Zajímavosti

17.05.2008 19:04

Památka na kpt.Josefa Matouška v Hořovicích

(jjk) Památka na kpt.Josefa Matouška v Hořovicích

Počasí dnes na nic a tak jen tu mám malou připomínku na 17.květen 1966 … tento den (letos vyšel na sobotu, ale tehdy bylo úterý) se totiž na letišti Hořovice-Tlustice přihodila asi největší „mimořádná událost“ v dějinách tohoto letiště. To, že památka na tuto událost v teritoriu letiště ještě do dnešních dnů přežila, jsem zjistil až nedávno a to především díky publikaci Libora Režňáka:Ocelový hřebec Mig 19 a československé letectvo 1958-1972(Svět křídel Cheb p.č.95/č.p.146; březen 2008). V této, téměř šestisetstránkové publikaci, ale vypadal pomníček hodně uboze a poničeně. Snažil jsem se tedy minulý týden pomníček najít a podařilo se mi to až za pomoci jedné obyvatelky místních bytovek (dříve vojenských, ale i dnes zde žijí bývalí vojáci, kteří se o toto letiště starali, či jejich potomci) a překvapením bylo i to, že před pomníčkem byl nový kříž s vitrínkou. Podle toho co jsem se dozvěděl, tak někdy začátkem března přijelo pár starších pánů ze Svazu letců ČR a ti nainstalovali nový památníček …. Přikládám tedy reprofoto původního i mé foto nynějšího stavu památníčku a citát z knížky pana Režňáka …

„…. Měsíc květen roku 1966 však ani náhodou nebyl tak jednoduchý. Bez letecké katastrofy se neobešel. Odehrála se v úterý 17. 5. kolem 18.00 hod na záložním letišti Hořovice, ležícím asi 40 km severovýchodně od Plzně. Na letounu Mig-19S vč. 610859 zahynul velitel roje 5. slp (stíhacího leteckého pluku-pozn.JK) Plzeň kpt. Josef Matoušek.

„Plzeňáci“ zde létali v rámci jednoho z letecko-taktických cvičení. Čtyřiatřicetiletý pilot havaroval během přistání ze třetího letu. Na čísle s npor. Milošem Jandou plnil úkol vzdušného průzkumu. Vše probíhalo normálně. Dvojice úkol splnila a po návratu nad Hořovice provedla rozchod. Kpt. J. Matoušek nevzrušeným hlasem ohlásil vysunutí podvozku, přistávacích klapek a blížil se k prahu VPD(vzletová a přistávací dráha-pozn.JK). Po průletu BPRNS(bližná přívodná radionavigační stanice-pozn.JK) se ustálený profil přiblíženi změnil. „Eska“ v hodnotě 1 540 077 Kčs (ve velmi nepřesném kurzu 1966=2008 by to bylo asi tak o tři nuly více, tedy cca 1 a půl miliardy-pozn. JK) asi ve výšce 50 metrů vybočila vpravo a přídí mířila do skupiny tří obytných domů. V těsné blízkosti prvního stavení letoun přešel do mírného stoupání, střechy přeletěl, ale po ztrátě rychlosti sjel po křídle do zahrad. Pilot na pokyny řídícího a startéra nereagoval a v letounu jako jedenáctý „devatenáctkář“ v pořadí zahynul.

Vyšetřování příčin havárie nebylo složité. Soudní lékař nezjistil žádné stopy po stresovém stavu, pilot v důsledku zvýšené zátěže ve finální fázi letu ztratil vědomí. Poslední tři noci podstatě nespal. Ze soboty na neděli držel službu dozorčího útvaru. V ranních hodinách byl vyhlášen poplach a kpt. J. Matoušek nastoupil do letové sestavy 2. letky. Až do večerních hodin se připravoval na plnění letových úkolů, spolu s ostatními letci a mechaniky zůstal do rána na letišti. V pondělí útvar přelétnul do Hořovic, kde probíhalo další létání. Kpt. J.Matoušek z posledního, třetího letu přistál před půlnocí a v osudné úterý ráno byl již opět ve vzduchu. Ve 13.00 startoval podruhé a v 17.00, bez lékařské prohlídky, potřetí. Na typu Mig-19 měl nalétáno 279 hodin, osudný let nesl pořadové číslo 1 366...

Určování pilotu do strážních a dozorčích služeb patřilo po celou dobu existence čs. vojenského letectva k naprosto běžným obyčejům ČSLA. Letovou zátěž letců nikdo z odpovědných funkcionářů nebral vážně, bojový pilot vlastně patřil do kolonky „spotřební materiál“. Po dvou až třech letových akcích trávil sobotu a neděli ve stupidní službě dozoru nad vojáky základní služby. Autor se nemůže ubránit dojmu, že šlo o promyšlenou pomstu nelétajících štábních funkcionářů, kteří se přes vysoké hodnosti a zastávané funkce ve společnosti v přítomnosti pilotů neměli čím prosadit. Většina letců své povolání milovala a žádná překážka je od neopakovatelného startu do oblak nemohla zastavit.

Velení letectva se s mimořádnou událostí u 5. slp seznámilo později. V době od 17. do 27. května 1966 totiž dlelo v Sofii. Nejvyšší představitelé vzdušných sil se účastnili pracovní porady zástupců státu Varšavské smlouvy, zaměřené na zlepšení bojové součinnosti v oboru radiotechnického zabezpečení. Uvedená porada probíhala každoročně jednom z hlavních měst členských zemí,,Smlouvy“ 1958 Moskva, 1959 Sofie, 1960 Budapešt‘, 1961 Berlín, 1962 Varšava, 1963 Bukurešt‘, 1964 Praha, 1965 Moskva. Albánská Tirana v seznamu pořadatelů scházela (ostatně krátce po té z Varšavské smlouvy vystoupila a podepsala smlouvu o přátelství a vzájemné pomoci s Čínskou lidovou republikou, ale i ta po smrti Mao Ce Tunga nad psychopatickým režimem Envera Hodži (Hoxhy) zlomila hůl a zanechala Albánii svému osudu – poznámka JK). … „

 

(jjk)

 

Zdroj: Libor Režňák:Ocelový hřebec Mig 19 a československé letectvo 1958-1972

 
Reprofoto původního památníčku Reprofoto původního památníčku
Reprofoto původního památníčku
Nový památník Nový památník
Nový památník
Detail památníku Detail památníku
Detail památníku
Dráha 25 hořovického letiště Dráha 25 hořovického letiště
Dráha 25 hořovického letiště
Vodochody - Odolena Voda Vodochody - Odolena Voda
Vodochody - Odolena Voda

Menu

Z fotogalerie

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama