Zajímavosti

19.04.2009 17:49

Na cestě z Filipín

text: (jjk), foto: Michael Heger Na cestě z Filipín

Čas od času se podaří ulovit něco zajímavého z cizokrajných zemí. A tak po několika fotkách Airbusu A-380 ze Singapuru se dnes můžeme podívat na záběry z filipínského ostrova Palawan, konkrétně z letiště v Puerto Princesa z konce března tohoto roku.

Filipíny a jejich víc než 80 milionů obyvatel žije na zhruba sedmi tisících ostrovů a ostrůvků. Ty jsou omývány čtyřmi moři, z východu Filipínským, ze západu Jihočínským a z jihu Suluským a Celebeským.Filipíny jsou sice bohaté na nerostné bohatství, ale přesto patří k tzv. rozvojovým zemím. Donedávna zde převládala tradiční odvětví průmyslu – průmysl potravinářský, textilní, dřevařský a částečně chemický. Od 70. let 20. století začíná na významu nabírat strojírenství. Významnými odvětvími strojírenství se stala výroba videorekordérů, televizorů a radiomagnetofonů a montáž automobilů. Největším průmyslovým centrem země je hlavní město Manila, zde je soustředěno téměř 90% veškerého filipínského průmyslu. Podle informací autora přiložených fotek však rozhodně nelze hovořit o pracovitosti obyvatel Filipín. Tedy ve své podstatě slovo pracovitost a termín práce pozbývají v této zemi de facto smysl, protože místní křesťanští obyvatelé se řídí poněkud zjednodušeným termínem: Bůh dal, Bůh vzal. V praxi to znamená, že si za jakoukoli službu Filipínec řekne natolik nesmyslně vysokou částku, že jí cizinec není ochoten zaplatit. A tuzemec tak nemusí pracovat a pod nějakým stromem si něco žvýká. … Ale ještě stručně pro pořádek něco o historii tohoto souostroví. Ve středověku byly Filipíny rozdrobené na řadu drobných knížectví, v jejichž čele stáli rádžové. V 15. století se sem z Bruneje dostal islám a v roce 1521 při své cestě kolem světa objevil ostrovy Fernão de Magalhães. A o 21 let později se staly španělskou kolonií Španělská východní Indie. Koncem 19. století místní obyvatelé začali usilovat o nezávislost a samostatnost. Nejprve tedy vojenskou cestou v roce1872 neúspěšně. A po španělsko-americké válce v roce 1901 se Filipíny staly kolonií pro změnu Spojených států amerických. Od udělení tzv. omezená autonomie v roce 1916, přes tzv. desetiletý přechodný stav během něhož se měly Filipíny připravit na nezávislost (1934) a statut dominia, získaly Filipíny v roce 1946 konečně úplnou nezávislost.

Konečně se dostáváme k přiloženým fotografiím. Většina jich je z ostrova Palawan, který se nachází jihozápadně od Manily, a letiště v jeho správním středisku Puerto Princesa (120 tisíc obyvatel). A protože existuje více než šest desítek vnitrostátních spojů i v Puerto Princes lze potkat stroje některé ze čtyřech (z šestnácti) domácích dopravců (někdy asi i všechny najednou) Philippine Airlines, Air Philippines, Asian Spirit, Cebu Pacifik air, nebo některé z cca 15 zahraničních leteckých společností. Ale Michael Hegr měl štěstí a u podivného odbavovacího pracoviště potkal hned stroje tří, respektive čtyř tuzemských leteckých společností. U pásu je možné tedy vidět na několika fotografiích turbovrtulový Bombardier Dash 8 Q300 společnosti PAL Express (provozuje celkem osm letounů tohoto typu verzí Q300/400). PAL Express je dceřinou, řekněme kombinací mezi charterovou a nízkorozpočtovou, společností Philippine Airlines – Philippines. Phlilippines vznikly v roce 1942 a dnes vlastní 47 letounů všech kategorií: 5 x Boeing 747-400, 5 x Airbus A340-300, 4 x Airbus A330-300, 8 x Airbus A320-200, 18 x Airbus 319-100 a výše zmíněné stroje Dash 8, které létají pod hlavičkou PAL Express. Stroj Airbus A-330 tohoto národního filipínského dopravce ostatně stál kousek dál za jiným airbusem. Tím je A-320 soukromé letecké společnosti Cebu Pacific air, která se může v současné době pochlubit  nejmladším letadlovým parkem na Filipínách, protože po vyřazení obstarožního stroje DC-9 26. července 2006 létá společnost s úplnými „funglovkami“ což je 21 kusů Airbus A-319/320 a 7 strojů ATR 72-500. A vidět je i stroj Boeing B-737-222s RP-C8011 společnosti Air Philipphines. Tento letoun je opravdu letitý, patří vůbec do první řady strojů tohoto typu série 200. Od roku 1987 létal u americké Delty a po svém vyřazení skončil před nějakým časem právě u této regionální společnosti která vznikla v roce 1995. Zmíněná letecká společnost má ve své flotile mezi pěti a osmi stroji Boeing B-737-200/300 a snad i ještě japonské turbovrtulové YS-11, ale víc se nepodařilo z prezentačních materiálů této společnosti zjistit. Respektive nikde není zmínka o jejich vyřazení z provozu, ale vzhledem k tomu, že u těchto aerolinek létají poněkud opotřebované stroje tak říkajíc z druhé ruky, nelze očekávat, že by se dožily příliš velkého stáří. Jen pro zajímavost o japonských strojích YS-11 uvažovaly roce 1968 i Československé aerolinie, ale okupace sovětskou armádou a následná normalizace tyto plány zhatily. A ještě jsou na fotografiích vidět podivní cestující s puškami, samopaly a kulomety – evidentně si na Palawanu s bezpečnostními předpisy hlavu nelámou a nakonec fotografie z hongkongského terminálu.

(jjk)

Zdroj: www.cebupacificair.com, www.airphils.com, www.philippineairlines.com

 

 
Plocha v Puerto Princesa - přílet - Dash8-Q300 Plocha v Puerto Princesa - přílet - Dash8-Q300
Plocha v Puerto Princesa - přílet - Dash8-Q300
Plocha v Puerto Princesa - přílet Plocha v Puerto Princesa - přílet
Plocha v Puerto Princesa - přílet
Příletová hala v Puerto Princesa - přílet Příletová hala v Puerto Princesa - přílet
Příletová hala v Puerto Princesa - přílet
Příletová hala v Puerto Princesa - přílet Příletová hala v Puerto Princesa - přílet
Příletová hala v Puerto Princesa - přílet
Odbavovací hala v Puerto Princesa - odlet Odbavovací hala v Puerto Princesa - odlet
Odbavovací hala v Puerto Princesa - odlet
Odbavovací hala v Puerto Princesa - odlet Odbavovací hala v Puerto Princesa - odlet
Odbavovací hala v Puerto Princesa - odlet
Odbavovací hala v Puerto Princesa - odlet Odbavovací hala v Puerto Princesa - odlet
Odbavovací hala v Puerto Princesa - odlet
Odbavovací hala v Puerto Princesa - odlet Odbavovací hala v Puerto Princesa - odlet
Odbavovací hala v Puerto Princesa - odlet
Odbavovací hala v Puerto Princesa - odlet Odbavovací hala v Puerto Princesa - odlet
Odbavovací hala v Puerto Princesa - odlet
Odbavovací hala v Puerto Princesa - odlet Odbavovací hala v Puerto Princesa - odlet
Odbavovací hala v Puerto Princesa - odlet
Odbavovací hala v Puerto Princesa - odlet Odbavovací hala v Puerto Princesa - odlet
Odbavovací hala v Puerto Princesa - odlet
Odbavovací hala v Puerto Princesa - odlet Odbavovací hala v Puerto Princesa - odlet
Odbavovací hala v Puerto Princesa - odlet
Boeing B-737-222s na Puerta Princesa Boeing B-737-222s na Puerta Princesa
Boeing B-737-222s na Puerta Princesa
Boeing B-737-222s na Puerta Princesa Boeing B-737-222s na Puerta Princesa
Boeing B-737-222s na Puerta Princesa
Boeing B-737-222s na Puerta Princesa Boeing B-737-222s na Puerta Princesa
Boeing B-737-222s na Puerta Princesa
Boeing B-737-222s na Puerta Princesa Boeing B-737-222s na Puerta Princesa
Boeing B-737-222s na Puerta Princesa
Boeing B-737-222s na Puerta Princesa Boeing B-737-222s na Puerta Princesa
Boeing B-737-222s na Puerta Princesa
Airbus A330-300 na Puerto Princesa Airbus A330-300 na Puerto Princesa
Airbus A330-300 na Puerto Princesa
Airbus A330-300 a čumák A319 na Puerto Princesa Airbus A330-300 a čumák A319 na Puerto Princesa
Airbus A330-300 a čumák A319 na Puerto Princesa
Airbus A319 na Puerto Princesa Airbus A319 na Puerto Princesa
Airbus A319 na Puerto Princesa
¨Terminál Hong Kong ¨Terminál Hong Kong
¨Terminál Hong Kong
Hong Kong panorama terminálu Hong Kong panorama terminálu
Hong Kong panorama terminálu
 

Menu

Z fotogalerie

15 15

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama