Zajímavosti

17.03.2018 21:23

Niki Lauda opět na startu

text (jjk), foto: Laudamotion, Twitter/@StHartl Niki Lauda opět na startu
Dne 25. března 2018 vyrazí z Düsseldorfu Airbus A320-214 sice v barvách zaniknuvší společnosti Air Berlin, ale na trupu už s nápisem Laudamotion a s rakouskou registrací OE-LOF na svou první pravidelnou linku. Niki Lauda tak vlastně potřetí (fakticky po čtvrté) startuje svou leteckou společnost. I když to není úplně přesné, protože společnost Laudamotion vlastní už dva roky, od roku 2016, ale na začátku roku 2018 se mu po různých peripetiích podařilo získat zbytky flotily flyNiki, která byla součástí Air Berlin. A jak předem avizoval, od spuštění letní sezony, na konci března, obnovuje provoz už pod názvem Laudamotion.
Niki Lauda koupil leteckou společnost Amira Air, kterou vlastnil investor Ronny Pecik, a kterou přejmenoval v roce 2016 na Lauda Motion, nebo tedy Laudamotion (a jeho letouny jsou čas od času k potkání na letišti České Budějovice – Planá). Doposud měl Niki Lauda ve své flotile dvanáct letounů Bombardier Learjet 60, Challenger 300/600, Global Express, Global 6000. Díky tomu, že se na druhý pokus Niki Laudovi podařilo získat společnost flyNiki, dostává se do flotily Laudamotion patnáct strojů typu Airbus A319/320/321 společnosti, kterou sám zakládal. V roce 2003 Niki Lauda založil společnost Niki Luftfahrt GmbH (s obchodní značkou FlyNiki), ale po nějakém čase nechal do společnosti vstoupit menšinového akcionáře, kterým tehdy byla společnost Air Berlin, která FlyNiki plně ovládla v roce 2011.
Ale ještě před tím Niki Lauda založil první společnost Lauda Air v roce 1979, která měla jen krátkého trvání. Niki Lauda se však nevzdal a společnost obnovil o několik let později. Posléze ve společnosti prodal podíly rakouské Austrian Airlines a německé Lufthanse a nakonec v roce 2001 rakouský národní dopravce celou společnost Lauda Air převzal. Lauda Air ukončila činnost v roce 2013.
Amira Air a tedy dnešní Laudamotion je tedy čtvrtý pokus (vzhledem k tomu, že Lauda air byly vlastně dvě společnosti).
A jak se z flyNiki stala nynější Laudamotion. Niki Lauda se totiž k odkazu flyNiki hlásí a Laudamotion považuje za jistého ideového pokračovatele společnosti, kterou sám zakládal, a která se do jeho vlastnictví vlastně vrátila. Celá historie vznikla tak, že v listopadu roku 2003 Niki Lauda odkoupil rakouskou dceřinou společnost zkrachovalé Aero Lloyd a vytvořil novou firmu Niki Luftfahrt GmbH. Původně se mělo jednat jen o charterového dopravce a provoz zahájila 28. listopadu 2003 dovolenkovými linkami z Vídně do Tenerife a posléze z Vídně a Salzburgu na Kanárské ostrovy, na Madeiru a do Egypta. 
Na začátku roku začátku roku 2004 do FlyNiki vstoupila společnost Air Berlin s podílem 24 procent a posléze 49,9 procent. V roce 2007 Air Berlin převzal celou společnost.
V roce 2011 Niki Lauda odstoupil z funkce předsedy představenstva a v roce 2013 i ze správní rady Air Berlin. V roce 2017 vstoupila do Air Berlin společnost Etihad a mělo dojít k dalšímu rozvoji nových linek a vytvoření a posílení značky Tui Fly. V červnu však rozhovory skončily, v srpnu ohlásila Air Berlin insolvenci, když Etihad zastavil finanční podporu.
A ve středu 13. prosince 2017 ukončila letecká společnost Niki Luftfahrt GmbH veškerý provoz a skončila v insolvenci. Do  insolvenčního řízení se přihlásili jak zakladatel společnosti Niki Lauda, tak cestovní kanceláře Tui a Thomas Cook. Společnost International Airlines Group založila za účelem převzetí FlyNiki v Rakousku dceřinou firmu nízkonákladové španělské letecké společnosti Vueling, která ovšem měla fungovat samostatně a zároveň měla převzít patnáct strojů Airbus A320 a sloty na letištích ve Vídni, Düsseldorfu, Mnichově, Palmě de Mallorca nebo Curychu. Důvodem bylo hlavně to, že společnost Niki byla v Air Berlin vlastně jediným ekonomicky stabilním a výdělečným podnikem.
Na převzetí FlyNiki se sice původně v říjnu 2017 dohodla letecká společnost Lufthansa, ale kvůli porušení evropského práva hospodářské soutěže, byla nucena dohodu zrušit. Následovala žádost Niki Luftfahrt GmbH o zahájení konkurzního řízení. Ale v lednu 2018 došlo k dalšímu kotrmelci, na jehož konci je zakladatel společnosti Niki Lauda, protože rakouští věřitelé nabídku společnosti Laudamotion GmbH (za podpory skupiny Thomas Cook) jednomyslně podpořili. Tím tak padl plánovaný prodej společnosti britské skupině International Airlines Group, respektive španělskému Vuelingu.
Zvrat v konkurzním řízení nastal díky tomu, že německé soudy rozhodly o tom, že konkurzní řízení rakouské společnosti nemůže být vedeno v Německu a vrátil celé řízení do Rakouska. Už Niki Lauda v loňském roce přesun konkurzu z Rakouska do Německa kritizoval. A následně rakouský konkurzní soud v Korneuburgu, který začal znovu celou záležitost řešit rozhodl podle prohlášení insolvenčních správců Ully Reischové a Lucase Flöthera ve prospěch nabídky Nikiho Laudy a jeho společnosti Laudamotion GmbH.
Takže Niki Lauda je počtvrté (nebo potřetí) na začátku, a v tomto týdnu oznámil spuštění nových pravidelných linek společnosti Laudamotion od 25.března 2018 s letouny Airbus A319/320/321. A první stroj Airbus A320-214 OE-LOF s nápisem Laudamotion už stihl vyfotit reportér Zeit im Bild ORF TV Stefan Hartl.
A tak tedy 25. března 2018 se chystá letecká společnost Niki Laudy rozlétat jak ze své mateřské základny ve Vídni, na letišti Schwechat (kromě toho se bude létat i z Salzburgu, Grazu, Innsbrucku a Lince) tak i ze svých bází na letištích Düsseldorf, Frankfurt, Kolín nad Rýnem, Mnichov, Stuttgart a Curych. Hlavními cíli budou v této sezoně především prázdninové destinace, jako jsou Palma de Mallorca, Ibiza, Malaga, Itálie, Kypr, a další místa v Řecku, jako jsou Santorini, Kréta a Kalamata. Dalšími trasami budou i například linky Basilej – Palma de Mallorca, Basilej – Heraklion, Curich – Lanzarote nebo Fuerteventura.  
Hlavním partnerem rakouské letecké společnosti je cestovní kancelář Thomas Cook a německá letecká společnost Condor. Takže vzájemná sounáležitost letecké společnosti Niki Laudy s jednou z největších cestovních kanceláří na světe a významnou německou leteckou společností by mohlo přinést i úspěch další kapitole v leteckém angažmá slavného automobilového závodníka Nikiho Laudy.  
 
 
 
 

foto: www.laudamotion.com foto: www.laudamotion.com
foto: www.laudamotion.com
foto: Twitter Stefan Hartl foto: Twitter Stefan Hartl
foto: Twitter Stefan Hartl
foto: www.laudamotion.com foto: www.laudamotion.com
foto: www.laudamotion.com
foto: Twitter Stefan Hartl foto: Twitter Stefan Hartl
foto: Twitter Stefan Hartl

Menu

Z fotogalerie

15 15

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama