Zajímavosti

06.03.2016 21:08

Katar dostala matička stověžatá

text, foto: (jjk) Katar dostala matička stověžatá
Předjarní zimní březnové povětří, kdy se leze za kamna (podle pranostik) a všude se prohánějí respirační choroby. A i ta naše matička stověžatá něco dostala. Katar dostala. Jenže matička stověžatá, tedy Praha dostala sice Katar, ale ten s velkým „K“. Na pražské ruzyňské letiště ve čtvrtek 3.března 2016 začala létat další pravidelná linka, tentokrát nákladní, a to společnosti Qatar Airways Cargo, která dvakrát týdně udělá „kolečko“ Dauhá – Budapešť – Praha a zpět do katarského Dauhá.  
Airbus A330-243F v barvách Qatar Airways Cargo, není jen dalším náklaďákem mířícím na některá z tuzemských letišť, ale už jen účast katarských aerolinií na pravidelné lince (jakékoliv) do České republiky je novinkou. A i když Qatar Airways neoplývají nejbohatší historií, za dvě desítky let se vypracovaly ne jedny s největších společností nejen v blízkovýchodním regionu, ale i na světě. Společnost Qatar Airways vznikla z popudu katarské královské rodiny 22. listopadu 1993 a v lednu následujícího roku (20.ledna 1994) spustila provoz s letounem Boeing 767-200ER pronajatým od Kuwait Airways. Královská rodina v roce 1997 majetkové poměry ve firmě rozmělnila a společnost se stala národním dopravcem Kataru. V tom roce také společnost pořídila první vlastní letadlo Airbus A300-600. Postupně společnost začala budovat svou flotilu, rozšířila se o letouny Airbus A320-200 a v roce 2002 létalo v barvách společnosti jednadvacet letadel. Krátce na to už společnost Qatar Airways létala s letouny Airbus A330-200 a v lednu 2004 objednává stroje Airbus A380-800 a  A340-600. Po té co se ve vínovo-šedých barvách objevily první stroje A340 už se majitelé společnosti poohlíželi po dalších letounech evropského výrobce a objednaly letouny Airbus A350-XWB a (pro mnohé poněkud nelogicky) současně s tím i konkurenční Boeing 787-8 Dreamliner.
Společnost, původně vlastněná členy katarské královské rodiny, získala v roce 1997 nové vedení - dnes v ní mají polovinu soukromí investoři.
Nu relativně krátká historie společnosti Qatar Airways je cosi jako pokladní lístek z hypermarketu. Vlastně se jedná o seznam položek, co kde od koho kdy majitelé a akcionáři společnosti koupili.
Nákladní divize společnosti reálně začala fungovat v roce 2010 a to prvním letem 18. května 2010 z Dauhá do Amsterdamu letadlem Boeing 777F.
Od té doby se opět rozrostla flotila jak pasažérské, tak nákladní flotily a i síť linek. Dnes tak ve flotile Qatar Airways je více než sto sedmdesát letounů, kterými se lze dostat do více než sto padesáti destinací. Osobní flotilu tvoří téměř všechny typové řady letounů Airbus (verzí A319/320, A330/340, A350 a A380) a stroje Boeing 777-200LR/300LR/-8/-9 a B787-8. Nákladní flotilu tvoří patnáctka letounů Airbus A330-200F (šest) a Boeing 777F (osm) s doplňkem jednoho kusu Boeing 747-400BCF.  
Do Prahy tedy, jak bylo řečeno, začal létat stroj A330-200F už ve čtvrtek 3.března 2016, ale to bylo až po západu slunce. V neděli 6.března 2016 sice měl stroj tříhodinové zpoždění, ale protože původně měl přiletět krátce před druhou hodinou odpolední, dorazil ještě za světla, i když tedy povětří nebylo úplně nejvlídnější. V Praze přistál Qatar Airways Cargo A7-AFY Airbus A330-243F (cn 1386, 31.1.2013, test.reg. F-WWYR, 2x RR Trent 772B-60), který byl původně objednán společností Yangtze River Express, ale nebyl odebrán a tak 16. března 2013 nastoupil jako A7-AFY Qatar Airways Cargo.
Do České republika, respektive do Prahy létá nová společnost pravidelně a zase je více co obdivovat…
text, foto: (jjk)
 [Věnováno mé přítelkyni, která de facto jako inspirace stála za vznikem Magazínu Letiště ČR a díky níž i celý tento projekt existuje, a která se ze své vážné nemoci pomalu vrací zpět a světa běh a nejen ten letecký znovu objevuje, (jjk)]
  
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Menu

Z fotogalerie

vgc vgc

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama