Zajímavosti

11.04.2015 20:35

Letící zlato ze středo-jihu

text,foto: (jjk) Letící zlato ze středo-jihu

Trochu to evokuje název kanadského televizního seriálu „Směr jih“, ale tohle zlato, které se v posledních dnech nepravidelně zjevuje i na největším pražském letišti je ze zcela jiného kovu. V tyto dny navštívily (a ještě navštíví) pražské letiště při svých mimořádných (charterových) příletech, pobytech a odletech dva letouny se zlato-hnědými pruhy a svislou ocasní plochou ruské „středo-jižní“ letecké společnosti z Bělgorodu typu Suchoj (Сухой) Superjet SSJ 100-95.

O tomto letounu ruské provenience jsem se už zmínil, když se zde před časem poprvé zjevil (viz. Už i Praha má svého Suchoje) a letounů tohoto typu už po světě poletuje zhruba padesátka u společností Gazpromavia, Yakutia, Red Wings, Interjet a Aeroflot (po zkrachovalých společnostech jsou některé stroje uzemněny viz. například Jak tiše žila, tak tiše odešla…). Tři stroje slouží u charterové letecké společnosti Center-South/Центр-Юг. Společnost se sídlem v Bělgorodu se zaměřuje především na charterové lety pro významné klienty. Do nedávna tato firma, která vznikla už v roce 1991 (v roce 1993 získala provozní licenci) a je hlavním dopravcem volejbalového klubu Lokomotiv VC-Belogorie provozovala především obstarožní stroje Tupolev Tu-134 a Jakovlev Jak-40. Protože stárnoucí flotila dosluhovala, společnost se rozhodla zařadit do své flotily v roce 2014 letouny Suchoj Superjet 100-95. Ze tří letounů, dva převzala od společnosti Aeroflot a nechala přelakovat do svých zlatohnědých barev (s výjimkou třetího stroje, který patřil výrobnímu závodu a nosí modrý pruh z vnitřním červeným proužkem). Společnost létá převážně z mateřského Bělgorodu, ale i z (do) Moskvy, Nižního Novgorodu, Anapy, Lipecka, Jekatěringukru, ale i Kogalymu, Norilsku, Nadymu, Surgutu a dalších i pro nás téměř neznámých ruských destinací. Poslední dva roky přidala společnosti některé pravidelné linky. Ve své flotile tedy má tři letouny typu Suchoj výrobních čísel 95009 (SSJ 100-95) od 10.prosince 2014 jako RA-89053, druhý (v.č. 95012 SSJ 100-95B) od 21.března 2014 jako RA-89004 (Oleg Kuprikov) a třetí (v.č.95015 SSJ 100-95B) od 1.února 2014 jako RA-89007 (Sergej Melnikov). V Praze se tedy zjevily (a ještě zjeví) dva posledně jmenované stroje převzaté od Aeroflotu. Jedním je tedy Suchoj (Сухой) Superjet SSJ 100-95 RA-89007 (cn 95015; dva motory SaM146; první let 10.prosince 2011), který původně byl od 23.ledna 2012 u společnosti Aeroflot - Russian Airlines se jménem D. Barilov/Д. Барилов v pronájmu od VEB-Leasing. A v roce 2014 nastoupil u Center-South/Центр-Юг a obdržel jméno Sergej Melnikov/Сергей Мельников. Tento stroj je navíc v propagačních barvách k 75. výročí založení konstrukční kanceláře OKB-51 Pavla Suchého v roce 1939. Tento jubilejní „nátěr“ se tedy vztahuje k roku 2014, kdy byl letoun zařazen do služby u bělgorodské společnosti.
A druhý zlatohnědý Suchoj se zeměkoulí na „ocase“ Suchoj Superjet 100-95B výrobního čísla 95012 s registrací RA-89004 byl vyroben 7.listopadu 2011 a 22.prosince 2011 nastoupil se jménem Kh. Tskhovrebov/Х. Цховребов do služby u Aeroflotu (rovněž v pronájmu od VEB-Leasing) a 21.března 2014 změnil barvy, leteckou společnost a jméno na „čumáku“ na Oleg Kuprikov/Олег Куприков a začal pracovat pro leteckou společnost Center-South/Центр-Юг z Bělgorodu.
Takže jen taková drobná zajímavost z bělgorodského zlatohnědého středo-jižního dvojitého Suchoje na českém nebi…
text, foto: (jjk)  
 [Věnováno mé přítelkyni, která de facto jako inspirace stála za vznikem Magazínu Letiště ČR a díky níž i celý tento projekt existuje, a která t.č. bohužel vzhledem ke své vážné nemoci teprve světa běh a nejen ten letecký opět stále znovu objevuje, (jjk)]  

 

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Menu

Z fotogalerie

vgc vgc

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama