Zajímavosti

26.03.2008 09:30

První singapurský Airbus A380

text:(jjk);foto:J.Tremčínský První singapurský Airbus A380

Náhoda umožnila (a ta pověstná trocha štěstí také), že se dvěma cestovatelům (Michaelu Hegerovi a Jiřímu Tremčínskému) podařilo cestou z Malajsie na singapurském letišti Changi ulovit 23.března 2008 první Airbus A380 v barvách Singapure Airlines 9V-SKA. Airbus A380 je v současnosti největší osobní dopravní letadlo světa. Větší než tento „Budulínek“ je jen ukrajinský Antonov An-225 Mria, ale ten není určen k osobní dopravě, ale pouze k nákladní. Jedná se o letadlo se dvěma palubami (jak je i na fotografiích vidět), pohon je řešen čtyřmi dvouproudovými motory typu Rolls-Royce Trent 900 Family nebo Alliance GP7200. Do letouu se vejde podle jednotlivých úprav, verzí a konfigurací od 555 do 853 cestujících. V předpokládané nákladní verzi by měl Airbus A380F mít nosnost 150 tun a cena A380 je kolem 8,2 miliardy Kč. Existuje i varianta luxusní, kde mají mít cestující k dispozici vlastní postel, bar, společenskou místnost nebo tělocvičnu. Základní technické údaje tohoto stroje jsou: Délka: 73 m, Rozpětí: 79,8 m, Výška: 24,1 m, Průměr trupu: 6,95 m, Kapacita: 520 pasažérů, Maximální kapacita: 880 pasažérů, Maximální rychlost: 1 062 km/h, Maximální možství paliva: 388 000 litrů, Dolet: 14 450 km, Optimalizovaný dolet: 15 100 km.

Vývoj tohoto stroje stál společnost Airbus kolem deseti miliard eur. Airbus k tomuto účelu musel nechat i vyrobit novou nákladní loď a postavit i novou výrobní halu. Získal však přímého konkurenta americkému Boxingu B-747 a to navíc stroj s delším doletem a ekonomičtějším provozem. Do provozu byl první A380 uveden později než výrobce i zákazník očekávali. V listopadu 2006 oproti původnímu očekávání teprve končil proces certifikace letounu po 150 hodinách zkušebních letů a tak byl ten úplně první předán svému zákazníkovi až o rok později. 15. října 2007 začal u Singapore Airlines létat Airbus A380 se značkou 9V-SKA. Celkem je objednáno závazně něco kolem dvou set těchto strojů (když hospodářská a ekonomická krize může leccos změnit) od společností Air France, British Airways, China Southern, Eirates, Etihad Airways z Dubaje, americké leasingové firmy ILFC, indické Kingfischer Airlines, Korean Air, Lufthansa, Malaysia Airlines, australského Qantasu, Qatar Airways, Singapure Airlines, Thai Airways, britských Virgin Atlantic a tento letoun si pro své rozptýlení a povyražení objednal i saudskoarabský princ Al-Walid.

A ještě malý podotek k samotnému letišti, kde byl Airbus A380 zastižen. Mezinárodní letiště Singapur Changi (čínsky: 新加坡樟宜机 - Xīnjiāpō Zhāngyí Jīchǎng; malajsky: Lapangan Terbang Changi Singapura) je hlavním dopravním uzlem a doslova křižovatkou cest do celé Asie. Leží zhruba asi 20 km severovýchodně od centra Singapuru. Changi je současně domácí základnou Singapore Airlines, ale přistává tady dalšéch více než 80 leteckých společností z celého světa. Týdně odbaví letiště zhruba čtyři tisíce letů směřujících do sto osmdesáti měst.

(jjk)foto:Jiří Tremčínský

zdroj:Airbus Industrie

 
Hala letiště Changi Hala letiště Changi
Hala letiště Changi
Hala letiště Changi Hala letiště Changi
Hala letiště Changi
Airbus A380-841 9V-SKA Airbus A380-841 9V-SKA
Airbus A380-841 9V-SKA
Hala letiště Changi Hala letiště Changi
Hala letiště Changi
Hala letiště Changi Hala letiště Changi
Hala letiště Changi
Hala letiště Changi Hala letiště Changi
Hala letiště Changi
Airbus A380-841 9V-SKA Airbus A380-841 9V-SKA
Airbus A380-841 9V-SKA
Hala letiště Changi Hala letiště Changi
Hala letiště Changi
Hala letiště Changi Hala letiště Changi
Hala letiště Changi
Airbus A380-841 9V-SKA Airbus A380-841 9V-SKA
Airbus A380-841 9V-SKA
Hala letiště Changi Hala letiště Changi
Hala letiště Changi
Hala letiště Changi Hala letiště Changi
Hala letiště Changi
Rychlovlak v zastávce Rychlovlak v zastávce
Rychlovlak v zastávce
 

 

 

Menu

Z fotogalerie

15 15

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama