Zajímavosti

26.11.2016 19:30

Kdys po lukách šumělo a v říčkách bublalo

text, foto: (jjk) Kdys po lukách šumělo a v říčkách bublalo
Kdysi tu byla taková klidná obilná políčka, která v létě větrem šuměla, jak klasy na sebe narážely, a podél těch luk a políček si pomalu a líně říčka plynula a přitékající potůčky vesele zurčely. Ale uběhlo půl století a ještě deset let k tomu a na někdejších políčkách se za tu dobu prohnalo s hřmotným burácením velké množství všelijaké létající vojenské techniky a ze zurčících potůčků nedaleko je obrovská vodní nádrž Dalešice. Nu ano, z těch šumných lánů vedle někdejší klidně plynoucí říčky je dnes letiště Náměšť nad Oslavou, které se v tomto roce 2016 dožívá už šedesáti let…  
Na podzim roku 2016 se konal na tomto letišti tradiční (ob rok) den otevřených dveří (viz. Narozeniny nad Oslavou), ale už v květnu byla u (současné) 22. základny vrtulníkového letectva Sedlec, Vícenice u Náměště nad Oslavou (jan zní oficiální název) otevřena expozice historie tohoto letiště (a jednotek na letišti působících), kterou připravili odborníci z Vojenského historického ústavu. A při organizovaných exkurzích (hlavně pro školy, ale i pro jiné skupiny) tak lze tuto venkovní i vnitřní historickou expozici navštívit. Takže tu lze vidět letoun MiG-15, nebo Aero L-29 Delfin, vedle sebe další pokračovatel Aero L-29 Albatros a L-159 Alca a nakonec trojici zástupců Suchého konstrukční kanceláře, kteří se zde ve službě vystřídali a to Su-7, Su-22M4 a Su-25….ale vraťme se k té historii.
Historie tohoto letiště sahá do roku 1956, kdy československá vláda schválila 20.června 1956 jeho výstavbu. Ten samý rok vznikla i letecká základna, protože 1.října 1956 byl založen 19. letištní prapor a tentýž den i 20. stíhací letecký pluk, který ovšem patřil pod 6. stíhací leteckou divizi v Brně, protože na místě budoucího letiště byly obilné lány a louky. V letadlovém parku tehdy měl letouny MiGy-15/15bis/15UTI, nebo Jak C-11 a Zlin Z-126. V březnu roku 1958, přesně dva roky od svého vzniku je zařazen do 22. stíhací letecké divize v Chrudimi. V lednu roku 1960 se tento pluk konečně stěhuje na své mateřské nové letiště u Sedlce a prvními letouny jsou právě zmíněné MiG-15. Dne 14.července 1961 je přejmenován na 20. stíhací bombardovací letecký pluk. Hlavní oporou základny jsou stroje MiG-15/15SB, ale pomalu se dostávají na práh své životnosti a tak o Náměště přicházejí v roce 1965 první stroje Su-7BM. S příchodem těchto letounů vzniká i slavná Smažilova akrobatická skupina, která absolvuje první veřejnou prezentaci 1. června 1969 v Českých Budějovicích. Skupina létá jak v tříčlenné, tak čtyřčlenné sestavě a létá na různých akcích pro veřejnost po celé republice, v Milovicích, Hradci Králové, opět Českých Budějovicích, ale i jinde. Dožívají i cvičné Migy-15UTI a v roce 1971 je nahrazují československé letouny Aero L-29 Delfin. V následujících letech se náměšťští letci absolvují různých vojenských cvičení Družba 81-87, Štít 83, 84 a Taran 81 a to vesměs úspěšně. Pomalu, ale začínají stárnout „Sučka“, ale hlavně se objevuje i modernější verze této bitevní „roury“ Su-22 a tak koncem roku 1987 přicházejí do Náměšti tyto letouny. S koncem roku 1988 končí nejen Su-7, ale s těmito stroji i Smažilova akrobatická skupina. Přichází rok 1990 a "Biskajský" pluk zakládá skupinu Duha, která navazuje na „Smažilovy akrobaty“ a poprvé vystupuje v roce 1992 v Náměšti na Dnu otevřených dveří.
Rozdělení Československa poznamenalo nejen reorganizaci nově české armády, ale skupinu Duha. V březnu 1994 zaniká 20.sbolp a 20. letecká základna se mění na 32. základnu taktického letectva a kromě Su-22 sem přicházejí těžké bitevníky Su-25. Duha se na čas rozpadá, někdo odchází na Slovensko, někdo do zálohy, ale stejně s redislokací v roce 1994 se obnovuje v novém složení. Také se poněkud mění koncepce létání, box létá standardně ve čtyřech, ale navíc je do sestavy zařazen i pátý člen, který vyplňuje sólovou akrobacií pauzy mezi jednotlivými čísly boxu. Premiéru Duha absolvuje na CIAF 1995 v Hradci Králové, následuje Memorial air show v Roudnici nad Labem a anglický Fairford, ale další a další úspěšná vystoupení. Skupina až do konce své existence v roce 1997 vystupuje v různých podobách, od sólové akrobacie, přes dvojici, trojici až do kompletního pětičlenného složení. „Biskajská“ základna se do počtu strojů díky dalším reorganizacím ztenčuje a chystá se další přezbrojení. V roce 2000 končí bitevníky Su-25 a v následujícím roce je nahrazují lehké bitevníky Aero L-159 Alca a s jejich příchodem končí i stroje Su-22 v květnu 2002. Dochází k modernizaci letiště a z 32. základny taktického letectva se 1. prosince 2003 se stává 22. základny letectva (22.zL). Současně s tím odcházejí stroje L-159 Alca do Čáslavi a výzbroj tvoří „jen“ letouny Aero L-39ZA. Ty byly v roce 2004 dočasně odsunuty na pardubické letiště, k jejich návratu na modernizované letiště v Náměšti došlo 12. července 2005. V roce 2005 tedy končí první etapa modernizace základny a v běhu je další reorganizace (už nepočítatelně kolikátá). Plánuje se přesun vrtulníkářů z Přerova. A k tomu dochází roce 2008. Nejprve se sem přesunují vrtulníky typu Mi-24, později, v září 2013 došlo ještě na typy Mi-171Š. V témže roce na základně Náměšť nad Oslavou je zprovozněn nově dokončený hangár údržby a dílny pro opravy vrtulníků Mi-24 a letounů L-39.
V roce 2012 bylo zrušeno stanoviště SAR v Náměšti nad Oslavou a v roce 2013 zde končí i letouny Aero L-39ZA, které se stěhují na čáslavské letiště. Dne 23. října 2013 je ukončena činnost 222. výcvikové letky a 1. prosince 2012 zahájí činnost 22. základna vrtulníkového letectva. V roce 2013 definitivně ukončuje činnost 23. vrtulníková základna v Přerově a tak se sem stěhuje veškerá technika, která ještě v Bochoři zůstala. A v roce 2014 se obnovuje také činnost SAR Search and Rescue. Také v rámci modernizace a rekonstrukce zmizely některéb nepotřebné tzv.ÚLy a místo nich vznikly nová stání po vrtulníky a další techniku a zázemí…
… a tak jsme se dostali do dneška. V tomto roce se tedy tak trochu zakulatila data, ačkoli funkční letiště je od roku 1960, a tak bude slavit ještě jednou, ale v tomto roce se otevřela historická expozice a zároveň podzimní den otevřených dveří.
 
text, foto: (jjk)
 [Věnováno mé přítelkyni, která de facto jako inspirace stála za vznikem Magazínu Letiště ČR a díky níž i celý tento projekt existuje, a která se ze své vážné nemoci pomalu vrací zpět a světa běh a nejen ten letecký znovu objevuje, (jjk)]  
  
 
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Menu

Z fotogalerie

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama