Zajímavosti

05.02.2017 19:58

Na odchodnou

text, foto: (jjk) Na odchodnou
S koncem roku 2016 ukončila činnost společnost Alfa-Helicopter a během ledna roku 2017 už stihla rozpustit skoro celou svou flotilu viz S koncem ledna úplně rozpuštěný a vypuštěný…. Firma začala leteckou záchrannou službu provozovat v roce 1992 v Brně (Začátky a konce, Na Kaměnkách k Lučině) a v roce 2016 provozovala čtyři základny, právě v Brně (Circa urbem Brunensis 3. – Od Migů-21 k Benediktu šestnáctému), Olomouci, Jihlavě a Českých Budějovicích. Tak je bychom si, jako doplněk, mohli, stručně připomenout historii.
Firma Alfa-Helikopter s.r.o. vznikla 12.června 1991 v Uničově s provozem byla na letišti Olomouc - Neředín. S prvním lednovým dnem roku 1992 si z Polska pronajala vrtulník Mi-2 a začala provozovat stanici Letecké záchranné služby v Brně, na (už neexistujícím) letišti Slatina (Černovice). Hned po vrtulníku Mi-2  společnost 27.května 1992 do své flotily zařadila vrtulník Bell 206L-3 OK-XIS. V následujícím roce 1993 rozšiřuje Alfa-Helikopter činnost na LZS v Jihlavě, kde přebírá stanici po společnosti Bel-Air s.r.o.. V dalším roce 1994 se vrtulníkový park rozšiřuje o Bell 206L-4 OK-YIP, a o další dva roky později, 21.března 1996 se v Brně objevuje nový vrtulník Bell 206L4T OK-ZIU, který létá u společnosti až do úplného konce. O něco později létá u Alfy vrtulník Bell 206L-4 OK-YIR, který byl zničen při nehodě 3.května 2001.
V roce 2000 ve spolupráci s firmou Delta Systém-Air vzniká sdružení Asociace nestátních provozovatelů vrtulníků letecké záchranné služby - HEMS-Helicopter Emergency Medical Service a firma přesunuje sídlo do Brna. Další rok už Alfa pořizuje nový a větší vrtulník Bell 427 a od firmy Alfa-Helikopter se odděluje společnost Heliwork CZ, které funguje zcela samostatně.
V roce 2003, po vyhlášení vítězů výběrového řízení na provozovatele stanic letecké záchranné služby je zřejmé, že Alfa-Helikopter bude provozovat od 1.ledna 2004 základny v Olomouci, Jihlavě a Českých Budějovicích. Královéhradecká firma Delta Sytem – Air, tedy DSA provozuje v následujícím období základny v Brně, Ostravě, Liberci a Ústí nad Labem.
O rok později 7.května 2004 se společnost Alfa-Helikopter přejmenovala na Alfa-Helicopter spol.s.r.o., a ještě týž rok firma kupuje už třetí vrtulník Bell 427.
V letech 2005 a 2006, respektive 2009 probíhá cestovatelský kolotoč vrtulníku Bell 206L4T OK-ZIU. Nejprve na jaře 2005 mění stroj registraci z OK-ZIU na OM-ZIU, aby byl stroj připraven do výběrového řízení na provozovatele Letecké záchranné služby v Žilině. Ale místo cesty na Slovensko je v létě vrtulník Bell 206L4T vrácen do rejstříku jako OK-AHC. Ale Alfa-Helicopter nakonec výběrové řízení na žilinskou základnu vyhrává a Bell 206L4T získává opět slovenskou registraci OM-ZIU a provozuje od 1.ledna 2006 další tři roky leteckou záchranku jako Regional heli service s.r.o. Po této epizodě se stroj vrátil zpátky do flotily Alfa-Helicopter jako OK-ZIU a sloužil až do konce existence společnosti. Když se OK-ZIU odebral na Slovensko, přichází na jaře roku 2006 už čtvrtý vrtulník Bell 427.
V roce 2008 se koná další výběrové řízení do kterého se přihlašují společně firmy Alfa-Helicopter a DSA a nakonec podepisují smlouvu na osm let. DSA provozuje základny v Hradci Králové, Ústí nad Labem, Liberci a v Ostravě a Alfa-Helicopter v Brně, Českých Budějovicích, Jihlavě a Olomouci (v Praze nadále leteckou záchranku zajišťuje policie a v Plzni vojenské letectvo).
V roce 2009 se do flotily Alfa-Helicopter dostává nový typ stroje a to Eurocopter EC 135 T2+ OK-NIK(ola), který má své domovské stanoviště v Brně – Tuřanech, kde si firma vybudovala i zcela nové moderní zázemí. O rok později 22.června 2010 se zařazuje do služby další EC 135 T2+ OK-AHG, který míří na základnu do Olomouce.
Posádky firmy v roce 2014 testují lety s izraelskými brýlemi typu NL-93 firmy New Noga Light Ltd. na britských přilbách Alpha Eagle 901 a posléze tento systém zavádí do aktivní služby. O rok později se Alfa-Helicopter podílí na vzniku a zavádění mobilní aplikace „Záchranka“.
Ale v roce 2016 dochází k podivným událostem okolo nového výběrového řízení na provoz letecké záchranky (Shrnutí celé situace na konci roku 2016: Jak vodník Kebule vařil mlhu…a zavařil to všem a pak ještě jednou na začátku roku 2017 viz. Když nad životem vládne kulaté razítko) a v chaotické situaci společnost Alfa-Helicopter oznamuje, že se výběrového řízení nezúčastní a k 31.prosinci 2016 ukončí provoz. A k tomu také i dochází.
text, foto: (jjk)
  
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Menu

Z fotogalerie

15 15

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama