Zajímavosti

09.10.2011 20:24

Když přiletí jen přízemí…

text,foto: (jjk) Když přiletí jen přízemí…

…když se na pražské Ruzyni před týdnem v neděli 2. října 2011 zjevil dvoupatrový Airbus A380-841 letecké společnosti Lufthansa (viz. A ještě tu o Budulínkovi…), znovu některá média zmínila to, co je odborné veřejnosti známo už poměrně dlouho, a to, že velkokapacitní letouny je po technické stránce pražské letiště přijmout schopno a i odbavit, jen to je trochu složitější s odbavením velkého množství cestujících najednou. I na tom se však na Ruzyni pracuje a dříve či později tak jako tak k pravidelným letům velkokapacitních letounů do Prahy dojde. Ostatně už dnes se tu můžeme potkávat kromě nákladních Boeingů B747 a Antonovů An-124 i prvně jmenované v dopravní verzi a nebo jejich o něco málo menší příbuzné v podobně Boeingů B767/777 a nebo Airbusy A330, či jeho většího sourozence Airbus A340, který v poměru k A380 vypadá, jako, že přiletělo pouze „přízemí“ letounu a patro dopravce nechal doma…

 
Čtyřmotorový Airbus A340 vznikal v osmdesátých létech společně se sourozencem dvoumotorovým A330 a je podobně jako předchozí verze A300/310 označován jako „widebody“, tedy širokotrupý a jeho výroba byla zahájena v roce 1988. Firma přistoupila k výrobě čtyřmorového letounu vzhledem k tomu, že záměrem bylo konkurovat Boeingům B747 a i proto, že tehdejší filozofií firmy bylo mít na letounech čtyři motory místo dvou u jiných verzí Airbusů a Boeingů. Jenže nakonec se konkurentem A340 stal Boeing B777, který evropský letoun nakonec na trzích začal porážet a to právě díky menšímu počtu motorů a i menší spotřebě paliva. Ale to už je jiná kapitola…
Prototyp A340 se dostal do vzduchu v roce 1991, ale objevila se zásadní vada v konstrukci křídla a tak se další vývoj protáhl a upravený letoun se dostal do provozu u Lufthansy až o dva roky později v roce 1993. A k tomu v roce 1997 byla zahájena prodloužená verze se zvětšeným křídlem A340-500 (s delším doletem) a A340-600 (s větší kapacitou) a kromě toho se k zákazníkům dostaly i kratší verze A340-200/300. Těchto původních verzí byly nakonec vyrobeny necelé čtyři stovky a v roce 2006 firma přistoupila k vývoji celkově zvětšené verze A340E, který by měl být i vzhledem k cenách paliva ekonomičtější, ale moc velký zájem na trhu zatím nevyvolal a objednáno bylo jen cca patnáct letounů.  
Letouny A340 dostanou na palubu od 261 pasažérů ve verzi 200 až po 419 cestujících ve verzi 600. Tento počet lidí na palubě se vyrovná počtu cestujících na palubách dosluhujících starších verzi B747 a může jim i konkurovat větším zavazadlovým prostorem. Ale jak známo Boeing nezahálí a chrlí stále novější a modernější verze B747…
Airbus A340 má podle verzí rozpětí křídel od 60,30 metru do 63,45 metru, délku od 59,39 metru do 75,30 metru, výšku od 16,70 metru do 17,30 metru, cestovní rychlost mezi 875 km/h a 885 km/h a maximální cestovní rychlost 917 km/h, a dolet od 13 700 kilometrů do 16 700 kilometrů.
Kuriozitou byla havárie jednoho z letounů A340-600 v barvách Etihad Airways v Toulouse dne 15. listopadu 2007, kdy při zkoušce motorů nezabrzděné letadlo se rozjelo proti protihlukové betonové zdi o kterou se fatálně poškodilo a bylo odepsáno. Bohužel fotografie v příloze byly pořízeny tak trochu ilegálně z jedoucího vozu mobilním telefonem s prachbídným rozlišením a v tomto stavu už byly autorovi těchto řádků před lety zaslány – ten se tedy za jejich kvalitu tímto omlouvá.
To ty ostatní jsou o něco lepší, protože jsou přímo z Prahy, kdy sem zavítal na počátku května 2006 letoun A340-642 společnosti Virgin Atlantic na natáčení bondovky Casino Royal a to přímo i s majitelem této společnosti Richardem Bransonem. Ale zavítal sem i 24. května 2001 A340-211 Royal Jordanian s tamním králem Abdalláhem II. bin al-Husajnem (viz Planes.cz A340-211), nebo A340-311 španělské společnosti Air Comet 20. září 2008 (viz Planes.cz A340-311) a nebo A340-311 Lufthansy 11. května 2011 (viz. Planes.cz A340-311).
Čas od času se zde zjeví i A340-211 francouzského letectva, který se podařil krátce ulovit a jehož fotografie jsou v příloze, stejně jako letoun A340-313X charterové společnosti portugalské společnosti Hi Fly, jejíž letoun dříve sloužil u skandinávských SAS (a stále má dánskou registraci), a který se tu v Praze stále objevuje (stačí sledovat plán očekávaných příletů na www.Planes.cz).
Snad se pravidelných letů A340, tedy letounu, který vypadá jako přízemí A380, bez prvního patra dočkáme i na nějaké pravidelné lince do Prahy co nejdříve. Zatím tu můžeme tedy vídávat nákladní Boeingy B747 společností China Airlines, nebo Yangtze River Express, či občas dopravní, nebo vládní letouny Japan Air Lines (nebo s japonským císařem), či Air India, či amerického prezidenta Air Force One a nebo jako letošní léto Korean Air. Korejci však už oznámili, že od příštího roku právě Boeing B747 na pravidelnou linku ze Soulu nasadí…a tak se můžeme těšit J
text, foto: (jjk)  

 

 
 

 

 

 

 

 

 

foto: VLa foto: VLa
foto: VLa
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

a přesná trefa z Toulouse, foto archiv a přesná trefa z Toulouse, foto archiv
a přesná trefa z Toulouse, foto archiv
a přesná trefa z Toulouse, foto archiv a přesná trefa z Toulouse, foto archiv
a přesná trefa z Toulouse, foto archiv
a přesná trefa z Toulouse, foto archiv a přesná trefa z Toulouse, foto archiv
a přesná trefa z Toulouse, foto archiv
a přesná trefa z Toulouse, foto archiv a přesná trefa z Toulouse, foto archiv
a přesná trefa z Toulouse, foto archiv
 

 

Menu

Z fotogalerie

vgc vgc

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama