Zajímavosti

16.03.2012 20:00

Kolo, kolo…mlýnský…

text, foto: (jjk) Kolo, kolo…mlýnský…

…si s jarním počasím v pátek 16. března 2012 hráli na kbelském letišti členové posádky letounu L-410 UVP-E, dalo by se říci. Ačkoli to bylo standardní vojenské létání, mohlo to na někoho dělat dojem, že předjaří a vysoké teploty rozdováděly Turbíka až k rozvernosti tak, že startoval, vystoupal, okruh udělal, přiblížil se, přistál, odstartoval a tak stále dokola se proháněl nad 24. základnou dopravního letectva Praha – Kbely a přilehlým okolím…jen při bližším pohledu bylo možno postřehnout, že na každém motoru měl vojenský Turbolet jinou barvu vrtulových listů, na jednom šedo-bílou a ne druhém bílo-žlutou…takže možná nešlo o standardní „kondiční“ létání, ale mělo to kroužení nad Kbely nějaký hlubší význam…což ovšem autorovi není známo…

…a jen na okraj (jen jsme byli v muzeu viz. Muzeum ve Kbelích zahájilo sezonu a Rozmařilá sedmnácta…) je třeba připomenout, že na palouku u Kbel začala létat letadla v roce 1918 a v roce 1920 sem bylo z letiště v Chebu přemístěno šest hangárů Wagner a po té bylo budováno další zázemí a v roce 1928 už stála i vodárenská věž. V březnu 1930, tedy 7. března 1930 se zdejší 1. letecký pluk přejmenoval na 1. letecký pluk T. G. Masaryka. V roce 1938 zde sídlil i 4. letecký pluk s letouny Avia B–534 a 6. letecký pluk s letouny Aero Ab–101 a Avia B–71. Během německé okupace se zde vybudovaly velké letecké opravny. Hned v roce 1945 zde vznikla Vojenská letecká dopravní skupina (VLDS) o rok později se v dubnu 1946 sloučila VLDS a letištní peruť Ruzyně a vznikl Letecký dopravní pluk, který ve Kbelích sídlí od roku 1947. V roce 1953 byl pak změněn na dopravně výsadkový letecký pluk (DVLP) a v roce 1956 byl z něj vyčleněn dopravní letecký oddíl MNO (7. lo MNO) přičemž v roce 1959 byl dopravně výsadkový letecký pluk odstěhován do Prostějova a později do Mošnova. A nakonec po mnoha různých organizačních změnách se opět jediným útvarem dopravního letectva staly Kbely a jejich 6. základna dopravního letectva v roce 1994, která byla v roce 2003 přejmenována na 24. základnu dopravního letectva.
A co se týče letounů L-410, tak ty první se objevily na kbelském letišti v roce 1977, ale konkrétně ten, co poletoval nad Kbely s číslem 2710 původně patřil k „vládní letce“ od roku 1993 do roku 1998 (a měl OK-BYF), kdy přešel k armádě …a ještě pro zajímavost OK-BYF měl před Turboletem Jak-40 v letech 1972 a 1981…
…takže tolik stručně…když dělal Let L-410UVP-E nad Kbely …kolo, kolo…mlýnský
text, foto: (jjk)
[Věnováno na dálku mé přítelkyni, která de facto jako inspirace stála za vznikem Magazínu Letiště ČR a díky níž i celý tento projekt existuje, a která t.č. bohužel vzhledem ke své vážné nemoci nemůže světa běh a nejen ten letecký aktivně sledovat…i když už ten světa běh a tak trochu i ten létací začíná velmi zvolna konečně pomalu vnímat, (jjk)]

 

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Menu

Z fotogalerie

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama