Zajímavosti

03.12.2011 21:25

Nejmladší potomek Olega Konstantinoviče…

text,foto: (jjk) Nejmladší potomek Olega Konstantinoviče…

…Antonova se začal zjevovat na našem nebi. Ačkoli sám konstruktér Oleg Antonov už od roku 1984 udílí rady, ohledně toho jak se má správně létat andělům na nebesích, továrna a konstrukční kancelář po jeho příjmení pojmenovaná pokračovala ve vývoji a stále existuje, ačkoli po rozpadu Sovětského svazu se ocitla na území samostatné Ukrajiny. S letouny Olega Konstantinoviče Antonova se naše letecká veřejnost už dostatečně sžila a to především díky osvědčeným „pracantům“ An-2, ale i An-24/26/32 a nebo i velkokapacitním nákladním strojům An-124 Ruslan, a nebo i díky mimořádné návštěvě An-225 Mrija a raketoplánem Buran….V posledních dnech se však na pražském ruzyňském letišti začal ukazovat i jeden z nejmladších členů Antonovovy rodiny letoun An-148, ne nepodobný britskému stroji Bae-146/Avro RJ…Antonov An-148 do Prahy přivezla letecký společnost Rossija (Rossijskije avialinii/Россия — Российские авиалинии sídlící na petrohradském letišti Pulkovo (tamtéž dříve sídlila a stejnojmenná letecká společnost, která se v roce 2006 stala součástí společnosti Rossija)…

….a jen pro pořádek, když už byla zmínka o podobností mezi An-148 a Bae-146/Avro RJ, tak kromě fotografického srovnání obou letounů během startování z pražské Ruzyně je nutno poznamenat, že letoun vyráběný ve Velké Británii má čtyři motory (a nikoli dva jako ukrajinský stroj) a vyráběl se v letech 1978 – 2001, přičemž Antonov An-148 se teprve v roce 2001 začal rodit v konstrukční kanceláři v Kyjevě.
Cílem vývoje bylo vyprodukovat letoun, který by na krátkých a regionálních tratích nahradil obstarožní stroje Tupolev Tu-134 a Jakovlev Jak-42. Koncepce vychází z původního stroje An-74TK-300, ale dostal zcela nové křídlo, jinak posazené a zcela nové motory Ivčenko D-436-148 a také došlo k prodloužení trupu. Na rozdíl od An-74(72) také nový letoun je především určen pro přepravu cestujících na rozdíl od svého víceméně nákladního předchůdce. Na letounu začala co se týče výroby spolupracovat kromě ukrajinského výrobce i voroněžská firma VASO, která se v minulosti podílela i na výrobě strojů Tu-144 a Il-86/96.
Od roku 2003 se tedy na letadle usilovně pracovalo a k prvnímu vzletu prototypu došlo 17. prosince 2004 přičemž všechny potřebné „papíry“ byly vyřízeny v roce 2007.
Jako první letecká společnost zařadila do své flotily An-148 domácí, tedy ukrajinský dopravce Šerosvit v roce 2009 a týž rok se připojila i petrohradská Rossija a mezi dalšími zájemci se objevily nejen další ruské a ukrajinské letecké společnosti, ale i například bolívijské vojenské letectvo, letecká společnost Cubana de Aviación, nebo firmy z Indie, Kazachstánu, Íránu a Myanmaru(Barmy). S tím souvisí i dvě informace a to, že o licenční výrobu projevila zájem íránská firma HESA a druhá informace, už ne tak optimistická, že během výcvikového letu pro myanmarské vojenské letectvo 5. března 2011 došlo u obce Garbuzovo v Belgorodské oblasti k fatální destrukci letounu při níž zahynuli čtyři piloti a dva technici…
Ale i přes tuto nemilou událost je letounů An-148 (a dalších verzí) objednáno více jak tři stovky a už se letounu dočkalo i české letecké diváctvo…
Do základní verze An-148-100 se vejde sedmdesát (maximálně osmdesát) a letoun je je schopen dopravit na vzdálenost až 5 100 kilometrů (verze An-148-100E). Od základního typu je odvozena verze An-158 (An-148-200) pro 99 cestujících, která vznikla v roce 2010, dále varze An-168 (An-148 ABJ - business jet, nebo V.I.P.) a nebo teprve plánovaná nákladní verze An-178 až pro dvacet tun nákladu.
An-148 (podle verzí) má délku 29,13 až 34,36 metru, rozpětí 28,91 metru, výšku   8,19 až 8,60 metru, šířku kabiny 3,15 metru, výšku kabiny dva metry, maximální vzletovou hmotnost 38.550 až 43.700 kg a dostup 12.200 metrů při rychlosti 820 - 870 km/h.
text, foto: (jjk)

 

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bae-146 Bae-146
Bae-146
An-148 An-148
An-148
 

Bae-146 Bae-146
Bae-146
An-148 An-148
An-148
 

Bae-146 Bae-146
Bae-146
An-148 An-148
An-148
 

Bae-146 Bae-146
Bae-146
An-148 An-148
An-148
 

Bae-146 Bae-146
Bae-146
 

Bae-146 Bae-146
Bae-146
An-148 An-148
An-148
 

 

Menu

Z fotogalerie

vgc vgc

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama