Zajímavosti

10.09.2016 20:18

Majordomus a jeho pruhované letectvo

text, foto: (jjk) Majordomus a jeho pruhované letectvo
Byla tam Olympiáda, je to jihoamerický velmoc, která vyrábí, na trhu úspěšná, letadla a mnohé máme tak trochu společné. Nejen, že jeden z prezidentů této vzdálené země byl původem Čech a dodnes tam žije nepočetná česko-moravská menšina, dobře tam už mnohá léta znají slavné československé fotbalisty a tým Dukly Praha v čele s Josefem Masopustem, ale spojení lze najít v poslední době i při výrobě zmíněných letadel. Ale i když (v barvách různých společností) stroje Embraer navštěvují Českou republiku dennodenně, vládní letka není častým návštěvníkem. A v první dny měsíce září 2016 se Prahou (směrem tam i zpět) prohnaly rovnou první dva letouny Brazilian Air Force One (Avião Presidencial Brasileiro).
Přitom vlastně nešlo o návštěvu České republiky, ale pouze o průlet Prahou čerstvě ve funkci potvrzeného (doposud prozatímního) brazilského prezidenta Michela Temera (který má přezdívku Majordomus a je potomkem libanonských přistěhovalců). S posledním dnem Olympijských her se prezident Brazílie (a jeho doprovod a vrcholná generalita) vydal na státní návštěvu Čínské lidové republiky. A rovnou dva prezidentské letouny si daly zastávku v Praze. Zatím co první letoun s prezidentem se zdržel cestou tam jen dvě hodiny. „Dvojka“ s reprezentativním doprovodem v Praze pobyla několik dní. Zpět už se oba stroje přes Prahu vracely pospolu, ale bohužel v nočních hodinách. Leckoho může napadnout, že několikadenní zdržení Brazilian Air Force Two může souviset s tím, že brazilský průmyslový gigant Embraer, neboli  Empresa Brasileira de Aeronáutica S.A. se sídlem v São José dos Campos (ve státě São Paolo) relativně nedávno dohodl spolupráci s firmou Aero Vodochody Aerospace. Prvním výrazným produktem spolupráce je nový vojenský transportní letoun Embraer KC-390, který v červenci navštívil (své středoevropské, „mateřské“) letiště ve Vodochodech (viz. Brazilec s českou stopou tak trochu doma). A na to, jak jsme od Brazílie daleko, tak to o těchto prázdninách tak rozhodně nevypadalo, protože KC-390 ještě v mezičase (jako předjezdec) vládní speciály doplnil vojenský tanker Boeing 767-31A/ER.
Brazilský Air Force One, tedy Brazilian Air Force One/Avião Presidencial Brasileiro VC-1A (s kódem ICAO BRS1) je určen hlavně pro brazilského prezidenta (nebo nedávno odvolanou prezidentku), ale není to obrovský létající palác, jak je tomu zvykem v zemích podobné velikosti a světového významu, jako Brazílie bez pochyby je. Hlavním prezidentským letounem je totiž upravená verze Airbusu A319 (oficiálně je stroj, a všechny stroje prezidentské letky, součástí brazilského vojenského letectva a tak má i vojenské registrační číslo FAB 2101). VC-1A je pokřtěn jako "Santos-Dumont" po brazilském leteckém průkopníkovi. VC-1A má rozdělenou kabinu do tří sekcí. První, za kabinou pilota, je určena přímo pro prezidenta, kde je apartmá, zasedací místnost, ložnice, kuchyně, koupelna a sociální zařízení. Prostřední část je vlastně prostor pro sekretariát prezidenta (také s potřebným zázemím) a v „ocase“ je dvacet míst pro další doprovod, nebo novináře. Ve stroji jsou tedy tři kuchyně, trojí segmenty se sociálním zařízením a samostatná jednotka intenzivní péče. Stroj má i veškeré technické vybavení (včetně napojení na "SISCOMIS", neboli brazilské vojenské telekomunikační družice), aby mohl sloužit i jako velitelské stanoviště v případě nějakého vážného vnitropolitického problému. Pro ten případ je tento A319 vybaven i řadou obranných systémů pasívní obrany, od radarového varovného systému, po protiraketové obranné systémy.
Kromě prvního VC-1A jsou v prezidentské, či vládní letce i (jak se na správné patrioty sluší) dva stroje domácí provenience Embraer 190, tedy VC-2 (pod ICAO kódem BRS2, resp. BRS3). Jeden letoun je pokřtěný jako "Bartolomeu de Gusmão" a druhý "Augusto Severo". Tyto letouny nahradily vyřazené stroje Boeing 737-2N3 (VC-96) v červnu roku 2008. Oba Embraery jsou podobně vybaveny jako A319, ale jen poněkud skromněji a jsou schopny pojmout čtyřicet cestujících.
Ve flotile vládní letky (v rámci vojenského letectva) jsou ještě ve VIP úpravě vrtulníky  Eurocopter EC 725 (VH-36), Eurocopter Super Puma (VH-34),  Embraer ERJ-145 (VC-99C), Embraer ERJ-145 (C-99A), Learjet 35 (VU-35), Eurocopter EC 135 (VH-35), ale tyto stroje se v Praze nevyskytly, a asi ani hnedle tak nevyskytnou (tedy co se týče brazilské vládní letky)…
Nu a tak první školní den 1.září 2016 se na pražském ruzyňském letišti sešly dva letouny Força Aérea Brasileira – FAB, neboli vzdušných sil Brazílie. Po návštěvě stroje Embraer KC-390 v červenci ve Vodochodech a nedělní zastávky B767-31A/ER jsou to další zástupci blazilského vojenského letectva v České republice. Tentokrát jde o zastávku na cestě do Čínské lidové republiky. Letoun Embraer VC-2 (ERJ-190AR) FAB2590 přiletěl už v pondělí se zástupci brazilské administrativy, diplomatického protokolu a dalšího doprovodu a první školní den 1.září 2016 přiletěl i letoun Airbus VC-1A (A319-133(CJ)) FAB2101, který vezl (nově instalovaného) brazilského prezidenta Michela Temera (který má přezdívku Majordomus a je potomkem libanonských přistěhovalců).... odpoledne oba stroje odletěly směrem do Číny... 
Embraer VC-2 (ERJ-190AR) FAB2590 Força Aérea Brasileira (Brazilian Air Force) (cn 19000214/2009, Tr. PT-SGX, 2x GE CF34-10E, 82,3 kN, ve službě od 22.9.2009 pojmenován Bartolomeu de Gusmão Airbus VC-1A (A319-133(CJ)) FAB2101 Força Aérea Brasileira (Brazilian Air Force) (cn 2263/8.7.2004, Tr.D-AVWJ, 2x IAE V2527M-A5, ve službě od 13.1.2005, pojmenován Santos-Dumont.
text, foto: (jjk)
[Věnováno mé přítelkyni, která de facto jako inspirace stála za vznikem Magazínu Letiště ČR a díky níž i celý tento projekt existuje, a která se ze své vážné nemoci pomalu vrací zpět a světa běh a nejen ten letecký znovu objevuje, (jjk)]  
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Menu

Z fotogalerie

ap ap
jus jus

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama