Zajímavosti

17.01.2016 20:07

Profesor IndiGo bez sněhu

text, foto: (jjk), foto: Vladimír Petr Profesor IndiGo bez sněhu
Možná si ještě někdo vzpomene na písničku Petera Nagye, která se jmenovala „profesor Indigo“ a je jeden takový IndiGo, tedy ne jeden, ale celá stovka letounů s nápisem IndiGo, létá skoro na druhém konci světa na indickém subkontinentu. Nu mráz v okna duje, za oknem vůkol (s výjimkou jihu Moravy) se povaluje bílé studené nadělení a tak co si trochu neodskočit do poněkud teplejšího prostředí. A tak třeba právě do Indie, a pár vět prohodit o tamní letecké společnosti IndiGo.
Do Indie jsme si odskočili v loňském roce několikrát a to prostřednictvím Miloše Jenčíka (viz.  Indická předvánoční vzpomínka na Yelahanku, Ještě na skok do muzea v Yelahance) a pak prostřednictvím Vladimíra Petra (viz. NESem vám noviny z daleké ciziny, aneb…). A díky druhému jmenovanému také jsou k dispozici nějaké ty úlovky leteckých společností, ale i jiných létajících aparátů, které se nepodařilo zachytit při první návštěvě Indie před několika lety Michaelu Hegerovi (viz. Mezi odpadky, nakupující krávou a všudypřítomnou špínou…).
Letecká společnost IndiGo (www.book.goindigo.in) zahájila činnost 8. dubna 2006 na letišti Indira Gandhi International Airport v Novém Dillí a (kromě toho má další dvě základny na letištích Chatrapati Shivaji International Airport (v Mumbai/Bombaji) a Netaji Subhas Chandra Bose International Airport (v Kalkatě). Dnes má ve „vozovém“ parku rovnou stovku letounů a to monotypově letounů Airbus A320. A létá do skoro čtyř desítek destinací v Indii a pěti zahraničních, protože se jedná převážně o čistě indickou vnitrostátní charterovou a nízkonákladovou společnost.  
Společnost IndiGo založil v roce 2006 Rahul Bhatia ze společnosti InterGlobe Enterprises a Rakesh Gangwal. Majitelé a zakladatelé letecké společnosti IndiGo už v roce 2005 objednali stovku letounů Airbus A320-200, a s prvními šesti z té objednané stovky, také o rok později zahájili činnost. Během několika málo let se společnost natolik etablovala na indickém trhu, že se rychle dostala v roce 2010 do pozice trojky až čtyřky na trhu se sedmnáctiprocentním podílem. O další dva roky později je po Air India (a jejích dcerách) dvojkou na trhu a podílem už sedmadvacetiprocentním. A v roce 2013 už je společnost druhá nejrychleji rostoucí low-cost aerolinka v Asii za společností Lion Air z Indonésie a patří mezi desítku největším nízkonákladových společností v Asii a Tichomoří.
V roce 2014 společnosti dorazilo poslední letadlo ze stovky objednaných a vedení společnosti už se začalo nadechovat k další zakázce, která umožní další expanzi na zahraniční trhy v Thajsku, Číně, Singapuru a dalších zemích v oblasti. V roce 2015 to nejprve bylo 250 letounů A320neo, kterou vzápětí doplnilo dalších 180 letounů stejného typu. Celkem tedy společnost IndiGo objednala v roce 2015 430 letadel Airbus A320neo s tím, že objednávka může být změněna větší stroje A321neo.
Společnost zatím netrpí nějakými bezpečnostními či jinými neduhy, jen měla jeden poněkud kuriózní karambol, kdy 11. ledna 2011 na letišti v Goa kapitán Parminder Kaur Gulati přistál poněkud po čumáku tvrději než by bylo zdrávo a poškodil podvozek. Při vyšetřování se zjistilo, že kapitán měl zfalšovaný typový průkaz a tak vlastně s tímto letounem vůbec nesměl létat….
Takže jsme si takhle odskočili z Prahy za teplem do Indie ke společnosti IndiGo..
text, foto: (jjk), foto: Vladimír Petr 
[Věnováno mé přítelkyni, která de facto jako inspirace stála za vznikem Magazínu Letiště ČR a díky níž i celý tento projekt existuje, a která se ze své vážné nemoci pomalu vrací zpět a světa běh a nejen ten letecký znovu objevuje, (jjk)]
  
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Menu

Z fotogalerie

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama