Zajímavosti

15.05.2016 22:01

Po letech opět přišla „Snová bouře“

text: (jjk), foto: VHŠ, VP & (jjk) Po letech opět přišla „Snová bouře“
Poprvé se cosi neuvěřitelného ukázalo nad Prahou (a viděl jsem tu věc letět nad Starým Městem pražským a byla tak vidět z vltavského nábřeží jak letí směrem k Bílé Hoře) v červnu roku 1989. Tehdy ta šestimotorová věc nesla navíc na hřbetě ještě sovětskou „kopii“ (alespoň takový dojem to tehdy z dálky dělalo) amerického raketoplánu. Velkoletoun Antonov An-225 Mrija se kromě června 1989 objevil u nás (nejen v Praze, ale i v Ostravě) ještě několikrát a naposledy 10.května 2016 na ruzyňském letišti.    
Do Prahy přiletěl 10.května 2016 největší dopravní letoun světa Antonov An-225 Mrija. Stroj existuje v jediném exempláři a dnes vozí jen mimořádně objemné náklady a létá vlastně jako firemní. Sice se plánuje výroba dalšího letounu, ale zatím tedy existuje v jediném kuse a tak když někdo potřebuje někam odexpedovat něco mimořádně velikého, a sejdou-li se dvě objednávky najednou, musí jeden či druhý chvilku počkat. A tentokrát to tedy na trase z Prahy do australského Perthu byl 117 tun těžký generátor vyrobený plzeňskou strojírnou Brush Sem, který byl určen pro australského výrobce hliníku společnost Worstely Alumina. V tomto případě budoucí majitel generátoru podnik Worstely Alumina požadoval co nejrychlejší dodání zboží a tak oslovil společnost Antonov Design Bureau. Letecky tak po trase Praha – Turkmenbashi - Hyderabad – Kuala Lumpur – Perth Antonov An-225 dovezl generátor do místa určení za čtyři dni (přistál v neděli 15.května 2016), přičemž standardně po moři by cesta trvala deset týdnů.
Antonov An-225 Mrija byl navržen a zkonstruován jako nosič sovětského raketoplánu Buran a jeho nosné rakety Eněrgija. An-225 provedl první let 21. prosince 1988, a s raketoplánem Buran 13. května 1989. A překvapivě se 19.června 1989 objevil letoun s raketoplánem na zádech i na pražském ruzyňském letišti a to poněkud neúmyslně. Na cestě z pařížského aerosalonu se objevila závada na hydraulice a tak letoun přistál mimořádně v Prazy, aby technici prověřili, otestovali a případně opravili systémy. Po dlouholeté odstávce se tento letoun objevil v Praze 18.července 2003, 16.června 2004 a 28.-29.září 2006.
 
(jako připomínka dvacátého výročí příletu An-225 s raketoplánem na hřbetu vyšel v roce 2009 článek i s archivními dobovými fotkami, kde je popsán i vývoj a parametry tohoto stroje viz. Dvacet let od příletu „Snové bouře“)
 
text: (jjk), foto: Veronika Hrnčířová Šantrochová, Vladimír Petr & (jjk)

 

 [Věnováno mé přítelkyni, která de facto jako inspirace stála za vznikem Magazínu Letiště ČR a díky níž i celý tento projekt existuje, a která se ze své vážné nemoci pomalu vrací zpět a světa běh a nejen ten letecký znovu objevuje, (jjk)] )]  

   Antonov An-225 Mrija po letech v Praze 10.-12.5.2016

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Menu

Z fotogalerie

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama