Zajímavosti

16.05.2010 12:00

Mezi odpadky, nakupující krávou a všudypřítomnou špínou…

text: (jjk), foto: M.H. Mezi odpadky, nakupující krávou a všudypřítomnou špínou…

…a nesnesitelným zápachem se potácejí turisté, pokud se toulají v přelidněných indických městech (a nikoli jen po památkách), kde doslova bydlí všichni na jedné hromadě spolu se zvířaty, odpadky a dalšími těžko identifikovatelnými věcmi… A byl by hřích z této největší demokratické země světa něco málo nepřivézt v podobě několika fotografií. Bohužel většina průletů nad Indií probíhala vesměs v nočních hodinách, ale i tak se přes neuvěřitelně špinavé sklo letištního autobusu podařilo Michelovi Hegrovi ulovit, alespoň částečně zřetelné obrázky z provozu na letišti ve městě Goa, respektive Panadží (nebo také Velha Goa) ve stejnojmenném indickém státě, na podobném dopravním uzlu v Mumbaí (dříve Bombaji) ve státě Maháráštra a drobné nahlédnutí do ulic Kalkaty (dnes už se používá název Kolkata) v Západním Bengálsku. Přes prachem zanesené sklo autobusu a padesátistupňový tetelící se vzduch je trochu rozeznat stroje společností Jet Airways (a jejích dcer) Go Air a SpiceJet.

Ale nejprve trocha informací. Indická republika patří svou rozlohou mezi sedm největších států světa a v počtu obyvatel je patrně s více než miliardou obyvatel za Čínskou lidovou republikou na druhém místě. Slovo patrně je zcela na místě, protože právě letos v Indii probíhá sčítání obyvatel, protože nikdo pořádně neví kolik obyvatel vlastně Indie má, ale asi to tak něco nad miliardu bude. Indie je tedy svazovým, neboli federativním státem s parlamentní demokracií, a je složena z 28 spolkových států s vlastní volenou vládou, sedmi Svazových teritorií včetně území hlavního města a z téměř 593 okresů, neboli distriktů. Kolem dokola hraničí s Bangladéší, Barmou (Myanmarem), Čínou, Bhútánem, Nepálem a Pákistánem. Za průlivem Palk Strait jižně je Šrí Lanka a jinak Indii omývá Indický oceán. Existence Indie je doložena od třetího tisíciletí před naším letopočtem, cca od pátého století před Kristem se v Indii objevuje buddhismus, který byl nahrazen a vytlačen hinduismem za vlády dynastie Guptovců ve středověku a od 16. století se také objevuje i islám. Také v té době se zde začínají usazovat první Evropané a vzniká Východoindická společnost. Konečným stádiem kolonizace Indie je vznik Britské Indie v 19. století. Proti britské kolonizaci se staví Móhandás Karamčand Gándhí, tedy Mahatmá a díky jeho přičinění se daří Brity krátce po druhé světové válce donutit k vyhlášení nezávislosti Indie. V roce 1947 je Britská Indie rozdělena na Západní Pákistán a Východní Pákistán (dnešní Bangladéš) a Indii.
A zmínka byla také o Bombaji, tedy Mumbaí, které má s aglomeracemi asi sedmnáct milionů obyvatel, leží na západním pobřeží Indie a je hlavním městem státu Maháráštra. Osídlení původně bylo na sedmi ostrovech a jeden z nich se jmenoval Mumbádéví podle ochránkyně bohyně a patrně z toho vznikl zkrácený pozdější název města. Nepřesný název Bombaj se objevil někdy před tři sta lety kostrbatým poangličtěním portugalského sousloví bom bahna, tedy dobrý záliv. Od roku 1995 se, ale město jmenuje opět původně Mumbaí a leží ve svazovém státě Maháráštra (v překladu velký národ), který vznikl v roce 1965 rozšířením státu Bombaj o maráthsky mluvící regiony Maráthváda.
Tak a podobně jako se přejmenovala Bombaj na Mumbaí, došlo i navrácení názvů i jiným městům jako například u tamilské Čennaje (dříve Madrás) a bengálské Kolkaty (dříve Kalkata). Kolkata je hlavním městem Západního Bengálska ve východní Indii, na východním břehu řeky Hugli a má cca pět milionů obyvatel (s aglomeracemi patnáct miliónů) a je tam tedy opravdu teploučko, v létě v průměru čtyřicet stupňů ve stínu. Na severu Západního Bengálska je hřebenem Himálaje a na jihu Bengálský záliv a sousedí s Bangladéší, Bhútánem a Nepálem.
A ještě Goa. To je bývalá portugalská kolonie (Portugalská Indie a državy Daman a Diu) a také dnes jeden z nejbohatších států Indie, který leží u pobřeží Arabského moře a hlavním městem je Panadží (dříve Nová Goa – Velha Goa). Legendární indický epos Mahábhárata se zmiňuje o Goi, o národě Goparaštra, žijícím na stejnojmenné jižní části konkánského území.
Také se objevují další názvy jako Gopakapuri a Gapakapattana, nebo Gomanchala, Gove, Govapuri nebo Gopakpattan atp. V 15. století Portugalci už uvádějí název Goa a to pro přístav a později pro celé své kolonizované území.
A také bychom se měli zmínit o leteckých společnostech, které lze přes zašpiněné sklo autobusu na ploše letišť v Goi a Mumbaí vidět. Nejvíce se tu ukazuje společnost Jet Airways, což je jedna z největších indických leteckých společností (druhá po Air India) s flotilou čítající téměř stovku letounů a sídlí právě v Mumbaí. Jet Airways létá do šedesáti sedmi destinací celého světa a vznikla přitom teprve k 1.dubnu 1992 a v operačním provozu je od května 1993 se stroji Boeing 737-300. V roce 2006 společnost Jet Airways odkoupila charterové Air Sahara a ty posléze jako svou dcerku přejmenovala na JetLite a Jet Airways mají i svou další dcerku a to low-cost společnost Jet Konnect, která vznikla v květnu 2009 a létá se stroji ATR-72 a Boeing 737-800. Sesterská JetLite má ve flotile sedm Boeingů 737-700 a stejný počet strojů Bombardier CRJ-200ER. Mateřská Jet Airways létá se stroji ATR-72, téměř šedesátkou letounů Boeing 737 (verzí 700, 800 a 900NG) a také s Airbusy 330-200 a Boeingy 777-300ER. V době počínající hospodářské krize se z úsporných důvodů společnost zbavila pří velkokapacitních Airbusů 340-300E.
A ještě k zahlédnutí jsou stroje low-cost společnosti GoAir, která rovněž sídlí v Mumbaí a provozuje vnitrostátní dopravu do patnácti měst, Společnost vznikla v roce 2004, komerční provoz zahájila v roce 4.listopadu 2005 a v majetku má osm strojů Airbus 320-200.
Další na ploše v tetelivém vzduchu je vidět SpiceJet, tedy další low-cost letecká společnost se sídlem v Dillí, která vznikla v květnu 2005 a v roce 2007 byla zvolena jako nejlepší nízkorozpočtový dopravce v jižní a střední Asii podle společnosti Skytrax. Ve svém parku má pouze Boeingy 737 a to verzí 800 (16 strojů) a 900ER (pět letounů).
A také lehce rozmázlá stroj ATR 72 společnosti Kingfisher Airlines, která je v provozu od roku 2005 a hlavní sídlo mají v Mumbaí. Společnost má v tuto chvíli šesta šedesát letounů a to ATR 42 a 72, Airbusy 319/320/321 a 330 a objednávky na letouny Airbus 350 a velkokapacitní Airbus 380. Tyto nové stroje by Kingfisher měl obdržet v letech 2014 a 2015…
…a jako doplnění i několik žánrových obrázků z ulic Kalkaty..
 
text: (jjk), foto: M.H.
 

 

 

 
Letiště Goa Letiště Goa
Letiště Goa
Goa Goa
Goa
Letiště Goa Letiště Goa
Letiště Goa
Letiště Goa Letiště Goa
Letiště Goa
Letiště Goa Letiště Goa
Letiště Goa
Letiště Goa Letiště Goa
Letiště Goa
Kolkata Kolkata
Kolkata
Letiště Goa Letiště Goa
Letiště Goa
Letiště Goa Letiště Goa
Letiště Goa
Varanasí Varanasí
Varanasí
Letiště Goa Letiště Goa
Letiště Goa
Letiště Goa Letiště Goa
Letiště Goa
Letiště Goa Letiště Goa
Letiště Goa
Letiště Goa Letiště Goa
Letiště Goa
Letiště Goa Letiště Goa
Letiště Goa
Letiště Goa Letiště Goa
Letiště Goa
Kolkata Kolkata
Kolkata
Letiště Mumbaí Letiště Mumbaí
Letiště Mumbaí
Letiště Mumbaí Letiště Mumbaí
Letiště Mumbaí
Letiště Mumbaí Letiště Mumbaí
Letiště Mumbaí
Kolkata Kolkata
Kolkata
Letiště Mumbaí Letiště Mumbaí
Letiště Mumbaí
Letiště Mumbaí Letiště Mumbaí
Letiště Mumbaí
Kolkata Kolkata
Kolkata
Letiště Mumbaí Letiště Mumbaí
Letiště Mumbaí
Letiště Mumbaí Letiště Mumbaí
Letiště Mumbaí
Letiště Mumbaí Letiště Mumbaí
Letiště Mumbaí
Kolkata Kolkata
Kolkata
Letiště Mumbaí Letiště Mumbaí
Letiště Mumbaí
Letiště Mumbaí Letiště Mumbaí
Letiště Mumbaí
Kolkata Kolkata
Kolkata
Letiště Mumbaí Letiště Mumbaí
Letiště Mumbaí
Kolkata Kolkata
Kolkata
Letiště Mumbaí Letiště Mumbaí
Letiště Mumbaí
Letiště Mumbaí Letiště Mumbaí
Letiště Mumbaí
Letiště Mumbaí Letiště Mumbaí
Letiště Mumbaí
Letiště Mumbaí Letiště Mumbaí
Letiště Mumbaí
Letiště Mumbaí Letiště Mumbaí
Letiště Mumbaí
Kolkata Kolkata
Kolkata
Letiště Mumbaí Letiště Mumbaí
Letiště Mumbaí
Letiště Mumbaí Letiště Mumbaí
Letiště Mumbaí
Kolkata Kolkata
Kolkata
Letiště Mumbaí Letiště Mumbaí
Letiště Mumbaí
 

Menu

Z fotogalerie

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama