Zajímavosti

21.02.2012 13:11

OK-XGC …Lence k svátku…

text,foto: (jjk) OK-XGC …Lence k svátku…

…a ne třeba jen jedné, ale všem Lenkám, které mají 21. února 2012 svůj svátek, tak jako dáreček přiletěl další stroj Českých aerolinií v retro stylu, ale tentokrát s červenými vousy…chtělo by se říci…tak už jen OK Jet chybí do sbírky Českých aerolinií k jejím devadesátinám, které (doufejme) oslaví v příštím roce, protože první let se po založení Československých státních aerolinií 6. října 1923 československou vládou jako Československé státní aerolinie. A 29. října 1923 letělo Aero A-14 (L-BARC) ze Kbel na trase Praha – Bratislava za pilotování Karla Brabence s prvním cestujícím redaktorem Lidových novin Václavem Königem. A jak se nám to výročí blíží (a i jiných výročí má ČSA poměrně dost) 90. narozenin ČSA, tak se nám do historických barev převlékl už druhý Boeing B737-55S, který 21.února 2012 přistál v 11,30 minut na pražské Ruzyni. …prvním byl na konci listopadu 2011 modrý vousáč, kterého následoval červený a tak nám (při příležitosti velké generálky dalšího letounu, který je na řadě a nového laku) schází vlastně jen livery s červenými pruhy a reklamním heslem OK Jet na svislé ocasní ploše…doufejme, že se dočkáme i tohoto atraktivního zbarvení…když stoj po generálce bude muset do laku tak jako tak 

A jak bylo zmíněno při příležitosti příletu „modrého“ Boeingu (viz. OK-XGB …následovník OK-LDA) 29. listopadu 2011, tak vousy se objevily na letounech ČSA relativně krátce po válce a kromě vrtulových strojů s nimi vydržely až do přelomu osmdesátých a devadesátých let, kdy se do červených pruhů s písmeny OK na svislé ocasní ploše převlékly Iljušiny Il-18 (podobně tyto barvy vozily i L-410). Modré vousy jako poslední z proudových strojů nosil Tupolev Tu-104, ale s příchodem zmíněných Iljušinů (a posléze i Bristol Britannia-318) a hlavně s přemalováváním Il/Av-14 na konci padesátých let se proměnila barva i grafická podoba vousů. Ty byly ladnější a měly červenou barvu. Rovněž pruh přes trup nezakrýval okna, ale táhnul se pod nimi a přes okna byla jen tenká červená linka (ta ovšem byla pouze na vrtulových strojích a na letounech Tu-104, kromě OK-LDA, ale na Tu-124 nikoli).
K dalšímu převlékání kabátu došlo na konci šedesátých let, kdy červený pruh opět zakrýval okna, zmizely vousy a na „kormidle“ se kromě vlajky objevil i propagační nápis OK Jet. Tento design nosily stroje Il-62, Tu-134 a Jak-40. V polovině osmdesátých let se však anglické slovo „Jet“ znelíbilo vrchnosti a tak bylo postupně vyměňováno na „ČSA“. Tato podoba se objevila poprvé na letounech Tu-154. A na začátku 90.let došlo k další změně a na trupu se objevila trikolora, tak jak jí známe i dnes a trojúhelníky na svislé ocasní ploše, jen podoba písmen ČSA na trupu se mírně změnila. Ještě než se trojúhelníky objevily, měly letouny ještě na ocase dvě varianty a to na bílém podladu červeně OK a modrám klínem a nebo diagonální červený pruh s modrým lemem a v červeném poli OK….ale klasika byla OK Jet, což si mnoho z nás z mládí zcela jistě pamatuje…a nebylo by tedy od věci, kdyby při dalším laku se objevil třeba Boeing B737-55S OK-XGD i v těchto barvách, aby průřez historií byl k devadesátým narozeninám ČSA dokonalý…
A co se týče B737-55S OK-XGC (vč.26541) tak ten byl jako nový dodán do Československa 10. července 1992 a zařazen do flotily o sedm dní později i s křestním jménem České Budějovice. To by se dalo vzít jako paralelu k Tu-104 OK-LDC, který vstoupil do provozu u ČSA v prosinci 1957 a činnost ukončil v roce 1974 (o rok později si ještě zahrál v barvách Aeroflotu ve filmu), ale Tu-104 se jménem České Budějovice také létal, ale pod imatrikulací OK-NDF od roku 1963 do roku 1974 a podobně jako předně jmenovaný letoun si i tento zahrál ve filmu, ale pro změnu dostal barvy Alitalie...
Tak tedy máme na českém nebi dvě velmi hezky vyvedené stroje a flotila ČSA je vyvedená ve čtyřech barevnách variantách….a nejen pro Lenky, které dnes měly svátek, ale i pro ostatní to je takový hezký únorový dárek   
text,foto: (jjk)
 
 [Věnováno na dálku mé přítelkyni, která de facto jako inspirace stála za vznikem Magazínu Letiště ČR a díky níž i celý tento projekt existuje, a která t.č. bohužel vzhledem ke své vážné nemoci nemůže světa běh a nejen ten letecký aktivně sledovat, (jjk)]

 

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Menu

Z fotogalerie

vgc vgc

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama