Zajímavosti

11.09.2016 20:40

Nový život malé zelené bestie

text, foto: (jjk) Nový život malé zelené bestie

 Po té co se na tuzemskou oblohu vrátil letoun Beneš-Mráz Be-50 Beta Minor OK-EAA se v těchto týdnech a posledních měsících objevila informace o návratu dalšího letounu s kdysi slavné firmy inž. P. Beneš a inž. J. Mráz, továrna na letadla v Chocni (jak zní oficiální název podniku). Kdo se pohybuje kolem mladoboleslavského letiště v Bezděčíně si už určitě všiml malého zeleného letadélka, které v létě brouzdalo po tamním letišti. Ti co v sobotu 10.září 2016 bylo na letišti v Letňanech možná poprvé po mnoha desetiletích viděli živě ve vzduchu slavný letounek Beneš-Mráz Be-60 Bestiola.    

Bestiola prý znamená bestie, ale tento letounek tedy nebyl a ani žádnou bestií nebyl a není a těžko říci, proč ho takto jeho tvůrci pojmenovali. Když v polovině třicátých let dvacátého století skončila mnohaletá spolupráce konstruktů Pavla Beneše a Miroslava Hajna, odešel Pavel Beneš do Chocně, kde s Jaroslavem Mrázem založil firmu na výrobu sportovních letadel. A právě prvním Benešovým výtvorem v novém působišti byl dvou­místný malý hbitý a šikovný hornoplošník Be-60 pro začátečníky, letecké školy a aerokluby a Masarykovu leteckou ligu. Stroječek se mimořádně povedl, což se ukázalo hnedle vzápětí po vzletu prototypu v roce 1935. Ten rok se malý autostabilní letounek Národního letu a v konkurenci daleko výkonnějších strojů obsadil velmi solidní šesté místo. Beneš-Mráz Be-60 Bestiola  je dvoumístný jednomotorový vzpěrový hornoplošník s dřevěnou kostrou křídla a ocasních ploch. Částečně je potažen překližkou a jinak plátnem. Krycí plechy jsou duralové a skrývají řdový invertní motor Walter Mikron II s dřevěnou dvoulistou vrtuli (současná replika má motor Subaru). Podvozek je pevný, odpérovaný se zadní ostruhou.
A jak bylo řečeno. Po produktu firmy inž. P. Beneš a inž. J. Mráz, továrna na letadla v Chocni Beneš-Mráz Be-50 Beta Minor OK-EAA, se zjevil v posledních týdnech i stroječek Beneš-Mráz Be-60 Bestiola OK-BEC (OK-VAU 88). K vlastní potěše repliku v měřítku jedna ku jedné vyrobil Petr Tax, ale ač si sám stvořil výletní pohodlný a hodný stroječek, zcela jistě splnil i sen (nebo vyvolal nostalgické vzpomínky) mnoha leteckým nadšencům. Vrátit na tuzemské nebe kdysi velmi populární letounek (který byl bohužel vyroben původně jen ve třiadvaceti kusech) je velmi bohulibý a nedocenitelný počin (tedy naopak velmi ocenitelný a zasloužil by si nějakou větší publicitu). A kdo tedy nestihl zálet v Mladé Boleslavi, mohl si všimnout tohoto lehkého školního letounu v Letňanech 10.září 2016 a stavitel Petr Tax, který má už na kontě několik jiných replik, by si za zelenou bestii opravdu zasloužil více než suché poděkování. Oživování slavné konstruktérské československé historie je velmi záslužná činnost a proti ztrátě historické paměti.
A co se týče parametrů, rozpětí: 11,20 m, délka: 6,65 m, nosná plocha: 15,20 m², prázdná hmotnost: 290 kg, vzletová hmotnost: 490 kg, štíhlost křídla: 8,25, maximální rychlost: 150 km/h, cestovní rychlost: 125 km/h, přistávací rychlost: 55 km/h, délka rozjezdu: 90 m, délka dojezdu: 60 m, dolet: 470 km, dostup: 3.400 m a původní motor Walter Mikron II 44,2 kW, ale v replice z roku 2016 je motor Suzuki.
Tak nelze než přát zelené bestii, která bydlí v Mladé Boleslavi, díky zázračné reinkarnaci další, nový a úspěšný život. Tento výtvor továrny Pavla Beneše a Jaroslava Mráze a vlastně dnes Petra Taxe, si to určitě zaslouží…  
text, foto: (jjk)
[Věnováno mé přítelkyni, která de facto jako inspirace stála za vznikem Magazínu Letiště ČR a díky níž i celý tento projekt existuje, a která se ze své vážné nemoci pomalu vrací zpět a světa běh a nejen ten letecký znovu objevuje, (jjk)]  
 
 
 
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Menu

Z fotogalerie

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama