Zajímavosti

22.04.2012 20:54

Oranžová neděle "S Bachem"?

text,foto: (jjk) Oranžová neděle "S Bachem"?

Před týdnem jsme se podívali na „Oranžovou sobotu“ s Nirvanou, která, ale hlavně byla spíš sobotou vírníkovou (viz. Oranžové velikonoční vajíčka) a dnes 22. dubna 2012 to sice bylo, jako celý víkend podřipské poučování v Krabčicích, ale oranžovou neděli z této veselice udělalo patrně zcela první předvádění před (tedy spíš nad) obecenstvem akrobatického speciálu Sbach 300 z dílny německého pilota a konstruktéra Philippa Steinbacha, který si nejen pro tuto sezonu pořídili sazenští akrobaté Marek Hyka a Radim Bagar. A když už tady u nás, tedy na Sazené tato stíhačka několik dnů konečně bydlí a doplnila tak přepestrou směsku strojů českých akrobatických reprezentantů, nebylo od věci se na tento letounek podívat hezky zblízka. Po rudých barvách letounu Giles 202, Extře 300L a různobarevně se proměňující Extře 330LC tak ze Sazené bude pro změnu létat oranžovo-černý Sbach 300.

Stroj Sbach 300 jsme u nás už párkrát viděli, například v roce 2008 viz. 16. Mistrovství Evropy v letecké akrobacii třídy Unlimited - Hradec Králové 2008, a nebo v roce 2010 viz. Kozel, bodlák, bahnitý Egerling a sedm statečných, kde létal přímo letoun D-ESXA pilotován Philippem Steinbachem, který je od letošního roku v majetku Marka Hyky.
Pro pořádek je třeba poznamenat, že Philipp Steinbach (*25. prosinec 1973), autor tohoto letounu (a jeho dvoumístné verze Sbach 342) a majitel firmy XtremeAir začínal na větroních ve čtrnácti letech, ale dnes už má na kontě více než šedesát typů různých letounů, včetně těch vlastní výroby, nebo výroby Waltera Extry, na jehož letounech a v jeho firmě začínal jako letecký mechanik a spolupracoval na prototypu stroje Extra 400. Kromě toho létal jako akrobat a reprezentant Německa a během této činnosti začal, i díky získaným zkušenostem s leteckou akrobacií, vymýšlet vlastní konstrukci specializovaného letounu (mezitím už vyrobil vlastní ultralehký letoun Impulse 100). Jak čas šel a náhoda tomu chtěla, Philipp Steinbach se potkal s Harro Moewesem, který se rozhodl investovat do akrobatického projektu Xtreme 3000 a vznikla firma XtremeAir GmbH. Letouný se začal klubat v roce 2005 a 19. května 2006 vzlétl první prototyp. Tento letoun se začal účastnit německých akrobatických soutěží a zároveň se postupně zdokonalovat, vznikly jedno a dvoumístné verze letounu XA42 a XA41 pod obchodním označením Sbach 342 a Sbach 300 a konečnou třešničkou na dortu bylo získání certifikátu EASA od tohoto roku 2012, respektive 2011 u dvoumístné verze. Není bez zajímavosti, že na letounu tak trochu podílela i Česká republika, konkrétně Fakulta strojního inženýrství VÚT Brno, kde stroj během certifikace prošel statickými a únavovými zkouškami.
Že se tento letoun vyrobený z moderních kompozitových materiálů a uhlíkových vláken  mimořádně povedl bylo znát už z výsledků na leteckých soutěžích v minulých letech a také o tom svědčí i nebývalý zájem špičkových akrobatických pilotů, kteří na Sbach už přesedlali jako například Britové Eric Vazeille, Gerald Cooper, Paul Bonhomme, Steve Jones, Francouzi Kathel Boulangerová a Mikael Brageot a k nim se přiřadili Marek Hyka létající třídu Unlimited a Radim Bagar v kategorii Advanced. Ale další letci už zájem, pro jeho skvělé vlastnosti o stroj projevili zájem a v dohledné době hodlají postupně přezbrojit z jiných letounů.  A tak uvidíme kolik těchto letounů ze zahraničí se slétne na prestižní mezinárodní Karlovarský pohár v Toužimi koncem května letošního roku, anebo kolik dalších českých pilotů, kromě sazenské dvojice se v budoucnu pro tento stroj rozhodne. Konkrétně letoun Sbach 300 D-ESXA byl vyroben v roce 2008 a Philippem Steinbachem dostatečně zalétán a leteckými soutěžemi ošlehán a tak jen můžeme být zvědavi jak se mu povede na českém nebi, především ve třídě Unlimited v rukou Marka Hyky, v konkurenci strojů Extra 300/330, nebo Su-31M….
A na závěr pro pořádek je třeba i říci něco o parametrech letounu: Délka je 6,44 metru, výška 2,30 m, rozpětí 7,50 m, plocha křídla 11,25 m², Motor Lycoming AEIO 580 L1B5, vzletový výkon 220 kW - šestiválec pístový čtyřdobý, vrtule MTV-9-CC/C203-20d, třílistá, průměr 203 cm, palivo benzín 100LL AVGAS, prázdná hmotnost 570 kg, Maximální akrobatická hmotnost 650 kg, maximální vzletová hmotnost 750 kg, možnost přetížení 10 g /-10 g, max. rychlost 900 metrů 407 km/h, rychlost od 305 km/h do 445 km/h, délka vzletu 270 metrů a délka přistání 360 metrů.
text, foto: (jjk)
 
[Věnováno na dálku mé přítelkyni, která de facto jako inspirace stála za vznikem Magazínu Letiště ČR a díky níž i celý tento projekt existuje, a která t.č. bohužel vzhledem ke své vážné nemoci nemůže světa běh a nejen ten letecký aktivně sledovat…i když už ten světa běh a tak trochu i ten létací začíná velmi zvolna a velmi pomalu vnímat, (jjk)]

 

 
SBach 300 ještě v majetku Ph.Steinbacha SBach 300 ještě v majetku Ph.Steinbacha
SBach 300 ještě v majetku Ph.Steinbacha
SBach 300 ještě v majetku Ph.Steinbacha SBach 300 ještě v majetku Ph.Steinbacha
SBach 300 ještě v majetku Ph.Steinbacha
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Menu

Z fotogalerie

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama