Zajímavosti

01.10.2016 19:10

Po třinácti letech už má sbaleno na cestu

text, foto: (jjk) Po třinácti letech už má sbaleno na cestu
Před třinácti lety se sice zabydlel a stal se takovým jistým symbolem ruzyňského letiště, ale v těchto dnech se opět sbalil a je připraven na cestu ke staronovému domovu. Mnozí si jistě zvykli, že na ruzyňském letišti stál letoun Douglas DC-3 OK-XDM v barvách Československých aerolinií. Na konci prázdnin se však pomalu začal stroj balit, rozkládat a připravovat na cestu. V těchto dnech tedy návštěvníci letiště mají jednu z posledních možností letoun ještě zahlédnout. Ale ten je už bez křídel a vrtulí a už se chystá na cestu do Kbel.
Jistě si ještě mnozí pamatují na letoun Lisunov Li-2 (cn 23441801/1952) OK-GAB v barvách ČSA, který jako Bufet podniku InterHotel Praha stával u silnice na takzvaném starém ruzyňském letišti od roku 1962 až do počátku sedmdesátých let. Bohužel já jsem zažil Bufet už jen jako „exponát“, který byl uzavřený a nebyl v provozu. Ostatně krátce po začátku sedmdesátých let v roce 1972 byl tento letoun odstrojen a použit při požárním cvičení… a tedy zničen.
O mnoho let později na "novém" ruzyňském letišti se však v roce 2003 objevil letoun Douglas DC-3 OK-XDM v barvách Československých aerolinií. Ale bohužel to nebyl bufet, nebo nějaké jiné restaurační, či občerstvovací zařízení, ale jen exponát. V září roku 2003 se tento stroj na ruzyňském letišti objevil a na podzim roku 2016 se onen exponát z ruzyňského letiště vydá na cestu do svého nového působiště, na kbelském letišti. V tomto případě ho ovšem nečeká osud Li-2 OK-GAB, ale tento letoun se stěhuje do Leteckého muzea Kbely VHÚ k dalšímu vystavení (po další opravě a rekonstrukci)...
A on to vlastně ani není Douglas DC-3 OK-XDM, to jen tehdejší vedení Český aerolinií využilo v hangáru chátrající stroj letoun DC-3 N143J jako propagační poutač. Letoun dostal historické zbarvení a registraci a byl postaven před tehdejší budovu APC ČSA. Ale je to stroj, který v Československu letěl jen jednou, vlastně dvakrát a od roku 1991 byl uzemněn. Jedná se o letoun Douglas Aircraft Company Inc. DC-3-0103 No. 618/1937 NC18119 vyrobený pro leteckou společnost Pan American Grace Airways (PAA GA) a motory Wright Cyclone GR-1820-G-103 860 HP (871,7 k či 640,7 kW). Tři roky po válce stoj změnil majitele i provozovatele a od 7.srpna 1947 do 7.února 1952 jako N18119 létal u Robinson Airlines s motory Wright Cyclone G-102A a následně od srpna 1952 jako N403D u Mohawk Airlines Inc. s motory Wright Cyclone G-202A. Od 1.listopadu 1962 má letoun registraci N143J. A při službě u společnosti Houston Aviation Products prošel generální opravou v roce 1967 a získal motory Motory Pratt & Whitney R-1830-92 Twin Wasp. Tyto motory a tuto registraci má tato „Dakota“ dodnes. A na počátku devadesátých let se po složitých jednáních vydal (s přídavnými nádržemi) na cestu do Československa. A tak 19.června 1991 letoun přeletěl non-stop letem New Foundlandu na letiště Praha – Ruzyně už jako majetek nového vlastníka Muzea letectví a kosmonautiky, respektive Historického ústavu Československé armády. Dnes se tato instituce jmenuje Letecké muzeum Kbely Vojenského historického ústavu. Ještě několik dnů na to se stihl letoun Douglas DC-3 N143J ještě ukázal v letuschopné podobě na Memorial Air Show v Roudnici nad Labem, ale po té se odstěhoval do depozitáře muzea ve Kbelích, protože Státní letecká inspekce nařídila jeho uzemnění kvůli rozsáhlé korozi celého letounu. Ze Kbel se po několika letech letoun přestěhoval do Hangáru E a na počátku milénila si stroj pronajaly České aerolinie, které nechaly stroj smontovat, opatřit nátěrem Československých aerolinií a vystavit před budovou APC. Na podzim roku 2016 tedy, jak bylo zmíněno, se letoun opět vydá do kbelského leteckého muzea a po opravě a další rekonstrukci ho čeká další život jako exponátu…. 
text, foto: (jjk)
 [Věnováno mé přítelkyni, která de facto jako inspirace stála za vznikem Magazínu Letiště ČR a díky níž i celý tento projekt existuje, a která se ze své vážné nemoci pomalu vrací zpět a světa běh a nejen ten letecký znovu objevuje, (jjk)]
 
 
29.9.2016 29.9.2016
29.9.2016
29.9.2016 29.9.2016
29.9.2016
29.9.2016 29.9.2016
29.9.2016
29.9.2016 29.9.2016
29.9.2016
29.9.2016 29.9.2016
29.9.2016
29.9.2016 29.9.2016
29.9.2016
29.9.2016 29.9.2016
29.9.2016
29.9.2016 29.9.2016
29.9.2016
29.9.2016 29.9.2016
29.9.2016
29.9.2016 29.9.2016
29.9.2016
29.9.2016 29.9.2016
29.9.2016
29.9.2016 29.9.2016
29.9.2016
29.9.2016 29.9.2016
29.9.2016
29.9.2016 29.9.2016
29.9.2016
29.9.2016 29.9.2016
29.9.2016
29.9.2016 29.9.2016
29.9.2016
29.9.2016 29.9.2016
29.9.2016
29.9.2016 29.9.2016
29.9.2016
29.9.2016 29.9.2016
29.9.2016
29.9.2016 29.9.2016
29.9.2016
29.9.2016 29.9.2016
29.9.2016
29.9.2016 29.9.2016
29.9.2016
29.9.2016 29.9.2016
29.9.2016
29.9.2016 29.9.2016
29.9.2016
29.9.2016 29.9.2016
29.9.2016
29.9.2016 29.9.2016
29.9.2016
2008 2008
2008
2008 2008
2008
2008 2008
2008
2008 2008
2008
2008 2008
2008
2008 2008
2008
 

Menu

Z fotogalerie

vgc vgc

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama