Zajímavosti

02.03.2013 20:11

O svaté Anežce od kamen se nechce….

text,foto: (jjk) O svaté Anežce od kamen se nechce….

….protože březen za kamna vlezem. Ale přišla obleva a navíc letišti Sazená poctivě frézou odklízeli sníh a tak se tu vlastně nepřetržitě může létat. Sice také jedna pranostika praví, že je-li na svatou Anežku obleva, bude v létě hodně bouřek. Jak bude v létě teprve uvidíme (navíc tato pranostika se váže k jinému termínu, protože Anežka má v křesťanském kalendáři svátek 21. ledna). Zkrátka a dobře, jak je vidět, na Sazené pravidelně odklízeli svou sněhovou frézou sníh a tak je i po vydatném sněžení v minulém období dráha čistá, pevná, bez zbytků sněhu a rozbahněných louží. Jak by to mohlo vypadat, bez uklízení, je dostatečně znát na příjezdových cestách, kde je bahna habaděj…

Od října roku 2012 je rovněž na Sazené instalována nově (a ve zkušebním provozu) světelná řada a tak je také nově dráha rozdělena na „Levou“ a „Pravou“ a vznikly tak dráhy 15/33L a 15/33P a tak přilétnuvší se musí hlásit, na kterou z těch dvou drah hodlají přistát. Navíc je třeba vědět, že pravá dráha 33 je dlouhá 840 metrů a široká 30 metrů a levá dráha 33 je dlouhá 1315 metrů a široká 120 metrů…
Na Sazené letiště vzniklo za zbourané letiště v Kralupech. V Kralupech letiště existovalo do roku 1958 kdy se zde začalo s výstavbou fabriky Kaučuku. V té době ještě letiště na Sazené nebylo postavené a proto motoráři stěhovali na Kladno a plachtaři ve své většině na letiště Hořín u Mělníka, kde se létalo až do roku 1965, kdy bylo letiště Hořín zrušeno. Na Sazené se mezitím stavěl hangár a provozní budova a konečně v roce 1967 bylo letiště dokončeno a ve čtvrtek 25. května 1967 tak mohl začít oficiální provoz. Letiště také vzniklo jako vojenské záložní a tak se tu kromě Aeroklubu Kralupy čas od času proháněli i vojáci a kromě nich i letouny z produkce Aera Vodochody. Kromě zkoušek letounu L-39 Albatros sem byl propůjčen i sovětský kluzák Antonov A-15 (viz. Když byl motýlkový Порыв v Kralupech…), který se měl v Aeru Vodochody vyrábět.
Dnes už zde vojáky ani letouny Aera Vodochody nepotkáme, ale letiště uspokojivě funguje a s ním zde kromě aeroklubu i především agilní letecká škola Fly For Fun a sídlo zde má se svým akrobatickým speciálem i český reprezentant Marek Hyka (viz. Oranžová neděle "S Bachem"?….  
A i když je teprve začátek března, tak tady vlastně sezona nekončí a když je jen trochu uspokojivé počasí, tak se tu létá…
A ještě jedna pranostika „Na Anežku není radno sebou v trávě šíti, protože se celkem snadno vlčí neduh chytí“….to jen pro ty nedočkavé, kteří se už těší na skotačení v jarní trávě. Takže se ještě v trávě moc neválejte, mohli byste podle Anežky chytit vlka, ale vzhledem k teplotám spíš zápal plic a navíc byste z rozbahněné trávy byli špinaví jako prasátka 
text, foto: (jjk)
[Věnováno mé přítelkyni, která de facto jako inspirace stála za vznikem Magazínu Letiště ČR a díky níž i celý tento projekt existuje, a která t.č. bohužel vzhledem ke své vážné nemoci pomalu a váhavě světa běh a nejen ten letecký teprve opět začíná znovu objevovat, (jjk)]

 

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Menu

Z fotogalerie

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama