Zajímavosti

29.08.2015 19:26

NESem vám noviny z daleké ciziny, aneb…

text,foto: (jjk), foto: V.P. NESem vám noviny z daleké ciziny, aneb…

…NESsí se vrací, aneb zastavení s lochNESkou. Možná si leckdo vzpomene, že v loňské letní sezoně se českou registrační značkou a ve flotile Českých aerolinií na půl roku objevil letoun ve velmi netradičních barvách letecké společnosti AirAsia, respektive, její malajské divize. Za celou dobu pobytu v České republice stroj létal v těchto červenobílých barvách a na podzim roku 2014 tuzemské aerolinie opustil a vrátil se na asijský kontinent. V těchto dnech se ovšem tento Airbus A320-216 podařilo ulovit v Indii, kde mimo jiné propaguje jednu z nejvýznamnějších osobností indické historie, kterým byl Jehangir Ratanji Dadabhoy Tata.

V současné době létá v Indii pro společnost SpiceJet v pronájmu letoun Airbus A319-112 OK-MEL v barvách (a s posádkami) Českých aerolinií. A tak se před několika dny podařilo členovi české posádky Vladimíru Petrovi ulovit náhodou v Bengalúru (Bangalore) v téměř nespočítatelné flotile společnosti AirAsia zrovna ten konkrétní letoun, který v roce 2014 působil u Českých aerolinií. Navíc je tento stroj opatřen atraktivním propagačním zbarvením, oslavujícím prvního pilota indické národnosti a významného podnikatele a průmyslníka Jehangira Ratanjie Dadabhoye Taty.   
Tento stroj Airbus A320-216  létal nejprve u AirAsia (cosi o indonéské divizi této společnosti je zde viz. Bhinneka Tunggal Ika, tělem i duší 4. Yogyakarta – Indonesia AirAsia), respektive u její divize v Malajsii (cn. 3448 z 3. března 2008 F-WWIX 2x CFMI CFM56-5B6/P), kde sloužil od 21. března 2008 do 13. června 2014 jako 9M-AHI. A od 13. června 2014 tedy červenobílý suvenýr z malajské tržnice létal u Českých aerolinií jako OK-NES. Neznalý člověk onoho půl roku neměl šanci moc poznat, že tento letoun je členem flotily Českých aerolinií, protože hnedle pětkrát (na trupu, motorech a břiše) měl na sobě napsáno AirAsia.com. Po té co (podle zbarvení na tuzemské poměry netradičního) tento letoun připomínající trochu pouťovou LochNESku dosloužil svou letní směnu u Českých aerolinií, vydal se 17.října 2014 opět na své obvyklé letové trasy v malajské divizi AirAsia, opět jako 9M-AHI. Na konci října roku 2014 však byl letoun odstaven, aby mohl dostat nové zbarvení s propagačním polepem propagujícím Jehangira Tatu a byl převelen do indické divize tohoto asijského nízkonákladového gigantu. Airbus A320-216 také dostal novou indickou registrační značku VT-JRT.
Ale bezmála zajímavou osobností je onen muž, který je leteckou společností AirAsia propagován. Možná by bylo příznačnější, kdyby Jehangira Tatu propagoval vlajkový dopravce Air India, jehož je Tata zakladatelem, ale což. Nu mimochodem Jehangir Tata byl prvním Indem, tedy člověk indické národnosti, který získal pilotní licenci. Tata byla také zakladatelem letecké společnosti Tata Airlines, které se po osamostatnění Indie po druhé světové válce staly vlajkovým národním dopravcem a pod jménem Air India. Jehangir Tata byl také letitým ředitelem společnosti a v mezičase si založil další aerolinie a to Indian Airlines a kromě toho největší indickou automobilku Tata motors (a Titan Industries, Tata Tea, Voltas a další firmy a společnosti).
Jehangir Ratanji Dadabhoy Tata se narodil 29.července 1904 v Paříži a zemřel 29.listopadu 1993 v Ženevě. Jako syn francouzské matky a indického otce na rozdíl od mnoha jiných Indů nesloužil v britské armádě, případně Royal Air Force, ale sloužil ve francouzské armádě a francouzské cizinecké legii (také v roce 1983 obdržel francouzský Řád čestné legie). A právě služba v armádě trochu komplikovala studia Bombaji, Londýně, Japonsku a  Francii. V té době už celá rodina totiž žila v Londýně a tak „na vojnu“ Tata musel na kontinentální Evropu. Na přelomu dvacátých a třicátých let se však rodina, vzhledem ke stále se rozvíjejí rodinné firmě přestěhovala zpět do Indie a Jehangir Tata byl na popud svého otce a majitele firmy zapojen do činnosti Tata Company. Ještě předtím však Jehangir Tata, obdivovatel Louise Blériota, získal 10. února 1929 jako historicky první Ind pilotní průkaz navíc vydaný přímo indickými (tehdy ještě koloniálními, ale indickými) úřady. Jeho nadšení pro letectví se také otisklo v založení první ryze indické letecké společnosti Tata Airlines v roce 1932 (britské letecké společnosti logicky v Indii, která byla kolonií, působily).
Nu celý životopis Jehangira Taty není třeba zde zmiňovat, to bychom tu byli tři dny, ale co se týče letectví a dopravy, tak nejpodstatnější je bezesporu přeměna z Tata Airlines v Air India v roce 1946 v předtuše vzniku samostatné Indické republiky a následné zahájení fungování Air India International jako první indické vlajkové letecké společnosti a to i na mezinárodních linkách (do té doby tyto lety zajišťovaly až na výjimky právě britské koloniální letecké společnosti). Mezi tím v roce 1945 vznikla i firma Tata Motors. Jehangir Tata stál v čele Air India několik desetiletí, ačkoli majetkové poměry se mezitím změnily ve prospěch Indické republiky, ale asi mu to bylo málo, protože v roce 1953 založil vlastně konkurenta státních aerolinií Indian Airlines, jímž šéfoval pětadvacet let (dnes jsou obě společnosti jednou firmou).
Jehangir Ratanji Dadabhoy Tata, tento významný a úspěšný muž, který patří k největším osobnostem Indie zemřel rok před svými devadesátými narozeninami ve švýcarské Ženevě, kde se léčil s vážným onemocněním ledvin a zajímavostí je, že na vlastní přání je pochován na pařížském hřbitově Père Lachaise.
Takže taková trochu zvláštní česko-indická stopa prostřednictvím jednoho letounu, který byl vyroben ve Francii, létal v Malajsii, pak chvilku v České republice a dnes v Indii….
text, foto: (jjk), foto: Vladimír Petr
 [Věnováno mé přítelkyni, která de facto jako inspirace stála za vznikem Magazínu Letiště ČR a díky níž i celý tento projekt existuje, a která t.č. bohužel vzhledem ke své vážné nemoci teprve světa běh a nejen ten letecký opět stále znovu objevuje, (jjk)]  

 

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Menu

Z fotogalerie

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama