Zajímavosti

17.02.2013 15:51

Přišly první „Dvanáctky“ …před šedesáti čtyřmi roky

text: (jjk), Letectví č.3/1949, foto: Archiv (repro jjk), Míla Daniel Přišly první „Dvanáctky“ …před šedesáti čtyřmi roky

V letošním roce 2013 uplynulo osmdesát let od vzniku letecké konstrukční kanceláře Sergeje Vladimiroviče Iljušina (jak bylo už zmíněno viz. Kulaté jubileum dětiček Sergeje Vladimiroviče). A také na počátku roku 1949 vyšel ve čísle 3 časopisu Letectví drobný článek oznamující, že Československé aerolinie zařazují do své flotily první dopravní letoun Iljušinovy konstrukční kanceláře typ Il-12. Sice o nástupu letounů Il-12 referoval (mírně tendenčně) časopis Letectví už v únoru roku 1949, ale do činné služby se dostal až od června toho roku. Ve flotile působilo postupně do roku 1959 resp. 1960 deset letounů Il-12 (ačkoli se uvádí i jedenáctý OK-DBO) u ČSA a dal stroje v letech 1951 až 1956 létaly i u Československé lidové armády, kde vlekal těžké nákladní kluzáky. S nástupem modernějších letounů Il-14 se tyto stroje Il-12 (trpící některými provozními vrtochy se startováním motorů) z československého nebe vytratily a ani dnes v žádném muzeu bohužel nejsou k vidění a obdivování návštěvníky….

…tedy vlastně čumák jediného zbytku Il-12 (OK-DBW) měl ve svém „depozitáři“ pan Karel Tarantík v Air Parku ve Zruči u Plzně, ale ačkoli jsem ve Zruči byl naposledy v roce 2010 (viz. Stalin nad Třemošnou…), tak lze předpokládat, že při omezených možnostech patrně i nadále zůstává čumák Il-12 uložen „ve skladu“. Je to každopádně jediný kus Il-12 na našem území.
Ale k letounu samotnému, Iljušin Il-12 možná překvapivě začal vznikat už během druhé světové války s cílem nahradit letoun Lisunov Li-2. Celokovový letoun s příďovým podvozkem byl vybaven dvěma motory AŠ-82FN (se čtyřlistými vrtulemi), které původně poháněly stíhací letouny Lavočkin La-5FN a La-7. Ačkoli se Il-12 vyvíjel od roku 1944, první prototyp vzlétl až po válce a to 7. ledna 1946 a sovětský Aeroflot je do provozu začal nasazovat od roku 1947 (létaly do roku 1965).
V Československu se hledala náhrada za dosluhující letouny Aero C-103 (Siebel Si-204) a Junkers Ju 52/3m a ačkoli Československé aerolinie projevily zájem o americké letouny Douglas DC-4, po „Únoru 48“ bylo vše jinak a tak se rozhodlo o nákupu letounů ze Sovětského svazu, tedy konkrétně právě o Iljušinech Il-12. Dodávány byly v letech 1949 a 1951 modernizovanější letouny Il-12B s motory AŠ-82FNV a s lepším protinámrazovým systémem. A v ČSA používané stroje měly vnitřní uspořádání pro 24 cestujících a vzletovou hmotnost 17 250 kilogramů, při cestovní rychlosti 350 km/h.
Iljušin Il-12B Československých aerolinií vozil cestující především do západní Evropy a Skandinávie, ale také od roku 1954 do Sovětského svazu, konkrétně do Moskvy.
Ne všechny stroje Il-12 se dožily konce svého působení v Československu v pořádku. Drobnou havárii zažil 8. února 1951 stroj OK-CBF, když se při pojíždění srazil s překážkou. Stroj sice byl opraven, ale v roce 1954 byl odepsán.  
De facto krátce před vyřazením 20. ledna 1960 havaroval stroj OK-DBG, když se před dráhou se zemí vinou pilota srazil se zemí.
Nejhůře dopadl (a to doslova) letoun OK-DBP, který se 24.listopadu 1956 před půl sedmou večer nedaleko švýcarského Curychu. Il-12 měl potíže už na letišti Curych-Kloten, protože nějak zlobilo nahazování motorů, ale i přes to stroj odstartoval v 18,16 hodin. Motory, ale nadále zlobily a k tomu ten pravý začal hořet. Ačkoli se posádka pokusila o návrat na letiště čtyři minuty po startu se letoun zřítil čtrnáct kilometrů od letiště v rychlosti kolem tří set kilometrů za hodinu. Bohužel zahynulo všech osmnáct cestujících a pět členů posádky.
(jjk)
 
 
ČSA mají Iljušiny
 
 
 
Pětiletý plán předepisuje našemu národnímu leteckému dopravnímu podniku, Československým aeroliniím, rozsáhlé úkoly, jejichž splnění mimo jiné předpokládá také rozšíření a modernizaci letadlového parku. Tolikrát již prokázaný bratrský postoj našeho mocného spojence a ochránce, velkého Sovětského svazu, se osvědčil znovu nyní, kdy byly v rámci Československo-sovětské obchodní dohody dodány pro naše dopravní letectvo letouny Iljušin Il-12.
Přílet Iljušinů na letiště v Ruzyni byl přivítán nebývalým zájmem osazenstva ČSA i ostatní odborné veřejnosti. Elegantně a moderně řešená konstrukce letadla, které na rozdíl od jiných strojů má duralový kryt eloxovaný do zlatova, upoutala již z dálky všechny přítomné. Je to rychlý stroj pro 32 cestujících a náklad, řízený pětičlennou posádkou, řešený na podkladě bohatých zkušeností sovětských leteckých odborníků.
V současné době je to nejmodernější dvoumotorové dopravní letadlo. Je stavěno jako celokovový dolnokřídlý jednoplošník, vybavený dvěma motory o 1860 HP se čtyřlistými vrtulemi. Rozpětí je zhruba 31,70 m, délka 21 m, výška 8 m. Odmrazování náběžných hran se provádí teplým vzduchem a posádka letadla má k dispozici při řízení ještě t. zv. robota. Proti dosud používaným letadlům ČSA, která byla teprve dodatečnou konversí upravena z vojenského typu na dopravní letadlo, jsou Iljušiny již přímo konstruované pro civilní potřebu. Mají větší dolet a cestovní rychlost a neobyčejnou stoupavost. Hospodárně řešený prostor je výhodný zejména po stránce obchodní, protože vyšší nosnost, tzv. užitečné zatížení, dává možnost většího obchodního využití stroje. To jsou vesměs vlastnosti, jež plně vyhovují potřebám dopravních tratí a nemalou měrou přispějí k rozšíření a zvýšení dopravní kapacity ČSA.
Československé Aerolinie provádějí nyní s letadlem zkoušky a zacvičují na něm své posádky tak, aby v době co nejkratší mohlo býti zařazeno do dopravní linky.
F.
 
 
Pro pořádek je třeba říci, že v číslech 23 až 25 v roce 1987 vyšla v časopise Letectví+kosmonautika monografie letounu Iljušin Il-12 z pera Milana Cvrkala a Miroslava Balouse. Barevné bokorysy letadel druhého jmenovaného ostatně mnozí zcela jistě pamatují a byly mezi čtenáři L+K velmi oblíbené.
A závěrem je také nutné poděkovat za poskytnutí originálních fotografií letounu Iljušinu Il-12B Československých aerolinií. Tyto čtyři fotografie pořídil v padesátých létech pan Míla Daniel, jehož obrázky mohou mnozí znát především ze spotterského webu www.Planes.cz.  
 
text: (jjk), Letectví č.3/1949, foto: Archiv (repro jjk), Míla Daniel
 
[Věnováno mé přítelkyni, která de facto jako inspirace stála za vznikem Magazínu Letiště ČR a díky níž i celý tento projekt existuje, a která t.č. bohužel vzhledem ke své vážné nemoci pomalu a váhavě světa běh a nejen ten letecký teprve opět začíná znovu objevovat, (jjk)]

 

 
foto: Míla Daniel foto: Míla Daniel
foto: Míla Daniel
Il-12B OK-CBA
foto: Míla Daniel foto: Míla Daniel
foto: Míla Daniel
Il-12B OK-DBG
foto: Míla Daniel foto: Míla Daniel
foto: Míla Daniel
Il-12B OK-DBC a C-47A-25-DK OK-WAP
foto: Míla Daniel foto: Míla Daniel
foto: Míla Daniel
Il-12B OK-DBB
repro L+K 23/1987 repro L+K 23/1987
repro L+K 23/1987
repro L+K 23/1987 repro L+K 23/1987
repro L+K 23/1987
 

 

 

 

Menu

Z fotogalerie

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama