Zajímavosti

27.08.2018 18:21

Na cvikovském nebi bez Trabantů

text: (jjk), text, foto: M.J. Na cvikovském nebi bez Trabantů

Město Zwickau ve Svobodném státě Sasko se proslavilo hlavně výrobou automobilů značky Trabant, ale automobilovou výrobu zde o mnoho dříve zavedl konstruktér August Horch. Před Trabantem to byla továrna značky Audi a dnes se zde vyrábí automobily Volkswagen. Zwickau je, ale spjato už více než století i se vzduchoplavbou. Společnost „Verein für Luftfahrt und Flugwesen“ zde vznikla už v roce 1909 a provozovala teplovzdušný balon Zwickau. Existovalo zde také první polní letiště v prostoru vojenské posádky v Helmsdorfu na sever od města. Společnost Zwickauer Flugplatz GmbH provozující oficiální letiště nedaleko Lichtentanne na západě města, pak vznikla před osmdesáti lety 27. června 1928. A poslední dvě dekády se zde koná i letecký den Großes Flugplatzfest, který se letos konal 26. srpna 2018.

Jak bylo zmíněno, první letiště ve Zwickau vzniklo na vojenském cvičišti u v Helmsdorfu na severu města. Dnes je zde rozsáhlé kaliště. A „Verein für Luftfahrt und Flugwesen“ založená 26. dubna 1909 zde provozovala do roku 1914 teplovzdušný balón Zwickau. Ale k vidění zde byly i letouny společnosti Sachsenrundflug, nebo 6. července 1913 i vzducholoď Zeppelin LZ Sachsen.
Po Versaillské smlouvě v roce 1920 bylo nařízeno zbourat hangár a ukončit veškerou leteckou činnost. Ale místní letci se nedali a založili spolek Zwickauer Verein für Luftfahrt und Flugwesen, který se snažil zřídit nové letiště v Zwickau, alespoň plachtařské, když motorové se na základě Versaillské smlouvy postavit, ani provozovat, nesmělo. A tak 1. dubna 1926 nedaleko Lichtentanne si spolek pronajal na dvanáct let palouk od Otto Schmelzera. Už o rok později 2. května 1927 ve Zwickau přistál Junkers F.13 s cestujícími na lince Nuremberg/Fürth - Bayreuth - Hof - Plauen - Zwickau - Lipsko. Tato linka ovšem fungovala jen do listopadu roku 1927.
O rok později 27. června 1928 vznikla společnost Zwickauer Flugplatz GmbH a magistrát města poskytl dotaci na rozšíření letiště. Objevil se tu nejen motorový provoz, ale bylo možné zde potkávat i dopravní letouny společnosti Nordbayerische Verkehrsflug GmbH na lince z Norimberku přes Zwickau, Chemnitz, Drážďany do Štětína, nebo společnosti Deutsche Verkehrsflug AG. A ke kuriózní situaci došlo 16. října 1932, kdy do Zwickau přiletěl čtyřmotorový Junkers G.38, který zde ovšem nemohl přistát, protože tak velký stroj by se na letiště nevešlo a ani by nedokázalo opět odstartovat. Na letišti také byly vybudovány dílny a opravny firmy Flugzeugreparaturwerk Gustav Basser. Ty ovšem podlehly 12. května 1944 spojeneckému bombardování. Trosky budov a podzemní haly byly nakonec zlikvidovány v roce 1947. Na jaře roku 1953 se začalo s opravou letiště a byl tu jen plachtařský provoz na kluzácích SG-38. Od 1. března 1957 letiště provozovala východoněmecká obdoba Svazarmu  Gesellschaft für Sport und Technik (GTS). Ovšem kvůli hluku od roku 1973 se opět provoz vrátil k plachtařskému létání. Ale i tak bylo letiště okresním výcvikovým střediskem GST, kde bylo vychováno i několik významných východoněmeckých soutěžních plachtařů. Shodou okolností ne zde i konal historicky poslední plachtařský šampionát NDR před sjednocením země. Po roce 1990 a zániku GTS, vznikl Zwickauer Segelflieger Aero-Club Zwickau e.V., vrátil se sem i plný motorový provoz v roce 1990. A kromě jiných akcí a plachtařských soutěží se zde také v posledních dvaceti letech koná i pravidelný letecký den Großes Flugplatzfest.
A právě na aeroklubovém letišti ve Cvikově (Zwickau) se konal podevatenácté letecký den nazvaný Großes Flugplatzfest 26. srpna 2018.
Na letišti od dopoledních hodin do večera probíhaly vyhlídkové lety, o které se postaraly nejrůznější letouny, včetně největšího letadla na letištní ploše Junkersu Ju-52. Samotný letový program začal výsadkem z Antonovu An-2, vlekem Grunau Baby za Polikarpovem Po-2 a kluzákem Jantar 1. Následovala trojice Ryan Aeronautical ST3KR, Boeing A75N1 Stearman a Tatra T-131 Jungmann. Poté se na proměnlivé oblačnosti předvedla dvojice An-2, kluzák Norma ASTM a Harvard Mk.IIb. Následovala čtveřice vedená strojem Diamond DA 40D Star s dvěma Zlíny Z-43 na křídle a na slotu skupinu uzavíral Zlín Z-42MU. Poté vzlétla dvojice Polikarpovů Po-2 Kukuruznik, která byla vystřídána méně sourodnou dvojicí s červeným Baby Great Lakes a žlutým Bücker Bü-181 Bestmann (Heliopolis Gomhouria Mk.6). Následoval původem německý ve Francii vyrobený Morane Saulnier MS.505 Criquet (Fi-156), kterého vystřídal dvoumotorový Dornier Do-28D2 a trojice letounů Nadace Metoděje Vlacha ve složení PB-6 Racek, Klemm Kl-25 a Fokker D.VIII. Diváci mohli obdivovat i trojici elegantních Cessen 195, Jakovlev Jak-52, Jak-18A a Piper PA-23-160 Apache. Následovaly u nás málo vídané letouny Bölkow Bo.207 s dvojicí Bo.209 Monsun. Divácky atraktivní sestřelování balónků dvojice Zlínů vystřídal North American T-28B Trojan. Posledním vystupujícím byla akrobatická skupina The Flying Bulls Aerobatics Team na čtveřici speciálů XA-42 XtremeAir.
Českou republiku zastupovalo mimo Flying Bulls Aerobatics Teamu z Jaroměře a letadel Nadace Metoděje Vlacha z Mladé Boleslavi také množství místních aeroklubových Zlínů, které nejen vystupovaly v programu, ale také létaly vyhlídkové lety.
 
Více fotografií je k vidění na stránkách Miloše Jenčíka 19. Großes Flugplatzfest | Zwickau (D) | 26. 8. 2018 a http://airfoto.jencik.net/foto167.php
text: (jjk),M.J. foto: Miloš Jenčík www.airfoto.jencik.net 
 
 
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Menu

Z fotogalerie

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama