Zajímavosti

14.12.2014 20:02

Když přiletěli fotbalisti

text,foto: (jjk) Když přiletěli fotbalisti

Před nějakým časem se v Praze na letišti objevili dva nepravidelní (a trochu vzácní) návštěvníci z jednoho ostrova na severu Evropy, ležícího v Atlantickém oceánu. Dva letouny přivezly a zase odvezly kromě fotbalistů také fanoušky islandské fotbalové reprezentace. Seveřané z Islandu nejsou úplně obvyklými hosty na našich letištích a tak zcela jistě v polovině minulého měsíce listopadu udělal jejich přílet do Prahy leckomu radost. Zjevily se tu letouny islandských leteckých společností Icelandair a WOW air.

WOW air (www.wowair.com) je relativně mladá společnost, která vznikla teprve v listopadu roku 2011 a činnost zahájila o půl roku později v květnu 2012 na letišti Keflavík (sídlo společnosti je v Reykjavíku). Nízkonákladový islandský dopravce za poslední tři roky se úspěšně etabloval na leteckém trhu a dnes provozuje spojení Islandu s Rakouskem, Dánskem,   Francií, Německem, Irskem, Itálií, Litvou, Nizozemskem, Polskem, Španělskem, Velkou Británií a Spojenými státy americkými. Tato letecká společnost se nezabývá jen vlastní leteckou dopravou, ale své letouny i pronajímá jiným dopravcům, jako jsou například bulharské letecké společnosti Air Via a litevské Avion Express (z pětičlenné flotily jsou právě dva letouny Airbus A320-232 v pronájmu u této společnosti). Pro lety do Spojených států amerických a Kanady společnost očekává rozšíření flotily o dva stroje Airbus A321. Vzhledem k tomu, že například od Avion Express si svého času pronajala letouny společnost Travel Service, má tak trochu složitým oslím můstkem s Českou republikou i WOW Air jistou souvislost. To druhá společnost Icelandair má k České republice a zmíněnému Travel Service mnohem blíž. Možná si někdo vzpomene, že od roku 2007 a do února 2013 byl Travel Service součástí islandské letecké skupiny Icelandair Group. Nejprve Islanďané odkoupili padesát procent českého leteckého dopravce, ale o pár let později, když Island zasáhla těžká hospodářská krize, svůj podíl postupně akcionářům Travel Service prodávali majitelé Icelandair Group zpět. Na začátku roku 2013 se Travel Service opět vrátil do českých rukou. Zajímavostí tohoto spojení byl to, že se na jednu sezonu v barvách Travel Service objevil i dálkový Boeing B767.  
Icelandair (www.icelandair.com) je součástí skupiny Icelandair Group (jejíž součástí jsou i Icelandair Cargo, Loftleidir Icelandic, Air Iceland). Icelandair je národním dopravcem Island a od svého vzniku v roce 1937 několikrát změnil svůj název (vznikl jako Flugfélag Akureyrar v Akureyri na severním pobřeží Islandu, pak se ještě jmenoval Flugfélag Íslands a Iceland Airways) až se posléze ustálil na současném názvu. Svůj první vnitrostátní let uskutečnila společnost až rok po svém vzniku a to s hydroplánem Waco YKS-7. Vzhledem k tomu, že i během války se letecká doprava na Islandu mohla víceméně bez zásadnějších potíží rozvíjet, rozrůstala se i flotila islandského dopravce. Zajímavostí je i to, že v roce 1944 do své flotily zařadila slavný hydroplán Consolidated PBY Catalina a krátce po válce i B-24 Liberator. To už z Rejkjavíku létali Islanďané do Velké Británie a Dánska i s letouny Douglas DC-3 a společnost se jmenovala Flugfélag Íslands. Letoun DC-3 zůstal ve flotile až do roku 1972. Dalším důležitým mezníkem byl vznik společnost Loftleidir v roce 1944, která se později přejmenovala Iceland Airlines.
V roce 1973 se Flugfélag a Loftleidir sloučily do nové holdingové společnosti a od roku 1979 se firma rozhodla používat obchodní název Icelandair (a Flugleidir používat na domácím trhu).  V roce svého padesátého výročí v roce 1987 společnost nakoupila nové letouny Boeing B757-200 a B737-400 k nimž přibyl posléze i Boeing B767, který (jak bylo výše zmíněno) se objevil epizodně i v barvách Travel Service.
Icelandair má v současné době čtyřiadvacítku letounů Boeing B757-200/300 (a objednané stroje Boeing B737 MAX9 a B787-8) s nimiž létá do čtyřicítky destinací. Sesterské letecké společnosti jako jsou Icelandair Cargo, Loftleidir Icelandic, Air Iceland ještě létají či pronajímají s letouny Boeing B757/767/737/, respektive Fokker F-50 a Bombardier Dash 8.
Tak to jen taková malá poznámka k malému osvěžení českého nebe islandskými leteckými společnostmi, tedy jejich dvěma letouny.
text, foto: (jjk)
[Věnováno mé přítelkyni, která de facto jako inspirace stála za vznikem Magazínu Letiště ČR a díky níž i celý tento projekt existuje, a která t.č. bohužel vzhledem ke své vážné nemoci pomalu a váhavě světa běh a nejen ten letecký opět teprve znovu objevuje, (jjk)]

 

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Menu

Z fotogalerie

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama