Zajímavosti

23.11.2013 19:42

Pod komandem velitele Rockwella

text,foto: (jjk), foto: Air Jihlava Pod komandem velitele Rockwella

Létaví národové, stejně jako kdokoli jiný, má rozmanitý vkus, požadavky, nebo nároky. Nebo prostě nějaký druh létacího přístroje se létavci jen prostě zalíbí, oblíbí si ho, zamiluje si ho. Důvody mohou být různorodé, protože někdo létá jen tak pro radost, někdo má létavý stroj jako pracovní nástroj, ale možností a využití je samozřejmě téměř nespočítatelná řada. Proto, také ve vzduchu vídáme tak obrovské množství všelijakých létajících přístrojů. Při názvu tohoto stroje (který ne úplně každý z našeho nebe zná) se mi vybavil útržek textu jedné už notně staré písničky Václava Neckáře „…jsem pod komandem lásky…“ a zároveň název letounu v českém překladu znamená slovo velitel. A ono to tak trochu tento letoun vystihuje. Na první pohled působí trochu zvláštně, ale něčím už od prvního podívání zaujme, přitahuje. Lze lehko uvěřit, že se lze i do něj zamilovat. A zároveň na svou kategorii působí, mohutně, dominantně…tak nějak velitelsky. Ta tedy po komandem velitele Rockwell Commander … jsou u nás teprve tři, vlastně čtyři kousky…

Je to zvláštní, letounů typu Rockwell Commander 112/114 (v deseti modifikacích) bylo vyrobeno něco kolem patnácti set kusů od roku 1972. Ale v České republice, kde se od devadesátých let rozmnožily mezi čtyřmístnými letouny především Cessny 172/182 (atp.), stroje stejné kategorie Rockwell Commander jakoby nikdo neznal. Až v roce 2009 se objevil v Brně první letoun Commander 112 TCA OK-BMO (ten však musel létat na servis do Německa). V loňském roce si však tento letoun vyhlédli na Vysočině v Air Jihlava a objevil se u nás další letoun Commander 112 OK-VYS. A nejen to, v Jihlavě pro letouny tohoto typu je poskytován servis a CAMO (Continuing Airworthiness Management for aircraft owners - řízení zachování letové způsobilosti pro vlastníky letadel). A také by v Jihlavě byli zcela jistě rádi, aby se tento letoun u nás poněkud rozšířil. Commander 112 OK-VYS však u nás neměl příliš dlouhého života, protože 24. srpna 2013 při vzletu na letišti v Šumperku havaroval a už se z toho nevzpamatoval. Na Vysočině však nelenili a už v říjnu si pořídili náhradu v podobě Commander 114 OK-VYS (II.) pro svou potřebu a v listopadu přilétl další letoun Commader 114  (ještě s britskou registrací G-BGBZ, ale bude létat jako OK-ISP) pro tuzemského zákazníka. Jsou tedy u nás momentálně tři (s havarovaným strojem de facto čtyři) stroje Rockwell Commander.
Vzhledem k tomu, že možná ne úplně každý tento letoun zná (vzhledem k jeho malému počtu na našem území), stálo by za to něco málo o něm říci.
Jednomotorový a čtyřsedadlový Letoun Rockwell Commander 111 byl navržen ve firmě North American Rockwell (Rockwell International ) v roce 1970 (s pevným podvozkem a motorem Lycoming O-360 180HP). Ale do výroby se dostala v roce 1972 verze Commander 112 už se zatahovacím podvozkem a motorem Lycoming IO-360 (200HP). Z tohoto typu se vyvinulo několik dalších modifikací včetně verze TC/TCA se zvýšenou vzletovou hmotností. Až se objevil typ Commander 114 s motorem Lycoming IO-540-T4A5D (260HP) a od nj odvozené další verze. Firma Rockwell však ukončila výrobu těchto letounů v roce 1979 a o dva roky později prodala licenci na výrobu firmě Gulfstream American. Tato firma však výrobu neobnovila a licenci přeprodala v roce 1988 dál. V roce 1988 tedy Gulfstream prodal práva Randallu Greenovi, který založil Commander Aircraft. Tato společnost vyvinula novou modifikaci letounu Commander 114Bs a zákazníkům začala stroj dodávat v roce 1992. Produkce těchto letounů (a Commander 114TCs) pokračovala do roku 2002, kdy firma začala mít potíže v roce 2005 zkrachovala. Z konkurzu majetek firmy koupila společnost  Commander Premier Aircraft Corporation a rozhodla se vyrábět nový letoun Commander 115. Původně ohlásila začátek výroby na rok 2006, ale termín stále posunovala až na rok 2011. V roce 2012 se však firma Commander Premier Aircraft Corporation ocitla v konkurzu a sice o firmu projevil zájem jistý kanadský finančník, ale jaksi dodnes není známo, co s projektem bude dál. Pokud s ním vůbec něco bude.
Nového letounu Commander 115 se asi už nedočkáme, ale verzí Commander 112/114 bylo vyrobeno něco kolem patnácti set kusů a v různých koutech světa (i několik desítek v Evropě) se objevují v leteckých inzercích a tak je možné, že se s dalšími letouny po prvních vlaštovkách potkáme častěji i u nás. Ostatně o prvním (tom brněnském) Commanderu psal i v roce 2011 Patrik Sainer (viz. Rockwell Commander 112 TCA a cosi i zde viz. Co nového po 30 letech II.).
A ještě pro doplnění nějaké ty míry a váhy základní verze letounu. Délka je 7,63 metru, rozpětí 10,85 metru, výšku 2,57 metru, prázdnou hmotnost 939 kg, vzletovou hmotnost 1 479 kg. Pohonná jednotka je Lycoming IO-540 -T4B5D, 260HP, maximální rychlost 307 km/h, cestovní rychlost 291 km/h, dolet je 1 308 km a dostup 5 030 metrů.
 
A co se letounů v České republice týká, tak:
 
1.Commander 112 OK-VYS (49D2B5) Air Jihlava - service s.r.o. (CS-AGQ), Vzletová hmotnost: 1157, Výrobní číslo:172, Rok výroby: 1974, Výrobce: Rockwell International, Commander Aircraft Division, Datum zápisu: 22.03.2012
 
2.Commander 112 TCA OK-BMO (49D140) Stonefield, s.r.o./Blue Sky Service, s.r.o., (N20653 a  C-GPFN), Vzletová hmotnost: 2950, Výrobní číslo: 13256, Rok výroby: 1978,
Výrobce: Commander Aircraft Company, Datum zápisu: 10.07.2009
 
3.Commander 114 OK-VYS (49D1CC) Air Jihlava - service s.r.o. (G-OIBM), Vzletová hmotnost: 1424, Výrobní číslo: 14295, Rok výroby: 1977, Výrobce: Rockwell International, Commander Aircraft Division, Datum zápisu: 16.10.2013
 
4.Commander 114 OK-ISP  (G-BGBZ), Vzletová hmotnost: 1424, Výrobní číslo: 14423, Rok výroby: 1978, Výrobce: Commander Aircraft Company
text, foto: (jjk), foto: Air Jihlava
 [Věnováno mé přítelkyni, která de facto jako inspirace stála za vznikem Magazínu Letiště ČR a díky níž i celý tento projekt existuje, a která t.č. bohužel vzhledem ke své vážné nemoci teprve světa běh a nejen ten letecký opět stále znovu objevuje, (jjk)]    

 

 
foto: (jjk) foto: (jjk)
foto: (jjk)
foto: (jjk) foto: (jjk)
foto: (jjk)
foto: (jjk) foto: (jjk)
foto: (jjk)
foto: (jjk) foto: (jjk)
foto: (jjk)
foto: (jjk) foto: (jjk)
foto: (jjk)
foto: (jjk) foto: (jjk)
foto: (jjk)
foto: (jjk) foto: (jjk)
foto: (jjk)
foto: (jjk) foto: (jjk)
foto: (jjk)
foto: (jjk) foto: (jjk)
foto: (jjk)
foto: Air Jihlava foto: Air Jihlava
foto: Air Jihlava
foto: Air Jihlava foto: Air Jihlava
foto: Air Jihlava
foto: Air Jihlava foto: Air Jihlava
foto: Air Jihlava
foto: Air Jihlava foto: Air Jihlava
foto: Air Jihlava
foto: Air Jihlava foto: Air Jihlava
foto: Air Jihlava
foto: Air Jihlava foto: Air Jihlava
foto: Air Jihlava
foto: Air Jihlava foto: Air Jihlava
foto: Air Jihlava
foto: Air Jihlava foto: Air Jihlava
foto: Air Jihlava
foto: Air Jihlava foto: Air Jihlava
foto: Air Jihlava
foto: Air Jihlava foto: Air Jihlava
foto: Air Jihlava
foto: Air Jihlava foto: Air Jihlava
foto: Air Jihlava
foto: Air Jihlava foto: Air Jihlava
foto: Air Jihlava
foto: Air Jihlava foto: Air Jihlava
foto: Air Jihlava
foto: Air Jihlava foto: Air Jihlava
foto: Air Jihlava
foto: Air Jihlava foto: Air Jihlava
foto: Air Jihlava
foto: Air Jihlava foto: Air Jihlava
foto: Air Jihlava
foto: Air Jihlava foto: Air Jihlava
foto: Air Jihlava
foto: Air Jihlava foto: Air Jihlava
foto: Air Jihlava
foto: Air Jihlava foto: Air Jihlava
foto: Air Jihlava
foto: Air Jihlava foto: Air Jihlava
foto: Air Jihlava
foto: Air Jihlava foto: Air Jihlava
foto: Air Jihlava
foto: Air Jihlava foto: Air Jihlava
foto: Air Jihlava
foto: Air Jihlava foto: Air Jihlava
foto: Air Jihlava
foto: Air Jihlava foto: Air Jihlava
foto: Air Jihlava
foto: Air Jihlava foto: Air Jihlava
foto: Air Jihlava
foto: Air Jihlava foto: Air Jihlava
foto: Air Jihlava
foto: Air Jihlava foto: Air Jihlava
foto: Air Jihlava
foto: Air Jihlava foto: Air Jihlava
foto: Air Jihlava
foto: Air Jihlava foto: Air Jihlava
foto: Air Jihlava
foto: Air Jihlava foto: Air Jihlava
foto: Air Jihlava
foto: Air Jihlava foto: Air Jihlava
foto: Air Jihlava
foto: Air Jihlava foto: Air Jihlava
foto: Air Jihlava
foto: Air Jihlava foto: Air Jihlava
foto: Air Jihlava
foto: Air Jihlava foto: Air Jihlava
foto: Air Jihlava
foto: Air Jihlava foto: Air Jihlava
foto: Air Jihlava
foto: Air Jihlava foto: Air Jihlava
foto: Air Jihlava
foto: Air Jihlava foto: Air Jihlava
foto: Air Jihlava
foto: Air Jihlava foto: Air Jihlava
foto: Air Jihlava
foto: Air Jihlava foto: Air Jihlava
foto: Air Jihlava
 

 

Menu

Z fotogalerie

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama