Zajímavosti

17.04.2016 19:44

Když prší tak se ohlédneme za tříkolkou

text, foto: (jjk) Když prší tak se ohlédneme za tříkolkou
Sice už parašutistické provozy na některých letištích oficiálně probíhají od února (někde celoročně), jako třeba na letišti Hořovice – Tlustice, ale na poprvé si parašutisté skočili jen jednou a nějak se to nepodařilo stihnout a tento víkend tak nějak napříč republikou pohodovala voda a tak skoro nemělo smysl riskovat trefit otevřené okénko. Ale jak tak bylo nevlídno a vodnatelně přerušovaně celý víkend, tak lze využít hořovické chvilky z prvního letošního provoz, kdy tedy není vidět jediný parašutista, ale ono te tu i tam na tomto letišti něco zajímavého zjeví…jako třeba tentokrát Scheibe SF-25 C Falke.    
V Hořovicích tak začaly parašutistické poskoky sice už 27.února 2016, ale parašutisté stihli ten den skočit jen jednou a Andulu zase zavřeli do stodoly, ale zjevil se tam pro změnu letounek Scheibe SF-25 C Falke (cn 44283 z roku 1979 původně D-KDGC) OE-9381 s oficiálně uváděným mateřským letištěm Gmunden / Laakirchen ....
Německý turistický motorový kluzák Scheibe SF 25 Hawk od firmy Scheibe Flugzeugbau GmbH / Scheibe Aircraft GmbH se zrodil v roce 1963 a do dnešních dnů bylo vyrobeno něco více než  1 500 kusů v několika verzích (mnohé jako skládačka svépomocí). První verze motor Solo 560, 26 PS nebo Hirth F10 a bylo těchto verzí vyrobeno jen 56 kusů. Ve druhé verzi byl namontován motor Stamo MS 1500/1 nebo 1500/2.
Letoun Scheibe SF 25 tedy vznikl, jak bylo řečeno v letecké továrně Scheibe Flugzeugbau GmbH (v Dachau) v roce 1963 na bázi kluzáku Bergfalke IV SF 28. Už od počátku bylo jasné, že tento relativně jednoduchý letoun má výborné letové vlastnosti. Egon Scheibe také u něho vycházel ze zkušeností, které nabyl při výrobě předválečného letounu Mü-13. První verze SF 25 ještě neměly pomocné nohy pod dlouhými křídly a tak musel startovat podobně jako klasický větroň za pomoci asistenta, který držel křídlo a nebo měl pod trupem hlavní kolo a ostruhová kolečka na koncích křídel. SF 25B z roku 1967 už tedy mohl startovat bez cizí pomoci právě díky ostruhovým kolečkům na koncích křídel a také měl silnější motor motor Rotax 912, Limbach a nebo Sauer (80hp).
Ale z celé rodiny Falconů (více než tisíc pět set kusů) je bezkonkurenčně nejrozšířenější SF 25 C, který se vlastně vyrábí tu a tam ještě dnes. Tento typ je vybaven motory Limbach L 2000 EA, nebo Rotax 912A(S) nebo od roku 2009 Rotax 914F2 (v rozmezí od 80 do 115 hp). U nejsilnější verze motoru Rotax dokonce sám letoun může být použit jako vlečný stroj při jiné kluzáky.
Ještě vznikly verze SF 25 D LSC, resp SF 25 E a K, které měly (tedy mají) buď prodloužená křídla, nebo silnější motor, či další podobné úpravy.
Scheibe SF 25S má rozpětí 15,3 metru, plochu křídla 18,2 m², délku 7,6 metru, prázdnou hmotnost 438 kg (od roku 2009 se silnějším motorem 455-475 kg) a vzletovou hmotnost 650 kg (od roku 2009 s motorem Rotax 914F 690 kg). Letoun má dostup 4 300 metrů a podle typu motoru cestovní rychlost od 150 km/h do 200 km/h. Dolet letounu je od sedmi set do devíti set kilometrů a vzlétnout dokáže na 95 metrech až 140 metrech (v závislosti na typu motoru).
 
text, foto: (jjk)

 

[Věnováno mé přítelkyni, která de facto jako inspirace stála za vznikem Magazínu Letiště ČR a díky níž i celý tento projekt existuje, a která se ze své vážné nemoci pomalu vrací zpět a světa běh a nejen ten letecký znovu objevuje, (jjk)]   Scheibe SF-25 C Falke 27.2.2016 Hořovice
 
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Menu

Z fotogalerie

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama