Zajímavosti

16.11.2013 19:48

Malá a velká Viktorka … bez splavu

text,foto: (jjk), foto: T.P. Malá a velká Viktorka … bez splavu

Jak je víceméně všeobecně známo, žila byla jistá Viktorka, která se zbláznila, polonahá pobíhala kolem řeky, povykovala u toho nad splavem a nakonec se utopila. Kromě toho však žila byla i Viktorka, která se nezbláznila, nepobíhala kolem řeky a tak dále, ale létala v povětří a vesele si u toho vrněla. Ale nebyla to obyčejná Viktorka, byl to…vlastně je to letoun z řady úspěšných československých letounů Zlin Z-26 až 726. Jeden letoun Z-226 SL Viktorie se dodnes po naší tuzemské obloze prohání a bydlí na letišti ve Skutči. To možná i leckteří vědí. Ale až tak úplně se ještě nerozkřiklo, že Viktorie má od tohoto týdne mladší a o něco menší sestřičku Viktorii, která ovšem bydlí na letišti Sazená u Klarup.

Co se týče té „velké“ Viktorie OK-MQI, tak tahle vznikla v roce 1959 v Otrokovicích pod označením Zlin Z-226B (tedy Bohatýr) s motorem Walter Minor 6-III. Přestavba do současné podoby začala v polovině osmdesátých let kdy původní motor nahradil šestiválcový Textron Lycoming AEIO-540-D4B5 o výkonu 191 kW (260 HP) s třílistou, hydraulicky stavitelnou vrtulí Hoffmann HO-V123K-F/200AH. Klasické tvary „Cé  dvěstěpětky“ se tak změnily, protože čumák letounu teď připomínal spíš akrobatický speciál Z-50. Navíc na koncích křídel se objevily vřetenovité kapky (přídavných nádrží). Stroj se dostal do vzduchu 10. března  1987 už označen jako Zlin Z-226SL Viktorie. Letoun Z-226 SL Viktorie OK-MQI (výrobního čísla 228) léta létal v Moravské Třebové, odkud ostatně kdysi požadavek na přestavbu Zlinu vzešel. Jenže v posledních letech už toho moc nenalétal až před dvěma roky změnil majitele. Společnost Zlín – Avion service Milana Jančaře v Otrokovicích provedla generálku, opatřila nový nátěr a od srpna roku 2011 je Viktorka opět v plném provozu. Od té doby lze Viktorku OK-MQI v oranžovém zbarvení kromě domácí Skutče potkat na různých místech, kde opět jako zamlada vleká větroně. Tak třeba jí bylo možné potkat i letos na závodech ve Vysokém Mýtě.
A jak bylo řečeno, velká Viktorka dostala v tomto týdnu sestřičku. V podobě malé Viktorie. Podobně jako letouny řady Z-26 až 726, tak mnozí znají i ultralevé repliky Trener (baby) z dílny Petra a Tomáše Podešvů, které „Zlinskou“ řadu vesměs paralelně kopírují. Zmenšené Zliny o jednu pětinu velikosti předlohy však na rozdíl od většího příbuzného jsou obvykle obdařeny motorem Walter Micron 65/75/80 HP a dvoulistou vrtulí. Ale v letošním roce se i v této replice zjevuje Viktorie. Ta pro změnu vznikla přestavbou ultralevého letounu Z-226 z roku 2006 (OK-LUD01). Motor Walter Micron byl vyměněn za motor Rotax 912 80HP s třílistou na zemi stavitelnou vrtulí Fiti 158 mm a kromě nového kapotování čumáku také dostal na konce křídel kapkovité „baky“. Takhle menší Viktorie byla dodělána a zalétnuta v 10. listopadu 2013 na letišti Hranice na Moravě a v pondělí 11. listopadu 2013 "VIktorku" přeletěl Petr Podešva na letiště Sazená, kde je UL Zlin Z-226SL Viktoria OK-LUD01 bydlí.
Takže v současné době u nás létají dvě Viktorie, jedna v původní verzi a jedna ve zmenšené replice. Ale pro porovnání je možná na místě říci i několik údajů. Zlin Z-226SL má rozpětí 10,282 metru, délku 7,72 metru, výšku 2,06 metru, prázdnou hmotnost 635 kg, maximální vzletovou hmotnost 1 000kg a maximální rychlost 290 km/hod (cestovní rychlost 210 km/hod.).
Na rozdíl od toho má ultralehký Trener má rozpětí 8,68 metru, délku 6,4 metru, výšku 1,8 metru, prázdnou hmotnost 296 kg, maximální vzletovou hmotnost 450/472,5 kg a maximální rychlost 225 km/hod (cestovní rychlost 175 km/hod.).
Viktorie tak trochu vybočují z tradiční představy o těchto letounech, ale určitě jsou v každém směru atraktivní a pozornost budící. Už jen proto, že jak ve velké, tak i malé verzi létají u nás jen v jednom kuse (ještě jedna velká Viktorka je k vidění ještě třeba vedle v Polsku).
Ale je možné, že v Otrokovicích u Milana Jančaře, tak u Podešvů ještě nějaká ta Viktorie vznikne…nechme se překvapit.
(a foto i na FB i z Hranic na Moravě Zlin Z-226SL Viktoria UL 10. a 11.11.2013 Hranice a Sazená)
text, foto: (jjk), foto: T.Podešva
 [Věnováno mé přítelkyni, která de facto jako inspirace stála za vznikem Magazínu Letiště ČR a díky níž i celý tento projekt existuje, a která t.č. bohužel vzhledem ke své vážné nemoci teprve světa běh a nejen ten letecký opět stále znovu objevuje, (jjk)]    

 

 
foto: Tomáš Podešva foto: Tomáš Podešva
foto: Tomáš Podešva
foto: Tomáš Podešva foto: Tomáš Podešva
foto: Tomáš Podešva
foto: Tomáš Podešva foto: Tomáš Podešva
foto: Tomáš Podešva
foto: Tomáš Podešva foto: Tomáš Podešva
foto: Tomáš Podešva
foto: Tomáš Podešva foto: Tomáš Podešva
foto: Tomáš Podešva
 

foto: Tomáš Podešva foto: Tomáš Podešva
foto: Tomáš Podešva
foto: Tomáš Podešva foto: Tomáš Podešva
foto: Tomáš Podešva
foto: (jjk) foto: (jjk)
foto: (jjk)
foto: (jjk) foto: (jjk)
foto: (jjk)
foto: (jjk) foto: (jjk)
foto: (jjk)
foto: (jjk) foto: (jjk)
foto: (jjk)
foto: (jjk) foto: (jjk)
foto: (jjk)
foto: (jjk) foto: (jjk)
foto: (jjk)
foto: (jjk) foto: (jjk)
foto: (jjk)
foto: (jjk) foto: (jjk)
foto: (jjk)
foto: (jjk) foto: (jjk)
foto: (jjk)
foto: (jjk) foto: (jjk)
foto: (jjk)
foto: (jjk) foto: (jjk)
foto: (jjk)
foto: (jjk) foto: (jjk)
foto: (jjk)
foto: (jjk) foto: (jjk)
foto: (jjk)
foto: (jjk) foto: (jjk)
foto: (jjk)
foto: (jjk) foto: (jjk)
foto: (jjk)
 

foto: (jjk) foto: (jjk)
foto: (jjk)
foto: (jjk) foto: (jjk)
foto: (jjk)
foto: (jjk) foto: (jjk)
foto: (jjk)
foto: (jjk) foto: (jjk)
foto: (jjk)
foto: (jjk) foto: (jjk)
foto: (jjk)
foto: (jjk) foto: (jjk)
foto: (jjk)
foto: (jjk) foto: (jjk)
foto: (jjk)
foto: (jjk) foto: (jjk)
foto: (jjk)
foto: (jjk) foto: (jjk)
foto: (jjk)
foto: (jjk) foto: (jjk)
foto: (jjk)
foto: (jjk) foto: (jjk)
foto: (jjk)
foto: (jjk) foto: (jjk)
foto: (jjk)
foto: (jjk) foto: (jjk)
foto: (jjk)
foto: (jjk) foto: (jjk)
foto: (jjk)
 

 

foto: (jjk) foto: (jjk)
foto: (jjk)
foto: (jjk) foto: (jjk)
foto: (jjk)
foto: (jjk) foto: (jjk)
foto: (jjk)
foto: (jjk) foto: (jjk)
foto: (jjk)
foto: (jjk) foto: (jjk)
foto: (jjk)
foto: (jjk) foto: (jjk)
foto: (jjk)
foto: (jjk) foto: (jjk)
foto: (jjk)
 

foto: (jjk) foto: (jjk)
foto: (jjk)
foto: (jjk) foto: (jjk)
foto: (jjk)
foto: (jjk) foto: (jjk)
foto: (jjk)
foto: (jjk) foto: (jjk)
foto: (jjk)
foto: (jjk) foto: (jjk)
foto: (jjk)
foto: (jjk) foto: (jjk)
foto: (jjk)
foto: (jjk) foto: (jjk)
foto: (jjk)
foto: (jjk) foto: (jjk)
foto: (jjk)
foto: (jjk) foto: (jjk)
foto: (jjk)
foto: (jjk) foto: (jjk)
foto: (jjk)
foto: (jjk) foto: (jjk)
foto: (jjk)
foto: (jjk) foto: (jjk)
foto: (jjk)
foto: (jjk) foto: (jjk)
foto: (jjk)
foto: (jjk) foto: (jjk)
foto: (jjk)
foto: (jjk) foto: (jjk)
foto: (jjk)
foto: (jjk) foto: (jjk)
foto: (jjk)
foto: (jjk) foto: (jjk)
foto: (jjk)
foto: (jjk) foto: (jjk)
foto: (jjk)
foto: (jjk) foto: (jjk)
foto: (jjk)
foto: (jjk) foto: (jjk)
foto: (jjk)
foto: (jjk) foto: (jjk)
foto: (jjk)
foto: (jjk) foto: (jjk)
foto: (jjk)
foto: (jjk) foto: (jjk)
foto: (jjk)
foto: (jjk) foto: (jjk)
foto: (jjk)
foto: (jjk) foto: (jjk)
foto: (jjk)
foto: (jjk) foto: (jjk)
foto: (jjk)
foto: (jjk) foto: (jjk)
foto: (jjk)
 

foto: (jjk) foto: (jjk)
foto: (jjk)
foto: (jjk) foto: (jjk)
foto: (jjk)
foto: (jjk) foto: (jjk)
foto: (jjk)
foto: (jjk) foto: (jjk)
foto: (jjk)
foto: (jjk) foto: (jjk)
foto: (jjk)
foto: (jjk) foto: (jjk)
foto: (jjk)
foto: (jjk) foto: (jjk)
foto: (jjk)
foto: (jjk) foto: (jjk)
foto: (jjk)
foto: (jjk) foto: (jjk)
foto: (jjk)
foto: (jjk) foto: (jjk)
foto: (jjk)
foto: (jjk) foto: (jjk)
foto: (jjk)
foto: (jjk) foto: (jjk)
foto: (jjk)
 

foto: (jjk) foto: (jjk)
foto: (jjk)
foto: (jjk) foto: (jjk)
foto: (jjk)
 

foto: (jjk) foto: (jjk)
foto: (jjk)
 

 

Menu

Z fotogalerie

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama