla vyřešit akce "1000 nových pilotů republice", kterou organizovala Masarykova letecká liga a Aeroklub republiky Československé. Nezbytnou součástí této akce bylo také zřizování nových letišť. To kralupské bylo vybudováno v letech 1935-1936 severovýchodně od města na obecních pozemcích v Lobečku.
V roce 1939 bylo letiště v Kralupech obsazeno německou armádou a létání v aeroklubu tím samozřejmě ukončeno. Luftwaffe využívala letiště hlavně k výcviku pilotů, ale i tak se zde nacházelo velké množství bojové techniky, což neušlo pozornosti britských a amerických bombardovacích svazů, a technika i letiště byly cílem několika útoků. Po válce byl obnoven nejprve bezmotorový provoz, protože na letišti se v té době nacházelo přes dvacet kluzáků a dva navijáky. O něco později se začalo i s motorovým létáním na Piperu z amerických armádních přebytků. Ale tak jako i jinde se i zde se promítla měnící se politická situace v roce 1948. Zpočátku tu fungoval aeroklub, který se později změnil, po sovětském vzoru, na Doslet a následně na Svazarm. Letecká činnost na letišti v Kralupech pokračovala až do roku 1958, kdy se zde začalo s výstavbou továrny Kaučuk. Náhradní letiště na Sazené nebylo v té době ještě postavené, proto se technika a členové aeroklubu přesunuli na letiště v okolí. Motoráři hlavně na Kladno a plachtaři většinou na letiště Hořín u Mělníka, kde létali až do roku 1965, kdy bylo letiště Hořín zrušeno (později střídavě částečně zprovozňováno a rušeno až se obnovilo po roce 1990, a definitivně zaniklo za nepěkných okolností před několika lety viz. Skromné letiště, které si tak smutný osud nezasloužilo). Místo létání pak chodili nejvěrnější aviatici na Sazenou pomáhat stavět hangár a provozní budovu.
Dočkali se v roce 1967, kdy bylo nové letiště dokončeno. Začátek roku 1967 byl ve znamení příprav k provozu, piloti si po dlouhé přestávce obnovovali kvalifikace a technika se svážela z letišť po okolí, kde byla v mezičase schována. A ve čtvrtek 25. května 1967 konečně přilétli na Sazenou první plachtaři Blaníky a začal oficiální provoz na zbrusu novém letišti. Ještě v  roce 1967 pořádal Svazarm na letišti mistrovství světa volně létajících modelů, ale provoz byl od začátku ovlivňován několika vnějšími vlivy. Letiště bylo vybudováno jako záložní vojenské a tak se zde čas od času objevila vojenská letadla a další vojenská technika v době konání vojenských cvičení. Pozitivní, ale byla spolupráce s leteckou továrnou Aero Vodochody v jejímž rámci se dostal na Sazenou i vzorový kluzák Antonov A-15, jehož výroba měla v Aeru probíhat. Aero také používalo plochu letiště ke zkouškám vystřelovacích sedadel pro L-39 Albatros a k dalším testům k nimž byla potřeba travnatá přistávací plocha. Na výkonném plachtařském létání se negativně projevoval permanentní provoz na vojenských letištích v Žatci, Hradčanech a Milovicích a tak se dlouhé přelety daly uskutečnit pouze výjimečně. Po roce 1989 sice tato omezení odpadla, ale naopak ve větší míře začala vadit blízkost Prahy a letiště Ruzyně, kde několikanásobně narostl provoz civilní. Sazená se ocitla na hranici prostoru CTR a hluboko v prostoru TMA což v praxi znamená výškové omezení s nutností koordinovat provoz s ŘLP na Ruzyni. To samozřejmě trvá dodnes a lepší už to nebude. I tak se za dlouhá léta podařilo na Sazené velké množství pilotů a plachtařům se podařilo i absolvovat kvalitní přelety. Ale v poslední době se ti, kteří chtějí dosáhnout sportovně hodnotných výkonů, stěhují v sezóně na jiná letiště, kde nejsou podobná omezení. Kvalitní plachtařské výkony totiž nelze v Praze a v jejím nejbližším okolí, díky ruzyňskému letišti, dosáhnout. Kromě Aeroklubu Kralupy nad Vltavou dnes na letišti působí letecká škola, nebo letecké školy letiště využívají. A samozřejmě je tu množství soukromníků, a je sazenské letiště domovem i reprezentanta v letecké akrobacii Marek Hyky a jeho oranžového akrobatického speciálu. A tak když si chce někdo na Sazené zasoutěžit, může jen na navigační Aerotour.
A kdo si chce připomenout některé návštěvy letiště Sazená v posledních deseti letech může v odkazech zde (kromě nahodile seřazených fotografií): viz. Vraždy v Midsomeru doputovaly už i k nám, Poklidné Bronislavovo odpoledne…, Kolotoč za dvě (nebo čtyři) pětkySazené mezinárodní jarní ženyO svaté Anežce od kamen se nechce….Malá a velká Viktorka … bez splavu,Liliana rozfoukala mraky, sušila meze a ohlašovala jaro…Jaké povětří jest v listopadu, takové má býti…Striptýz pro Philease Fogga…Aerotour v Sazené ve stínu Mistrovství světaSazená na svatého LukášeLetiště Zlosyň a ještě pohled na SazenouVladykové Theodorik a Držkraj neměli tušení…Poskakující zajíc v oparu…., Oranžová neděle "S Bachem"?…. .
text, foto: (jjk)
 
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Menu

Z fotogalerie

15 15

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama